Het merk Volkswagen hervormt zijn organisatie voor de ontwikkeling van voertuigen

Het merk Volkswagen hervormt zijn organisatie voor de ontwikkeling van voertuigen

Groepering van verantwoordelijkheden voor techniek, kwaliteit, rendabiliteit en planning

Woensdag 20 januari 2016 — Het merk Volkswagen heeft begin dit jaar zijn organisatie voor de ontwikkeling van voertuigen hervormd. Voorzitter van het bestuur dr. Herbert Diess beklemtoont: "Wij willen garanderen dat de zakelijke verantwoordelijkheid voor elk voertuigproject duidelijk wordt toegekend. Zo zorgen we ook voor een versnelling van het ontwikkelingsproces. Deze stap is een van de kernelementen van 'New Volkswagen', de nieuwe organisatie van ons merk."

 

De functie-overschrijdende samenwerking wordt daarbij versterkt: van de ontwerpfase tot het einde van de levenscyclus van ieder model ligt de verantwoordelijkheid voor techniek, kwaliteit, de naleving van kosten en termijnen alsook de verantwoordelijkheid voor de rendabiliteit voortaan voor het eerst duidelijk in één hand. Tot dusver waren de verantwoordelijkheden over verschillende afdelingen verdeeld en daarbinnen op hun beurt weer in aparte modelgroepen ondergebracht.

 

De nieuwe organisatie bundelt de competenties in vier modelreeksgroepen met verschillende modelreeksen:

 

1. Small: De groep van kleine voertuigen zoals de up! en de Polo omvat zowel berlines als in de toekomst ook kleine SUV's en valt onder de verantwoordelijkheid van Klaus-Gerhard Wolpert (59), die sinds 2010 het productmanagement van het merk Volkswagen en van de groep leidde.

 

2. Compact: De ook als Golf-klasse bekende groep omvat modellen van hatchbacks over fastbacks tot breaks en SUV's. De leiding wordt toevertrouwd aan Karlheinz Hell (52), die voordien sinds 2014 als groepsinkoopdirecteur Elektriciteit/Elektronica bij Volkswagen aan de slag was.

 

3. Mid- en Fullsize: Deze groep omvat het gamma van Passat over Sharan en de toekomstige middelgrote SUV tot de Touareg, onder de verantwoordelijkheid van dr. Elmar-Marius Licharz (45). Hij leidde sinds 2010 bij Volkswagen AG de afdeling Productcontrolling voor het merk Volkswagen.

 

4. BEV: Battery Electric Vehicles (elektrisch aangedreven voertuigen gevoed door een accu) zijn er al bij het merk, met de e-up! en e-Golf. In een volgende stap zullen elektrische voertuigen met een groter rijbereik volgen, die binnen deze groep ontwikkeld worden. Een voorbeeld daarvan is het op de CES 2016 voorgestelde studiemodel BUDD-e. De modelreeksgroep BEV wordt geleid door Christian Senger (41), die van Continental AG overstapt naar Volkswagen. Bij Continental AG leidde hij de afdeling Automotive Systems.

 

Bijkomend zal de nieuw opgerichte afdeling Strategie & Producten de respectievelijke modelreeksverantwoordelijken bijstaan als solide partner. Deze afdeling draagt onder meer de verantwoordelijkheid voor de bepaling van looptijden en de coördinatie van belangrijke productrealisaties.

 

"We zorgen hiermee voor duidelijke structuren en verantwoordelijkheden, waardoor de medewerkers meer tijd krijgen voor hun kerntaken. Eigen verantwoordelijkheid, eigen initiatieven en teamspirit worden versterkt", zo lichtte dr. Herbert Diess de nieuwe structuur als kernelement in de cultuurwijziging bij Volkswagen toe.

 

Tegelijk komt het erop aan om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen, die het resultaat zijn van de steeds hogere mate van digitalisering, de elektromobiliteit en de veranderende wensen van de klant. Diess: "De nieuwe modelreeksorganisatie maakt een toekomstbestendig productprogramma mogelijk, want ze versterkt de functie-overschrijdende samenwerking en verhoogt zo ook de rendabiliteit van het merk."