Golf R – het nieuwe vlaggenschip

Golf R – het nieuwe vlaggenschip

Woensdag 21 augustus 2013 — Wolfsburg, 20 augustus 2013 – Dit wordt het jaar van de Golf. In de loop van de eerste zes maanden van 2013 verschenen de nieuwe Golf GTI, de Golf GTD, de Golf Variant en de Golf TDI BlueMotion ten tonele. Nu zet Volkswagen zijn productoffensief verder met een nieuw vlaggenschip voor de serie – de nieuwe Golf R.

Het kloppende hart van de sportwagen is een splinternieuwe TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk. Hij is niet alleen 30 pk krachtiger dan zijn voorganger, maar ook nog eens tot 18 % zuiniger. Zoals de drie eerdere Golf R-versies, maakt ook dit nieuwste model zijn opwachting door de kracht van een turbomotor te combineren met permanente vierwielaandrijving. Meer bepaald gaat het over de nieuwste versie van het 4MOTION-systeem met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie.

 

Voor pure dynamiek zorgen bovendien het nieuw ontworpen sportonderstel (20 mm lager), de - eveneens nieuwe - besturing met variabele overbrenging, alsook het ‘ESC Sport’ dat voor de eerste keer geheel kan worden uitgeschakeld en dus perfect geschikt is voor gebruik op circuit. Tot de optionele highlights behoort ook nog het doorontwikkelde adaptieve dempersysteem DCC, inclusief profielselectie met onder meer een nieuwe racing modus.

 

Handgeschakeld haalt de Golf R na slechts 5,1 seconden de 100 km/u (zijn voorganger: 5,7 s); met de DSG-automaat doet de sportwagen de klassieke sprint zelfs in een luttele 4,9 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Ondanks de buitengewone rijprestaties en de extra 30 pk kon het benzineverbruik van de Golf R ten opzichte van zijn voorganger toch van 8,5 naar 7,1 l/100 km zakken. De CO2-uitstoot werd overeenkomstig verbeterd, van 199 naar 165 g/km.

 

De Golf R, die standaard wordt uitgerust met een start/stop-systeem en regeneratie van de remenergie, rijdt nog zuiniger in combinatie met de optionele zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). In dat geval ligt het verbruik op 6,9 l/100 km (159 g/km CO2). Vergeleken met zijn voorganger met DSG (8,4 l/100 km) is het resultaat dan een besparing van 1,5 l/100 km, wat overeenkomt met de hogergenoemde verbetering van 18 %.

 

De nieuwe Golf R kent een waaier aan individuele en exclusieve uitrustingen en voorzieningen. Naast speciaal ontworpen bumpers, zijschorten en 18-duims lichtmetalen velgen, dankt de Golf R zijn soevereine sportieve uitstraling ook aan details zoals: de vertrouwde bi-xenonkoplampen met nieuwe dagrijverlichting (U-vormige led’s), donkerrode led-achterlichten en een dubbele uitlaat met vier verchroomde monden. En last but not least imponeert het Golf-vlaggenschip ook nog door zijn interieur: met alcantara beklede sportstoelen, een lederen driespaaks sportstuur, sfeerverlichting, automatische klimaatregeling en een radio-cd-systeem met aanraakscherm.

 

Deze sterkste en zuinigste Golf R aller tijden komt - met twee of vier deuren - in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. [Prijs in Duitsland: vanaf 38.325 euro.]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.