Elektrische autoproductie voor de wereld

Elektrische autoproductie voor de wereld

Volkswagen werkt intensief aan de uitbreiding van zijn wereldwijde productienetwerk voor elektrische auto's - de opstart van de ID.3 in de Gläserne Manufaktur in Dresden is daarvan het meest recente voorbeeld. Een overzicht.

 

Gläserne Manufaktur Dresden wordt Volkswagen Home of ID.

Volkswagen zet zijn elektrische campagne ook in 2021 onverminderd voort. Het merk begint binnenkort met de levering van de ID.4, de eerste volledig elektrische SUV. Dit jaar wordt ook een ander model in de ID.-familie op de markt gebracht. Naarmate het aantal modellen groeit, groeit ook het volume: nadat het merk vorig jaar ongeveer 134.000 zuiver elektrische auto's heeft afgeleverd, is voor de komende jaren een verdere stijging gepland. Het uitbouwen van een wereldwijd netwerk voor de productie van elektrische voertuigen speelt hierbij een doorslaggevende rol. “Het merk Volkswagen zet zijn e-campagne systematisch voort. Naast nieuwe elektrische modellen omvat dit ook de transformatie van het wereldwijde productienetwerk. Dit ondersteunt onze ambitie om wereldwijd leider te worden in e-mobiliteit," zegt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur voor e-mobiliteit bij het merk Volkswagen.

 

Het meest recente voorbeeld: de start van de ID.3-serieproductie in de Gläserne Manufaktur Dresden. Vanaf eind januari zullen dagelijks 35 ID.3-voertuigen worden geproduceerd in de Saksische vestiging, waar eerder al de luxueuze berline Phaeton, de Bentley Flying Spur en meest recent de e-Golf van de band rolden. De Gläserne Manufaktur wordt ook uitgebouwd als onderzoeks- en innovatievestiging, waar innovatieve projecten worden aangestuurd die later in grotere vestigingen van het merk Volkswagen kunnen worden geïmplementeerd en waar bezoekers en gasten een totale merkervaring van de ID.-familie wordt aangeboden.

 

Dresden is wereldwijd al de vierde vestiging waar het merk Volkswagen zuiver elektrische modellen op MEB-basis produceert. En waar Dresden een vrij kleine locatie is, staan de andere MEB-fabrieken in Zwickau, Anting en Foshan (beide in China) voor grote volumes. De fabriek in Zwickau was de eerste vestiging waar eind 2019 de MEB-productie van start ging. De fabriek heeft een volledige omschakeling gemaakt van 100% verbrandingsmotoren naar 100% elektrisch. De productie wordt momenteel stap voor stap opgevoerd, met ongeveer 800 volledig elektrische ID.3 en ID.4 modellen die daar momenteel per werkdag worden geproduceerd. Later dit jaar komen daar andere elektrische modellen van Audi en Cupra bij. Als fabriek voor zuiver elektrische auto’s zal Zwickau tot wel 1.500 voertuigen per dag of 330.000 voertuigen per jaar kunnen produceren.

 

Anting, de eerste nieuw gebouwde MEB-fabriek van Volkswagen

Voorts zijn de Chinese vestigingen in Anting en Foshan eind 2020 begonnen met de productie van MEB-voertuigen van de modellen ID.4 CROZZ en ID.4 X. De fabriek in Anting is een fabriek voor zuiver elektrische auto’s en de eerste nieuw gebouwde MEB-fabriek van Volkswagen ter wereld. In de toekomst zal de fabriek in Foshan zowel conventionele modellen met verbrandingsmotoren op basis van het MQB-platform als zuiver elektrische MEB-modellen op een gemeenschappelijke productielijn kunnen bouwen. Beide fabrieken werden in slechts twee jaar tijd volledig opgestart voor serieproductie en hebben elk een maximale productiecapaciteit van 300.000 exemplaren per jaar.

 

Samen hebben de vier MEB-fabrieken van Volkswagen in Zwickau, Anting, Foshan en Dresden een maximale productiecapaciteit van meer dan 900.000 voertuigen per jaar. Daarnaast is er de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav, die ook al met de MEB-productie is begonnen. In de toekomst zullen daar dagelijks tot 350 voertuigen van de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV van de band rollen. Alle MEB-fabrieken bevinden zich nu nog in een aanloopfase. Maar in de toekomst zal dit productienetwerk een maximale productiecapaciteit hebben van één miljoen elektrische voertuigen per jaar. En met Emden, Hannover en Chattanooga (VS) zijn de volgende vestigingen al bezig met de voorbereiding van de MEB-productie. De eerste voertuigen moeten daar volgend jaar van de band rollen.

 

Centrale rol voor Volkswagen Group Components

Naast de autoproducerende fabrieken, zijn ook de fabrieken van Volkswagen Group Components zich aan het herpositioneren voor e-mobiliteit. Zo levert de fabriek in Kassel elektrische aandrijvingen en platformonderdelen voor het MEB. Zowel in de vestigingen van Braunschweig als in Foshan wordt het batterijsysteem voor het MEB ontwikkeld en geproduceerd. De kernelementen van elektromotoren - rotor en stator - worden geleverd door de onderdelenfabriek in Salzgitter. En met het Center of Excellence voor batterijcellen (CoE) is ook de concernbrede knowhow voor batterijtechnologie in Salzgitter bijeengebracht. Dit omvat ook de productie: vlak ernaast wordt tegen 2024 de eerste batterijcellenfabriek van de joint venture Northvolt Zwei gebouwd in samenwerking met de Zweedse batterijproducent Northvolt AB.

 

 

 

Gläserne Manufaktur Dresden: sinds 2017 e-locatie en etalage voor e-mobiliteit

Sinds de opening in 2001 zijn de luxueuze berline Phaeton (84.235 exemplaren, 2001-2016), de Bentley Flying Spur (2.186 exemplaren, 2005/2006 en 2013/2014) en, sinds 2017, de e-Golf (50.401 exemplaren) van de band gerold in de Gläserne Manufaktur.

 

Met de lancering van de e-Golf ontwikkelde het bedrijf zich ook tot het Center of Future Mobility. Dankzij innovatieve domeinen zoals de Future Mobility Incubator, het startersprogramma van Volkswagen, de Future Mobility Campus, een leerlaboratorium voor opleiding en bijscholing, de uitbreiding van de levering van voertuigen en als proefterrein voor Productie 4.0 is de vestiging klaar voor de toekomst. Met de serieproductie van de ID.3 en de strategische heroriëntering op het Home of ID. wordt de succesvolle transformatie intensief voortgezet.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy