Geschiedenis van de GTI: van Polo GT tot Polo GTI

Geschiedenis van de GTI: van Polo GT tot Polo GTI

Woensdag 2 mei 2018 —  

Vier dynamische decennia. De Polo bestaat al decennia lang als Gran Turismo (GT). Aanvankelijk nog zonder de I die voor injectie staat. Feit is: rijdynamiek behoort tot het DNA van deze modelreeks. Een terugblik. De geschiedenis van de sportieve Polo-versies gaat in 1979 van start met de GT. Met zijn 60 pk was hij het krachtigste model van de eerste Polo-generatie. Toen al droeg hij de legendarische rode streep op het radiatorrooster. In 1985 stelde Volkswagen vervolgens op basis van de tweede Polo-generatie een GT-opvolger voor. Om zijn 75 pk, wat meer dan 30 jaar geleden veel was voor een miniauto, veilig te laten rijden in het verkeer kreeg deze tweede Polo GT een sportophanging en een remdrukregelaar.

In 1987 voor de eerste keer met drukvoeding. Gezegend met de dynamiek van een GTI kwam in 1987 de Polo GT G40 uit. Hij had een vermogen van 115 pk en bereikte een snelheid van bijna 200 km/u. Tot de aandrijftechnische features behoorde een G-compressor, een door Volkswagen ontwikkelde spiraalcompressor die de rol van een turbolader overnam en die toen ook in de Golf en in de Corrado werd aangeboden. In 1991 volgde op basis van de derde Polo-generatie een tweede G40, reeds met katalysator. Zijn 113 pk zorgden voor een topsnelheid van 196 km/u.

 

In 1998 debuteert de eerste Polo GTI. Hij begon aan 120 pk en was nog gebouwd op basis van het derde generatiemodel. Reeds in 2006 kwam er in de 150 pk krachtige GTI van de vierde Polo-generatie een motor met klassieke turbodrukvoeding te liggen. Eveneens in 2006 werd een sterke Polo GTI Cup Edition met 180 pk aangeboden die afgeleid was van de gelijknamige raceversie van de ADAC Volkswagen Polo Cup. Intermezzo in 2012: een spannend jaar voor wat betreft de sportieve Polo-versies. De Polo BlueGT maakte zijn debuut. Zijn zuinige 140 pk-viercilinderinhoud was voor het eerst uitgerust met cilinderuitschakeling (ACT). Daarnaast verscheen in 2012 ook de Polo R WRC die gelimiteerd werd tot 2.500 exemplaren. Met zijn 220 pk was hij toen de krachtigste Polo. Hij was rechtstreeks afgeleid van de gelijknamige motorsportversie die in 2016 al vier wereldtitels in het World Rally Championship op haar naam kon schrijven. Terug naar de Polo GTI. Bij de GTI van de vijfde Polo-generatie bleef het vermogen in 2010 eerst onveranderd 180 pk om in 2014 naar 192 pk te stijgen. In 2017 haalt de nieuwe Polo GTI voor het eerst de magische grens van 200 pk.