Happy birthday Bulli! Cultbusje van Volkswagen werd 65 jaar geleden voor het eerst gebouwd

Happy birthday Bulli! Cultbusje van Volkswagen werd 65 jaar geleden voor het eerst gebouwd

Van lastdier tot legende, schetsen op een notitieblaadje als basis voor succesverhaal, wereldwijd al 11 miljoen exemplaren van de T-reeks verkocht

Vrijdag 13 maart 2015 — Op z'n 65e blijft de Transporter van Volkswagen gewoon doorgaan… de productie van dit legendarische busje begon op 8 maart 1950. In de eerste jaren werd de Bulli in Wolfsburg gebouwd, sinds 1956 in Hannover. Het was meteen ook de start van een unieke lovestory. Vandaag heeft de volledige modelreeks immers een echte cultstatus. Hippie of vakman, iedereen is wild van de T-modelreeks.

 

Alles begint in 1947 met een potloodschets: Ben Pon, de invoerder van Volkswagen in Nederland, ziet in de Volkswagen-fabriek een eenvoudige wagen met een platte laadbak* en schetst op basis daarvan even later in zijn notitieboekje de contouren van een transportbusje met de genen van de Kever.

 

* de zogenaamde 'Plattenwagen' werd in de fabriek van Wolfsburg gebruikt voor het vervoer van goederen

 

Twee jaar later presenteert de toenmalige directeur van de Volkswagen-fabriek, Heinrich Nordhoff, vier prototypes: twee bestelwagens, een combi en een kleine bus. Eén exemplaar gaat naar de parfumproducent 4711 in Keulen. Net als de Kever zal ook de Transporter compromisloos en robuust zijn, aldus Nordhoff: "Deze wagens worden niet met zachtheid behandeld, ze moeten tegen een stootje kunnen."

 

De constructeurs gebruiken de motor en de assen van de Kever. In plaats van het centrale buizenframe krijgt de bus echter een zelfdragend koetswerk op een ladderchassis. De motor heeft een cilinderinhoud van 1.131 cm3 en levert 18 kW bij 3.300 t/min. Het busje kan tot acht personen vervoeren. In enkele bewegingen kunnen de beide achterste zetelrijen verwijderd worden om zo een nuttig laadvermogen van ongeveer 750 kg mogelijk te maken.

 

"Daardoor is deze bestelwagen inzetbaar voor alle doeleinden, zoals dringende leveringen en goederentransport, als minibus, postwagen, ziekenwagen of interventievoertuig", verklaarde Alfred Haesner enthousiast, van 1948 tot 1952 hoofd Technische Ontwikkeling voor Volkswagenwerk GmbH.

 

De serieproductie start op 8 maart in Halle 1 van de Volkswagen-fabriek van Wolfsburg, aan een tempo van tien voertuigen per dag. Eind 1950 zijn er al 8.001 exemplaren van de Transporter gebouwd. De vraag naar het model is enorm, temeer omdat hij met een prijs vanaf 5.850 Duitse Mark zeer betaalbaar is voor ambachtslieden en handelaars. Al snel groeit dit unieke voertuig uit tot een echte bestseller. De VW-busjes vervoeren echt alles: schroot, puin, mortel en stenen, brood, boenwas, sigaren en kranten… kortom, al wat het 'Wirtschaftswunder' Duitsland nodig heeft.

 

Al in 1951 staat op het autosalon van Berlijn een Volkswagen-busje met 'camping box'. De combi met zijn achterin geplaatste motor belooft plots een andere manier van reizen. Eerst tot over de Alpen… en terug. Later zelfs tot in India, wanneer ook de hippies de Bulli ontdekken.

 

Vier jaar na de start van de productie rolt in Wolfsburg de 100.000e Volkswagen Transporter van de band. Intussen zijn er 30 verschillende modelversies. De productie in Wolfsburg ligt op 80 voertuigen per dag. Meer is niet mogelijk, de fabriek heeft wegens de productie van de Kever immers al zijn maximale capaciteit bereikt. Het wordt steeds duidelijker: de Transporter heeft een eigen fabriek nodig.

 

Daarom wordt begin maart 1955 in Hannover-Stöcken begonnen met de bouw ervan, in amper één jaar tijd wordt de nieuwe fabriek uit de grond gestampt. In maart 1956 rollen de eerste exemplaren van de Transporter 'made in Stöcken' van de band. Het betekent ook de start van een van de toekomstige symbolen van de 'Wirtschaftswunder'-jaren.

 

Ook in de fabriek van Vorst…

 

Vanaf 1950 wordt de Transporter ook in ons land ingevoerd, zoals blijkt uit een toenmalige advertentie van de 'Anciens Etablissements D’Ieteren Frères'. Meer zelfs, hij wordt hier ook geproduceerd. Vanaf februari 1954 rolt de Transporter van de band in de fabriek van Vorst, naast twee andere legendarische modellen, de Kever en de Karmann-Ghia. In totaal worden er in de Brusselse fabriek 16.560 exemplaren van de Transporter gebouwd tussen 1954 en 1962.

 

Jaar           Kever        Transporter   Karmann-Ghia

1954           4.996          412                  -

1955           12.587        1.806               -

1956           12.929        2.211               -

1957           10.939        2.633               187

1958           18.129        1.506               411

1959           19.281        2.104               38

1960           23.113        3.176               -

1961           30.759        2.680               -

1962           61.145        32                    -

 

In totaal werden tot op heden wereldwijd bijna 11 miljoen voertuigen van de T-modelreeksen geproduceerd, verdeeld over tot dusver vijf generaties. Dr. Eckhard Scholz, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge: "De productiestart van de T1 was de start van een decennialang succesverhaal dat tot vandaag voortduurt. In het verleden maar ook vandaag vraagt de markt extreem betrouwbare en veelzijdige voertuigen op maat. Wij leveren die met een kwaliteit van het hoogste niveau en perfect afgestemd op de noden van iedereen – vakwerk, handel, dienstverlening, familie en vrije tijd."

 

Dit jaar gaat de productie van de nieuwe modelgeneratie, de T6, van start. In de fabriek van Hannover-Stöcken worden behalve de T-modelreeks ook de pick-up Amarok en gelakte koetswerken voor de Porsche Panamera gebouwd. Het succesvolle vrijetijdsmodel California wordt in Limmer geproduceerd. Volkswagen Nutzfahrzeuge stelt op de site van Hannover ongeveer 12.200 personen te werk.

 

De fabriek van Poznan in Polen (5.700 medewerkers) produceert de Transporter en de Caddy, voor de productie van de nieuwe Crafter wordt momenteel een nieuwe fabriek gebouwd in het Poolse Wrzesnia. In totaal werken vandaag bij het merk Volkswagen Nutzfahrzeuge ongeveer 19.500 personen.

 

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.