Golf … zeven!

Golf … zeven!

Tot 100 kg lichter, tot 23% minder verbruik en uitstoot.

Vrijdag 31 augustus 2012 — We kunnen beginnen aftellen naar de wereldpremière van de nieuwe Golf op 4 september in Berlijn. Voor Volkswagen luidt de lancering van de zevende generatie van de Golf een nieuw tijdperk in. Voor het eerst ontstond een auto in Wolfsburg niet op basis van een bestaand platform, maar werd het baanbrekende modulaire platform voor wagens met dwars gemonteerde motor ontwikkeld, waarvan het potentieel werd benut om de best mogelijke Golf te creëren. Resultaat? Hoewel de nieuwe Golf uitpakt met meer ruimte, veiligheid en comfort, brengt hij tot 100 kg minder op de weegschaal in vergelijking met zijn voorganger. En in combinatie met twee nieuwe motorfamilies konden het verbruik en de uitstoot tot 23% verlaagd worden.

 

 

Persbericht - 21 08 2012 - V12-30N

 

Golf … zeven!

 

Tot 100 kg lichter, tot 23% minder verbruik en uitstoot.

 

We kunnen beginnen aftellen naar de wereldpremière van de nieuwe Golf op 4 september in Berlijn. Voor Volkswagen luidt de lancering van de zevende generatie van de Golf een nieuw tijdperk in. Voor het eerst ontstond een auto in Wolfsburg niet op basis van een bestaand platform, maar werd het baanbrekende modulaire platform voor wagens met dwars gemonteerde motor ontwikkeld, waarvan het potentieel werd benut om de best mogelijke Golf te creëren. Resultaat? Hoewel de nieuwe Golf uitpakt met meer ruimte, veiligheid en comfort, brengt hij tot 100 kg minder op de weegschaal in vergelijking met zijn voorganger. En in combinatie met twee nieuwe motorfamilies konden het verbruik en de uitstoot tot 23% verlaagd worden.

 

Voorbeeld benzine: de nieuwe Golf 1.4 TSI van 103 kW (140 pk) met cilinderuitschakeling verbruikt gemiddeld slechts 4,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 112 g/km. Voorbeeld diesel: de basismotor van 77 kW (105 pk) stelt zich tevreden met gemiddeld 3,8 l/100 km (CO2-uitstoot van 99 g/km).

 

Technisch schittert de nieuwkomer bovendien met nieuwe snufjes, zoals een proactieve bescherming van de inzittenden, een City-noodstopfunctie en een standaard ‘anti-multicrash’-remfunctie, waarmee een kwart van alle ongevallen met letsels vermeden kan worden. De Golf die tot op heden meer dan 29 miljoen keer werd gebouwd, blijft daarmee ook het toonbeeld van technologie in de compacte klasse en een van de modernste auto’s ter wereld.

 

Afmetingen: nog meer comfort en ruimte

Met een lengte van 4255 mm werd de nieuwe Golf 56 mm langer. Zijn wielbasis is met 59 mm gegroeid naar 2637 mm en zijn voorwielen werden 43 mm verder naar voor geplaatst. Dit alles resulteert in sportievere verhoudingen, een betere crash-structuur en een geoptimaliseerd ruimteconcept. Tegelijk werd het koetswerk iets platter (1452 mm, of -28 mm), maar zonder nadelige gevolgen voor de hoofdruimte. In de breedte heeft de Golf 13 mm gewonnen (nu 1799 mm). Daarnaast werd de spoorbreedte voor- en achteraan verhoogd met respectievelijk 8 mm en 6 mm. Die extra millimeters verlenen hem een forsere uitstraling.

 

De verlaagde hoogte heeft een gunstige invloed op de aerodynamica. De frontale oppervlakte werd met 0,03 m2 verkleind en de Cw.A-waarde werd met 10% verbeterd. De Cw-waarde van 0,27 van de Golf BlueMotion behoort tot de beste in deze voertuigklasse.

 

Ruimte

De extra centimeters en millimeters in de lengte en in de breedte, evenals de grotere wielbasis en de geoptimaliseerde spoorbreedtes zijn merkbaar in het interieur dat 14 mm langer werd (1750 mm). De achterpassagiers genieten daardoor van 15 mm extra beenruimte. De schouderbreedte nam toe met 31 mm (1420 mm) vooraan en met 30 mm achteraan. De elleboogbreedte verhoogde met 22 mm (1469 mm) vooraan en met 20 mm achteraan.

 

Ook de kofferruimte profiteert van de hogere waarden en gaat er 30 liter op vooruit.

 

Omgekeerde gewichtsspiraal

Tot 100 kg verliezen zonder het voertuig duurder te maken door andere materialen te gebruiken, is een heuse krachttoer in dit segment. Om een idee te hebben van wat 100 kg in de automobielbouw betekent: de nieuwe basismotor, een benzineblok (TSI) van 1,2 liter, weegt 112 kg. Op zo’n 10% na heeft Volkswagen dus het gewicht van een volledige motor bespaard! Het leeggewicht van de Golf 7 is hetzelfde als dat van zijn voorganger van de vierde generatie in 1997.

 

De gewichtsvermindering van 100 kg is als volgt verdeeld:

 

3 kg voor de elektrische componenten

12 kg voor de speciale uitrustingen

22 kg voor de motor

26 kg voor het onderstel

37 kg voor het koetswerk

 

119.000 ton/jaar minder CO2-uitstoot in Europa

Bij een auto die jaarlijks honderdduizenden keren wereldwijd wordt verkocht, wordt de impact op het milieu door deze afslankingskuur op elk continent duurzaam verbeterd. Naar schatting zou met de nieuwe Golf met een gemiddeld 13,9% lagere CO2-uitstoot voor alle motorvarianten samen, alleen al in Europa jaarlijks 119.000 ton CO2-uitstoot bespaard kunnen worden. Zulke vooruitgangen komen echter niet uit de hemel gevallen. Ze zijn het resultaat van een lange voorbereiding, waarbij een innovatief voertuigconcept wordt uitgewerkt, de ingezette materialen worden geselecteerd en verwerkt en progressieve productiemethoden worden toegepast.

 

Democratisering van vooruitgang

De vooruitgang die geboekt wordt door de jacht op minder gewicht mag echter niet gepaard gaan met achteruitgang op andere vlakken. En ook hier toont Volkswagen dat de Golf meer dan ooit synoniem staat voor een democratisering van vooruitgang en van perfectie tot in het kleinste detail. Daarvan getuigen het grotere plaatsaanbod, nieuwe baanbrekende veiligheidssystemen, een doordachte ergonomie en een totaal nieuwe info- en entertainmentwereld.

 

 

Nieuwe productieprocedés

De hoge kwaliteit van de koetswerkconstructie is mede te danken aan de lasprocedés en de innoverende instrumenten waarmee alle componenten, inclusief de warm gevormde staalplaten en het plaatwerk dat tot verschillende diktes gewalst wordt (Tailored Rolled Blanks), met elkaar verbonden worden. Enkele van die in-strumenten worden bij de Golf VII voor het eerst gebruikt, zoals de ‘laserspantang’. Daarmee kunnen zogenaamde zigzagnaden gelast worden (‘wobble welding’), die het mogelijk maken om componenten met een korte flens aan elkaar te bevestigen. Het begrip ‘zigzag’ slaat op het sinusvormige verloop van de laserlasnaad.

 

Warm gevormd staal

Warm gevormde componenten hebben een extreem hoge vloeigrens van 1.000 Mpa (megapascal), dat is meer dan zes keer hoger dan bij klassiek dieptrekstaal en tot vier keer hoger dan bij conventioneel staal met hoge treksterkte. Bij het warme vormingsprocedé wordt een roodgloeiende hete plaat met een temperatuur van ca. 950 °C in een mal gelegd en in één handeling gevormd, waarna ze snel wordt afgekoeld in de mal zelf. Zo wordt een uitzonderlijke materiaalkwaliteit verkregen.

 

Nieuwe systemen voor meer veiligheid en ontspanning

Dit zijn de nieuwe ‘assistenten’ van de Golf:

- het XDS elektronisch geregeld differentieel tussen de wielen (overgenomen van de vroegere Golf GTI),

- de progressieve stuurinrichting,

- de vermoeidheidsdetectie,

- de verkeersbordenherkenning voor snelheidsbeperkingen,

- de adaptieve snelheidsregelaar ACC met Front Assist en geïntegreerde City-noodstopfunctie,

- een ‘anti-multicrash’-remfunctie,

- de proactieve bescherming van de inzittenden (PreCrash),

- de elektromechanische parkeerrem,

- het koerscorrectiesysteem (Lane Assist),

- de automatische omschakeling tussen grootlicht  en dimlicht (Light Assist),

- de dynamische grootlichtregeling (Dynamic Light Assist),

- nieuwe ergonomische sportzetels (ergoActive seat)

- een functie op dieselmodellen die verhindert dat de verkeerde brandstof wordt getankt

 

XDS: elektronisch geregeld differentieel tussen de wielen

 

Het XDS, een evolutie van het antislipsysteem EDS, treedt op als een zelfsperrend differentieel tussen de wielen en compenseert het onderstuur dat typisch is voor een voorwielaangedreven wagen die met hoge snelheid een bocht neemt. Wanneer de elektronica in een snel genomen bocht detecteert dat het aangedreven wiel aan de binnenzijde van de bocht te zeer ‘ontlast’ wordt, verhoogt de hydraulische eenheid van het ESP de remdruk op dat wiel. Daardoor wordt meer koppel naar het ‘buitenste’ wiel gestuurd, waardoor de wagen gedwongen wordt om het gewenste traject nauwkeuriger te volgen en de tractie verbeterd wordt. Resultaat: het weggedrag van de wagen wint gevoelig aan precisie en neutraliteit en benadert de kwaliteiten van een vierwielaangedreven wagen.

 

 

 

 

Progressieve stuurinrichting

 

De traditionele stuurinrichtingen werken met een constante overbrengingsverhouding. De nieuwe Golf kan als optie besteld worden met een stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding. De combinatie van een variabele overbrengingsverhouding en het afstemmingspotentieel dat een elektromechanische stuur-inrichting biedt, garandeert een geoptimaliseerd sportief stuurgedrag dat toch ge-schikt is voor dagelijkse ritten.

 

Vermoeidheidsdetectie

 

Dit bijstandssysteem analyseert het rijgedrag en spoort de bestuurder tijdig aan om een pauze in te lassen indien zijn rijgedrag vermoeidheid doet vermoeden, om ongevallen als gevolg van oververmoeidheid te vermijden. Bij het begin van ieder traject registreert het systeem bepaalde kenmerken die het rijgedrag typeren (bewegingen van het stuur en de pedalen en andere signalen gemeten in het voertuig, zoals dwarsversnellingen). Het systeem bepaalt of de bestuurder minder geconcentreerd is, op basis van afwijkingen ten opzichte van het rijgedrag dat in het begin van het traject geregistreerd werd. Indien vermoeidheid gedetecteerd wordt, geeft het systeem een waarschuwing door weergave van een symbool via de boordcomputer en met een geluidssignaal. Indien de bestuurder geen pauze neemt, volgt na 15 minuten een nieuwe waarschuwing.

 

Noodremfunctie voor de stad

 

Dit systeem is voor het eerst beschikbaar op de Golf als software-uitbreiding van de adaptieve snelheidsregelaar ACC. Het is permanent actief tot een snelheid van 30 km/u en detecteert met behulp van een geïntegreerde lasersensor aan de voorzijde van de wagen het risico op een eventuele kop-staartaanrijding. Deze functie verbetert de respons van de remmen door het remcircuit voor te vullen en kan het voertuig zelfs automatisch tot stilstand afremmen. Afhankelijk van de voertuigsnelheid en de omstandigheden kan het systeem zo de impact van een aanrijding beperken of de aanrijding zelfs vermijden.

 

‘Anti-multicrash’-remfunctie

 

Het ‘anti-multicrash’-remfunctie is het nieuwe snufje van de Golf, dat al door de grootste Duitse Automobielclub ADAC werd onderscheiden met de innovatieprijs voor veiligheid. Studies hebben aangetoond dat het bij ongeveer een kwart van de ongevallen met verwondingen de eerste botsing vaak gevolgd wordt door een tweede. Het systeem remt het ongevalvoertuig automatisch af, om zijn resterende kinetische energie aanzienlijk te verlagen. De vertraging wordt door de regeleenheid van het elektronische stabiliteitscontrolesysteem (ESC) beperkt tot maximaal 0,6 g, zodat de bestuurder zijn voertuig nog kan beheersen.

 

Proactieve bescherming van de inzittenden (PreCrash)

 

De PreCrash die zijn debuut maakte in de Touareg, is een uitstekend voorbeeld van een technologie die vanuit de hogere klasse naar de compacte klasse werd overgebracht. Indien het systeem een mogelijke ongevalsituatie herkent, wordt de veiligheidsgordel van de inzittenden vooraan voorgespannen, om zo de maximale efficiëntie van de gordels en van de airbags te garanderen. In geval van een kritieke situatie die gekenmerkt wordt door een sterk over- of onderstuur en een tussenkomst van het stabiliteitssysteem, worden daarnaast ook alle ruiten (en eventueel het open dak) nagenoeg volledig gesloten. In die stand bieden deze elementen een optimale ondersteuning voor de gordijn- en zijairbags.

 

Infotainment: eerste aanraakscherm met naderingssensor

 

Volkswagen rust de Golf uit met een totaal nieuw ontworpen generatie van audio- en radio-navigatiesystemen. Alle systemen bezitten een aanraakscherm (van 5», 5,8» of 8»). Vanaf 5,8» is het scherm uitgerust met een naderingssensor, een première voor het merk. Zodra een vinger het scherm nadert, schakelt het systeem automatisch om van weergave naar bedieningsmodus. Verder beschikken de schermen over een specifieke functie, waarmee bijvoorbeeld door lijsten gescrolld of in een document gebladerd kan worden.

 

Het radio-navigatiesysteem ‘Discover Pro’

 

De topper op het vlak van radio-navigatiesystemen is uitgerust met een capacitief aanraakscherm van 8», een dvd-speler, een UMTS-telefoonmodule, een ‘Premium’-spraakbediening met uitgebreide functies en een SSD-schijf van 64 GB (waarvan 10 GB beschikbaar is voor eigen gebruik). Hij biedt een 3D-kaartnavigatie. Dankzij de integratie van de cd-database van Gracenote is het bovendien mogelijk om muziekbestanden af te spelen en informatie daarover te beheren met de laatste nieuwe technologie. Discover Pro doet eveneens dienst als WLAN-hotspot voor de internettoegang met een WLAN-compatibele gsm (smartphone of tablet).

 

Duurzame productie: Think Blue. Factory.

Energie-efficiënte voertuigen bouwen is één punt in de autowereld. Ze ook in energie-efficiënte fabrieken volgens milieuvriendelijke productiemethoden vervaardigen, is een ander punt. Volkswagen investeert al vele jaren in deze optiek.

Met ‘Think Blue. Factory’ brengt Volkswagen het concept ‘Think Blue’ naar de productie; een totaal en domeinoverschrijdend initiatief voor alle Volkswagen-fabrieken wereldwijd. ‘Think Blue. Factory’ bundelt alle maatregelen die een efficiënt gebruik van de bronnen, water en energie bevorderen, waarbij eveneens de uitstoot wordt verlaagd. Volkswagen heeft als doel om de productie in alle fabrieken 25% milieuvriendelijker te maken tegen 2018.

 

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en is marktleider in West-Europa. Wereldwijd werken er ruim 500.000 mensen. In 2011 hebben de 10 merken van de Groep gemiddeld ruim 34.500 voertuigen per werkdag geproduceerd en hebben ze, gespreid over meer dan 150 landen, in totaal 8,361 miljoen wagens geleverd. In 2011 realiseerde de Groep, die 94 fabrieken telt, een omzet van 159 miljard euro. De merken van de Volkswagen-groep zijn Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania en MAN.