Elektrisch allrounder van een nieuw tijdperk: wereldpremière van de ID.7 Tourer

Elektrisch allrounder van een nieuw tijdperk: wereldpremière van de ID.7 Tourer

  • Grote elektrische break van Volkswagen: de ID.7 Tourer1 debuteert als een van ‘s werelds eerste elektrische breaks in de hogere middenklasse
  • Veel ruimte: de ID.7 Tourer1 biedt plaats aan vijf personen met tot 605 liter bagage. Met twee personen voorin neemt het laadvolume toe tot 1.714 liter
  • Groot rijbereik: de ID.7 Tourer1 wordt leverbaar met een nieuwe 86kWh-batterij. Daarmee is volgens de prognoses een rijbereik tot 685 km2 mogelijk
  • Hoge oplaadsnelheid: de ID.7 Tourer1 met nieuwe 86kWh-batterij haalt een oplaadvermogen tot 200 kW3 aan DC-snellaadstationsHoogwaardig comfort: slimme automatische klimaatregeling, stoelen met drukpuntmassage en klimaatregeling evenals de nieuwe Wellness-app bieden een luxeklassegevoel

De ID.74 is het topmodel onder de elektrische VW-modellen: een vooruitstrevende berline-coupé met een groot rijbereik. Nu breidt Volkswagen het ID.7-gamma uit met een break: de ID.7 Tourer1. De nieuwe VW is een van de eerste volledig elektrische breaks in de hogere middenklasse. Volkswagen is daar ook aanwezig met de Passat Variant, die eveneens nieuw is. Beide modelreeksen vullen elkaar aan en omvatten samen alle relevante aandrijvingstypen – van zuiver elektrisch in de ID.74 en ID.7 Tourer1 tot plug-inhybride, mildhybride, benzine en diesel in de Passat. Volkswagen biedt daarmee een extreem breed scala aan geavanceerde modellen aan in de hogere middenklasse. De aerodynamische ID.7 Tourer1 (met een Cx van 0,25, afhankelijk van de uitvoering) combineert de uitstootvoordelen van elektromobiliteit met een groot rijbereik (tot 685 km2 volgens de prognoses) en een zeer groot laadvolume (tot 1.714 liter), twee parameters die veel eisen van de zakelijke en privéwereld duurzamer dan ooit met elkaar verenigen.

Elektrische businessclass. Imelda Labbé, Volkswagen-bestuurslid voor Sales, Marketing en Aftersales: “Samen met de ID.7 berline-coupé en de nieuwe Passat Variant rondt de nieuwe ID.7 Tourer ons aanbod in de hogere middenklasse perfect af. Vooral voor kilometervreters en zakelijke klanten is hij bijzonder aantrekkelijk dankzij zijn royale ruimteaanbod en groot rijbereik.”

Tourer als samensmelting van break en ‘shooting brake’. De ID.7 Tourer1 onderscheidt zich achteraan duidelijk van de berline-coupé. Bepalend voor het design van de elektrische break is de lange daklijn. Stilistisch is de avant-gardistische Tourer een samensmelting van een klassieke break in Passat-formaat en een bijzonder dynamische ‘shooting brake’ in de stijl van de Arteon. De extra hoogte achterin zorgt voor nog meer bagageruimte in vergelijking met de berline-coupé: met vijf personen aan boord biedt de ID.7 Tourer1 tot 605 liter stouwruimte voor bagage. Volgeladen tot aan de rugleuningen van de voorstoelen en tot tegen de dakhemel loopt dat volume op tot 1.714 liter; met de achterbank neergeklapt is de bagageruimte overigens bijna twee meter lang.

210 kW sterk. De nieuwe VW wordt in eerste instantie op de Europese markt geïntroduceerd als ID.7 Tourer Pro1 en ID.7 Tourer Pro S1, in beide gevallen met 210 kW (286 pk) en achterwielaandrijving. De elektromotor in de ID.7 Tourer Pro1 wordt gevoed door een 77kWh-batterij. In de ID.7 Tourer Pro S1 wordt een nieuwe 86kWh-batterij gebruikt. Aan snellaadstations zal de 77kWh-batterij met een vermogen tot 175 kW3 opgeladen kunnen worden en de 86kWh-batterij met maximaal 200 kW3. De ID.7 Tourer1 wordt samen met de berline-coupéversie van de ID.74 en de SUV ID.4 geproduceerd in de ultramoderne Duitse elektromobiliteitsfabriek van Volkswagen in Emden.

ChatGPT voor het eerst aan boord. De nieuwe ID.7 Tourer1 zal met een uitgebreide standaarduitrusting op de markt komen. Dat is te zien aan de Pro-versie, bijvoorbeeld in Duitsland: tot de standaarduitrusting behoren daar aan de buitenkant ledkoplampen en ledachterlichten, gepolijste lichtmetalen velgen van 19 duim en dakrails. De interieur- en technologie-uitrusting omvat het sleutelvrije vergrendelings- en startsysteem Keyless Access, het bagagescheidingsnet, een 10-kleurige sfeerverlichting, een verwarmbaar multifunctiestuurwiel, het navigatiesysteem Discover Pro Max, het doorontwikkelde head-updisplay met augmented reality, een achteruitrijcamera, het automatische aircosysteem met drie zones Air Care Climatronic met slimme ventilatieopeningen en verwarmde voorstoelen. De nieuwe spraakassistent IDA wordt bediend met behulp van natuurlijke taal. Hij maakt niet alleen de bediening van veel autofuncties mogelijk, maar beantwoordt binnen de systeemgrenzen ook specifieke vragen over alle denkbare gebieden, omdat hij toegang heeft tot online databanken en ook is voorzien van een nieuwe ChatGPT-integratie (met kunstmatige intelligentie, AI). ChatGPT zal later als update beschikbaar zijn. Een optionele Wellness-app is ook nieuw. Daarmee kunnen via vooraf geconfigureerde programma’s verschillende voertuigfuncties worden aangepast om het welzijn tijdens het rijden of tijdens stops te perfectioneren. Bovendien verlaat de ID.7 Tourer Pro1 de fabriek met tal van standaard rijhulpsystemen.

Optioneel panoramadak. Net als voor de berline-coupéversie van de ID.74 is het Smart Glas-panoramadak ook beschikbaar voor de nieuwe ID.7 Tourer1. Het transparante dak kan elektronisch naar ondoorzichtig of transparant omgeschakeld worden via een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd.

Exterieur – Design EN AFMETINGEN

Dynamische proporties. De ID.7 Tourer1 heeft de meeste van zijn buitenafmetingen gemeen met de berline-coupéversie van de ID.74. Beide modellen zijn 4.961 mm lang en worden in het bijzonder gekenmerkt door een zeer lange wielbasis van 2.971 mm en navenant korte overhangen. De ID.7’s4 zijn allebei 1.862 mm breed (zonder buitenspiegels) en 1.536 mm hoog. De verschillen tussen de twee modellen situeren zich duidelijk in het achterste koetswerkgedeelte: zo wordt de nieuwe ID.7 Tourer1 gekenmerkt door een daklijn die tussen de C- en D-stijlen ver naar achteren doorloopt, waardoor daar meer hoogte wordt gecreëerd. Dankzij het langere dak en de steilere achterklep biedt de ID.7 Tourer1 een nog groter koffervolume.

Frontpartij gevormd door windtunnel. Met een Cx-waarde van 0,25 (afhankelijk van de uitvoering) en een frontaal oppervlak van 2,45 m2 is de ID.7 Tourer1 extreem gestroomlijnd. Net als bij de ID.7 berline-coupé wordt de volgende evolutiefase van het ID. Design met name weerspiegeld in de voorzijde. De frontpartij vertoont ook aanzienlijk scherpere contouren en geeft blijk van een hoge mate van precisie en kwaliteit. Bovendien werden de koplampen slanker: met hun nieuwe modules vertonen ze nog meer menselijke trekken. Als optie is de ID.7 Tourer1 verkrijgbaar met IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen5 inclusief een leddwarsstrip links en rechts van het verlichte VW-logo en de automatische lichtfunctie Dynamic Light Assist (interactieve permanente grootlichtstand zonder tegenliggers te verblinden).

Langgerekt silhouet. Kenmerkend voor het zijdelingse design van de nieuwe ID.7 Tourer1 is de lange daklijn: visueel sluit de lijn die doorloopt in de dakspoiler, perfect aan bij de dynamische proporties van de nieuwe Volkswagen. De zijdelingse lijnen worden geflankeerd door zwarte, aerodynamisch vlakke dakrails. Onder de raamlijst creëert de opvallende karakterlijn met een scherpe ‘undercut’ een krachtige, positieve spanning in het silhouet van de ID.7 Tourer1. Afhankelijk van de uitrusting zijn de lichtmetalen velgen, die eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd zijn, 19 tot 20 duim groot5. Er volgt ook nog een 21-duims velg5.

Achterkant met leddwarsstrip. De steile achterklep van de ID.7 Tourer1 zorgt voor een aparte look en extra laadruimte. Door het horizontaal georiënteerde design oogt de achterkant breed, met een krachtige uitstraling. Dat effect wordt nog versterkt door de dominante ledlichtstrip (optioneel als 3D-ledachterlichten5 met geanimeerde remlichten en dynamische richtingaanwijzers). Afhankelijk van de uitvoering is ook het VW-logo in de horizontale ledstrip verlicht. Ook het bovenste deel van de achterpartij is kenmerkend: de serre – de dakstijlen en raamoppervlakken – loopt achteraan smal uit, waardoor daaronder een krachtige schouderpartij ontstaat.

Smart Glas-panoramadak5. De ID.7 Tourer1 kan optioneel worden geconfigureerd met het Smart Glas-panoramadak. Het transparante dak kan van het ene moment op het andere naar ondoorzichtig of transparant worden omgeschakeld via een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd. Het schakelproces wordt geactiveerd via aanraakbediening in de dakconsole of met behulp van de spraakassistent IDA. In de ondoorzichtige toestand staat de elektronische PDLC-laag niet onder spanning, waardoor de kristallen in de laag zich zodanig rangschikken dat het glas verduisterd wordt. Zodra de laag echter onder elektrische spanning wordt gezet, schikken de kristallen zich zodanig dat er licht doorheen kan. Naast deze omschakelbare verblindingsbescherming reflecteren coatings in het glas de hoogenergetische infraroodstraling van zonlicht, die het interieur op zonnige dagen zou opwarmen. Het ‘slimme glas’ reflecteert ook de warmtestraling van de verwarming, zodat vooral in de winter de warmte wordt binnengehouden, wat zorgt voor een hoog comfortniveau voor de inzittenden.

LAADRUIMTE – MAXIMAAL BENUTBARE TOURER-ACHTERKANT

Reis- en bagageruimte. Met zijn standaard head-updisplay met augmented reality wordt de ID.74 gekenmerkt door een volledig nieuwe en onafhankelijke cockpitarchitectuur. De ID.7 Tourer1 heeft dit instrumentenlandschap een-op-een overgenomen van de berline-coupé. Hetzelfde geldt voor het grote plaatsaanbod op de eerste en tweede zitrij. Achter de asymmetrisch deel- en neerklapbare achterbank bevindt zich nu evenwel een bagageruimte met een nog groter volume: maximaal volgeladen tot aan de rugleuningen van de eerste zitrij (tot tegen de dakhemel met bagagescheidingsnet) neemt het opbergvolume ten opzichte van de berline-coupé toe van 1.586 tot 1.714 liter. Het maximale laadvolume met vijf personen aan boord, met de koffer volgeladen tot boven aan de rugleuning van de achterbank (in verticale cargostand), bedraagt 605 liter, wat neerkomt op een toename van 73 liter. De afmetingen van de laadvloer zijn identiek. Zijn lengte bedraagt 1.075 mm tot aan de achterbank, maar als de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt, strekt de grotendeels vlakke laadvloer zich uit tot 1.948 mm. De maximale breedte tussen de wielkasten is exact 1.000 mm.

Praktische accessoires breiden de laadmogelijkheden uit. Voor de ID.7 Tourer1 zijn praktische accessoires beschikbaar om de bruikbaarheid van de break verder uit te breiden: Met een kofferverdeelmodule5 is het bijvoorbeeld mogelijk om de bagageruimte in een handomdraai onder te verdelen en de lading te beveiligen tegen verschuiven. Met het net aan de zijkant van de bagageruimte5 kan alles bovendien netjes gehouden worden. Een apart verkrijgbare bagageruimtebak5 beschermt de laadruimte tegen vuil en voorkomt eveneens dat de lading gaat schuiven. Verder is ook nog de Volkswagen-fietsdrager Compact II5 bestelbaar, die door middel van een voetschakelaar kan worden uitgeklapt. Omdat de achterlichtblokken, de rails en het frame van de drager kunnen worden samengevouwen, kan de fietsdrager in de laadruimte worden opgeborgen als hij niet wordt gebruikt. Aangezien de zwenkbare trekhaak een kogeldruk heeft van 75 kg, kunnen er ook met gemak twee e-bikes mee. Last but not least kan het opbergvolume van de ID.7 Tourer1 met nog eens 460 liter worden vergroot dankzij de Comfort-dakkoffer5.

ZITCOMPARTIMENT – COCKPIT EN COMFORT OPNIEUW GEDEFINIEERD

Head-updisplay met augmented reality verder ontwikkeld. De nieuwe ID.7 Tourer1 en de berline-coupéversie van de ID.74 zijn de enige auto’s in hun klasse die standaard een head-updisplay met augmented reality aan boord hebben. Het projecteert voor het rijden relevante informatie in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat die zijn ogen niet meer van de weg hoeft te halen. Tegelijkertijd verandert het AR-head-updisplay de architectuur van de cockpit, aangezien de klassieke instrumenten als redundant informatieniveau een pak kleiner geworden zijn. Daardoor wordt de blik van de bestuurder nog meer gericht op het AR-head-updisplay en dus op de verkeerssituatie. Met de ID.7 Tourer lanceert Volkswagen de tot nu toe grootste update voor het AR-head-updisplay om tegemoet te komen aan een van de meest gehoorde klantenwensen: de actieve navigatie van een mobiele telefoon die is geconnecteerd via Apple CarPlay of Android Auto, is nu geïntegreerd in de AR-routeweergave. Bovendien zijn de visuele aspecten van de AR-functies aanzienlijk opgewaardeerd, met onder meer nieuwe en geoptimaliseerde animaties en de begroeting met het VW-logo wanneer het head-updisplay wordt gestart.

MIB4, IDA en ChatGPT. Ook de hardware en software van het standaard infotainmentsysteem (MIB4), dat voortaan voorzien is van een visueel vrijstaand aanraakscherm met een diameter van 38 cm (15 duim), heeft Volkswagen grondig onder handen genomen. Bovendien werd de interactie tussen bestuurder en ID.74 geperfectioneerd door de spraakassistent IDA. Die maakt niet alleen de bediening van veel voertuigfuncties mogelijk, maar beantwoordt binnen de grenzen van het systeem ook specifieke vragen over alle mogelijke onderwerpen, aangezien hij toegang heeft tot online databases zoals Wikipedia en voor het eerst is voorzien van een ChatGPT-integratie (kunstmatige intelligentie, AI). Eveneens nieuw aan boord: de optionele Wellness-app.

Comfort van topklasse. Dankzij andere innovatieve functies zoals automatisch gestuurde ventilatieopeningen met elektronische actuatoren en de optionele ergoActive-stoelen5 met functies zoals drukpuntmassage en (in de topversie5) een eveneens automatische klimaatregeling, bieden beide ID.71/4-modellen een comfort dat niet onderdoet voor dat van de luxeklasse. Een andere innovatie aan boord is het optionele panoramadak5 met de naam Smart Glas, waarvan de glaslagen elektronisch kunnen worden omgeschakeld naar ondoorzichtig of helder, met behulp van een schuifregelaar in het dak of via de spraakassistent IDA.

Spraakassistent IDA in detail. Dankzij de nieuwe spraakassistent IDA is het voortaan nog makkelijker om met behulp van natuurlijke spraak veel voertuigfuncties te bedienen. Nieuwe functies zijn bijvoorbeeld het instellen van de rijprofielen of de sfeerverlichting. Eveneens nieuw: het ophalen van cloudgebaseerde informatie, zoals bijvoorbeeld het weer, de vluchtstatus van commerciële vliegtuigmaatschappijen, de stand van zaken in sportevenementen of het nieuws. Daarnaast kunnen dankzij de online integratie van Wikipedia vragen worden gesteld over elk denkbaar onderwerp. Over het algemeen volstaan natuurlijke zinnen zoals “Wat is het laatste nieuws?”. Een andere nieuwe functie is dat gesproken commando's worden gevisualiseerd op het infotainmentscherm. En nog een innovatie is de integratie van ChatGPT in de spraakassistent.

ChatGPT in detail. In de toekomst zullen de bestuurders en passagiers van alle nieuwe ID.-modellen, evenals van de nieuwe Tiguan en Passat, via de spraakassistent toegang kunnen krijgen tot ChatGTP’s databank van kunstmatige intelligentie om hen tijdens het rijden opgevraagde content te laten voorlezen. De integratie van ChatGPT biedt een breed scala aan nieuwe mogelijkheden. Voor de persoon achter het stuur verandert er bij het gebruik niets: er hoeft geen nieuwe account te worden aangemaakt of geen nieuwe app te worden geïnstalleerd. De spraakassistent wordt geactiveerd met “Hallo IDA” en de vraag wordt alleen in geanonimiseerde vorm naar de AI doorgestuurd als de ‘oude’ systemen geen antwoord kunnen geven. ChatGPT krijgt daarbij geen toegang tot de voertuiggegevens. Vragen en antwoorden worden ook onmiddellijk gewist met het oog op een optimale gegevensbescherming.

Wellness-app in detail. De Wellness-app is een nieuwe toevoeging aan het ID.7-gamma. Hiermee kunnen verschillende voertuigfuncties via vooraf geconfigureerde programma’s worden aangepast om het welzijn tijdens het rijden of tijdens stops te perfectioneren. Afhankelijk van de uitvoering van het voertuig maakt de app gebruik van functies zoals de sfeerverlichting, de audio-installatie, de klimaatregeling, het Smart Glas-panoramadak en de stoelfuncties klimaatregeling en massage. Geluidscomponisten hebben specifieke akoestische klanktapijten ontwikkeld voor de Wellness-app. De nieuwe geïntegreerde app wordt gestart via het infotainmentsysteem. De volgende drie wellnessmodi zijn beschikbaar: Fresh Up (verfrissing), Calm Down (ontspanning) en Power Break (pauze). Een voorbeeld: Fresh Up activeert met slechts één klik een stimulerend geluid, verfrissende airconditioning (via de automatische klimaatregeling en stoelventilatie), een verkwikkende rugmassage evenals blauwe en turquoise zones van de sfeerverlichting, die dus ook fris van kleur is. De verlichte sierelementen in het dashboard en de deurpanelen en de smalle lichtstrips eronder veranderen daarbij met een rustig ritme van blauw naar turquoise en omgekeerd. In het ID. Light onder de voorruit loopt parallel eveneens een blauwe lichtanimatie. De modus kan bovendien worden aangepast: in plaats van het voorgeprogrammeerde geluid kan bijvoorbeeld worden gekozen voor het ingeschakelde radiostation of een Spotify-afspeellijst. Het is ook mogelijk om de massage- en klimaatregelingsfunctie van de stoelen op elk gewenst moment uit en weer in te schakelen. Als de Volkswagen stilstaat, verschijnen op het infotainmentscherm ook passende animaties. Na 10 minuten worden Fresh Up en Calm Down automatisch uitgeschakeld, terwijl dat voor Power Break pas na 20 minuten gebeurt. De Wellness-app maakt deel uit van het optionele Interieurpack en Interieurpack Plus. De app kan later ook als extra optie worden geactiveerd via een upgrade.

AANDRIJFSYSTEMEN - RIJBEREIK OP HET NIVEAU VAN BENZINEMOTOREN

Groot rijbereik. De nieuwe ID.7 Tourer1 en de berline-coupéversie van de ID.74 hebben een elektrische aandrijving van de laatste generatie aan boord. Ze wordt intern aangeduid met ‘APP550’. De centrale module van deze efficiënte aandrijving is een nieuwe elektromotor met een piekvermogen van 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 545 newtonmeter. De elektromotor is geïntegreerd in de aangedreven achteras. Een lithium-ionbatterij in de sandwichvloer voorziet de elektromotor van energie. In de ID.7 Tourer Pro1 en ID.7 Pro4 biedt de batterij een netto energie-capaciteit van 77 kWh (bruto: 82 kWh). Daarnaast komen later de ID.7 Tourer Pro S1 en ID.7 Pro S1 op de markt met een nieuw ontwikkelde batterij met een netto energie-capaciteit van 86 kWh (bruto: 91 kWh). De huidige prognoses gaan ervan uit dat de nieuwe ID.7 Tourer1 met deze 86kWh-batterij een rijbereik tot 687 km2 (geschatte waarde) zou kunnen halen.

Opladen tot 200 kW. De modellen met de 77kWh-batterij kunnen aan DC-snellaadstations worden opgeladen met een vermogen tot 175 kW3. Een batterij die tot 10 procent leeggereden is, kan in ongeveer 28 minuten weer een laadpeil van 80 procent bereiken. De ID.7-versies1 met de nieuwe 86kWh-batterij kunnen aan DC-snellaadstations met maximaal 200 kW3 energie ‘bijtanken’. Met dat oplaadvermogen kan de batterij in ruimschoots minder dan een halfuur worden opgeladen van 10 tot 80 procent.

Snel opladen onderweg. Onderweg zorgt een innovatief systeem voor opladen en thermisch beheer ervoor dat de batterij wordt gepreconditioneerd voor de volgende DC-oplaadstop. Dankzij die preconditionering worden de nieuwe ID.7 Tourer1 en de berline-coupéversie van de ID.74 zo snel mogelijk weer van energie voorzien tijdens lange ritten met één of meer oplaadstops. De batterij wordt voor de stop opgewarmd tot een ideale temperatuur, om met een hoog vermogen opgeladen te kunnen worden. Dat kan de oplaadtijd met enkele minuten verkorten, vooral in de winter. Als het navigatiesysteem met e-routeplanner actief is, wordt de preconditionering automatisch gestart op weg naar het volgende snellaadstation. Zonder actieve routegeleiding kan de functie ook handmatig worden geactiveerd via het oplaadmenu in het infotainmentsysteem

RIJHULPSYSTEMEN – GEASSISTEERD RIJDEN EN SLIM PARKEREN

Ruim aanbod aan rijhulpsystemen. De ID.7 Tourer1 wordt gelanceerd met de modernste rijhulpsystemen, zoals Park Assist Plus5 en de geheugenfunctie5 voor de parkeerassistent. De geheugenfunctie maakt volautomatisch inparkeren5/6 mogelijk over een afstand tot 50 meter, bijvoorbeeld naar een parkeerplaats op het werk of tot in de carport thuis. Travel Assist5, waarvan de nieuwste versie Connected Travel Assist with Online Data5 heet, is nogmaals doorontwikkeld. Het systeem (inclusief Lane Assist, de automatische afstandsregeling ACC en Emergency Assist) maakt geassisteerde overlangse en zijdelingse geleiding6 mogelijk; de nieuwste versie ondersteunt ook geassisteerde rijstrookwissels6 op de snelweg en reageert nu nog harmonieuzer dan de vorige versie. Een nieuwe ontwikkeling is het uitstapwaarschuwingssysteem6. Als uitbreiding op de rijstrookwisselassistent Side Assist kan dat binnen de systeemgrenzen voorkomen dat een van de deuren wordt geopend als een voertuig (inclusief fietsen) van achteren nadert. Het systeem6 geeft daarbij een akoestische en visuele waarschuwing en verhindert bij acuut gevaar kortstondig het openen van de betreffende deur(en). Eveneens standaard is de nieuwe generatie van de waarschuwingsfunctie voor verkeersgevaar: het Car2X-systeem ondersteunt de bestuurder met informatie over de verkeerssituatie en kan zo vroegtijdig waarschuwen voor situaties zoals wegwerkzaamheden, een ongeval, de staart van een file of voertuigen van hulpdiensten6. De reeks standaard rijhulpsystemen omvat verder ook nog het noodremsysteem Front Assist en de verkeersbordherkenning.

 

  1. Bijna-productierijp prototype.
  2. Voorspeld WLTP-rijbereik van ca. 68 km voor de ID.7 Tourer met 86kWh-batterij (netto) en achterwielaandrijving. WLTP-richtwaarden voor productievoertuigen kunnen variëren afhankelijk van de uitrusting.
  3. Maximaal mogelijk oplaadvermogen. Verschillende laadstations met hetzelfde kW-vermogen kunnen een verschillend oplaadgedrag vertonen. Naast het kW-vermogen van het laadstation heeft ook de maximale oplaadstroom invloed op de hoeveelheid energie die stroomt. Bovendien beïnvloeden de omgevingstemperatuur evenals de temperatuur en het laadpeil van de batterij het maximaal mogelijke oplaadvermogen. Het opgegeven maximale oplaadvermogen werd onder WLTP-omstandigheden bepaald bij een temperatuur van ongeveer 23° C en een laadpeil van 5% of meer. Als deze variabelen veranderen, kan ook het laadvermogen afwijken van de normopgave.
  4. ID.7 - Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 16,3-14,1; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0. De verbruiks- en uitstootwaarden zijn voor het voertuig beschikbaar volgens WLTP en niet volgens NEDC. Gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot met marges die afhangen van de gekozen uitrusting van het voertuig.
  5. Optionele uitrusting.
  6. Binnen de grenzen van het systeem: de bestuurder moet te allen tijde klaar zijn om het rijhulpsysteem te overrulen en wordt niet ontslagen van zijn verantwoordelijkheid om het voertuig voorzichtig te besturen.
Volkswagen ID.7 Tourer - NL.docx 1 MB

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf