Efficiëntierecord in de Groene Hel: de toonaangevende ronde van de Volkswagen ID.R op de Nordschleife in cijfers

Efficiëntierecord in de Groene Hel: de toonaangevende ronde van de Volkswagen ID.R op de Nordschleife in cijfers

  • Volkswagen ID.R zet de energie-efficiëntste ronde aller tijden neer op de Nordschleife
  • Slechts 6:05,336 minuten de ‘Groene Hel’ (Grüne Hölle) rond met een verbruik van slechts 24,7 kWh
  • Racepiloot Romain Dumas onderging tijdens de recordronde krachten tot 3,49 g
​​​​​​​

Exact twee maanden geleden vierde Volkswagen met de ID.R een mijlpaal in de elektromobiliteit: met een opmerkelijk laag energieverbruik vestigde het merk het elektrische record op de legendarische Nordschleife. Op slechts 6:05,336 minuten en met een gemiddelde snelheid van 204,96 km/u legde de zuiver elektrisch aangedreven ID.R de 20,8 kilometer van de Groene Hel af met een energieverbruik van slechts 24,7 kWh. Daarmee toonde de zuiver elektrisch aangedreven ID.R zich niet alleen duidelijk sneller dan een GT3-sportwagen maar verbruikte hij op één ronde ook maar een kwart van de energie van een dergelijke racewagen. De ID.R is de voor de racewereld geboren voorloper en het prototype van de ID.-familie, waarmee Volkswagen vanaf 2020 elektromobiliteit voor iedereen op de weg brengt. De technologie die met succes werd toegepast tijdens de recordritten van de ID.R, vindt haar weg naar de productiemodellen.

 

Cijfers en feiten over de recordronde op de Nordschleife

Op 3 juni 2019 schreef de Volkswagen ID.R geschiedenis door de snelste ronde aller tijden voor een elektrische auto op de Nordschleife te klokken. Het prototype is het ultieme ‘New Energy Vehicle’ en drijft de technologie van een puur elektrische aandrijving bij deze recordrit tot aan haar grens. Alleen die 6:05,336 minuten voor het nieuwe elektrische ronderecord zijn al een indicatie van de uitmuntende prestatie die piloot Romain Dumas (FR) aan het stuur van de ID.R neerzette. En ook de analyse van de geregistreerde data toont aan hoe indrukwekkend de pioniersprestatie van de bestuurder en de techniek waren. Bij zijn ronde met de ID.R over het 20,8 kilometer lange circuit onderging Dumas in bochten g-krachten die 3,5 keer zo hoog lagen als zijn lichaamsgewicht. De meetinstrumenten aan boord van de 500 kW (680 pk) sterke ID.R gaven tot 3,49 g aan.

 

“Twee grote verschillen tussen de ID.R en de sportwagens waarmee ik aan 24-uursraces deelneem, zijn de duidelijk hogere bochtsnelheden en de kortere remafstanden”, zegt Dumas. Maar die hoge bochtsnelheden en dat extreme remvermogen creëren immense krachten. Tijdens de recordronde registreerden de boordsensoren van de ID.R verschillende keren waarden van 3 g en meer. De piekwaarde van 3,49 g werd gehaald tijdens de links-rechtscombinatie in de Kallenhard-bocht van het circuit. De grootste vertraging gebeurde bij het afremmen voor de Aremberg-bocht waar de koolstofvezelremmen van de ID.R een negatieve versnelling van 2,7 g teweegbrachten.

 

Plots weegt een hoofd meer dan 20 kilo

Die hoge middelpuntvliedende krachten zijn vooral een beproeving voor de nekspieren van de bestuurder. Als je weet dat een hoofd zo’n 5 kilo weegt en de helm daar nog eens 1.500 gram aan toevoegt, dan weten we dat zij in stilstand ongeveer 6,5 kilo moeten ondersteunen. De piekwaarde van 3,49 g in de Kallenhard-bocht verhoogde het gewicht voor Dumas kortstondig tot meer dan 20 kilo. Op die fysieke belasting bereidt hij zich met fitness en krachttraining voor. “Om dergelijke situaties te simuleren, heb ik een versleten helm van gewichten voorzien. Daarmee train ik in de fitnesshoek in mijn kelder thuis mijn nekspieren”, legt Dumas uit.

 

De hoogste snelheid haalde de ID.R bij zijn recordronde op het traject Fuchsröhre, een dip na een lang stuk bergafwaarts. Hier tekende de telemetrie 273 km/u op. De beroemde Caracciola-Karussell nam Dumas aan 83 km/u, d.i. de laagste snelheid die tijdens zijn recordronde werd gemeten. De gemiddelde snelheid tijdens de recordronde lag op een indrukwekkende 204,96 km/u.

 

DRS-systeem meer dan 20 keer geactiveerd

Om de in de lithium-ionbatterijen opgeslagen energie aan boord van de ID.R optimaal te kunnen benutten, had Dumas een manueel inschakelbaar Drag-Reduction-System (DRS) ter beschikking, dat in een vergelijkbare vorm ook in de Formule 1 wordt ingezet. “Met een druk op een knop kan ik een element van de achterspoiler zo instellen dat de luchtweerstand aanzienlijk vermindert”, verklaart Dumas. Terwijl hij in bochten inzette op de maximale neerwaartse druk van de meer dan twee meter brede spoiler, reduceerde het geactiveerde DRS de luchtweerstand van de ID.R op in totaal 23 plaatsen, bijvoorbeeld tijdens het versnellen of op de rechte stukken. De twee elektromotoren op de voor- en de achteras konden op die manier de in de batterij opgeslagen energie bijzonder efficiënt gebruiken. Tijdens de recordronde was het DRS in totaal 88,82 seconden lang geopend – 24,3 procent van de rijtijd. Het langste moment was op de bijna drie kilometer lange Döttinger Höhe op het einde van de Nordschleife-ronde.

 

Dat Dumas ook dit laatste deel van het circuit nog met een hoge eindsnelheid kon afleggen, was het resultaat van de speciaal voor de Nordschleife ontwikkelde recuperatiestrategie van Volkswagen Motorsport. 9,2 procent van de energie die de ID.R  tijdens deze recordronde verbruikte, was afkomstig uit de recuperatie van de remenergie. Die waarde schommelde in de loop van de recordronde in functie van het profiel van het circuit. De hoogste waarde werd net voor het aansnijden van de Döttinger Höhe gehaald. Op dat moment had de ID.R exact 9,87 procent van de tot op dat punt verbruikte energie gerecupereerd.

 

Glycerine als nagenoeg uitstootvrije primaire energiebron

Voor de opwekking van de nodige energie om de batterij op te laden koos Volkswagen Motorsport voor een innovatieve oplossing: bij alle recordritten van de ID.R produceert een uiterlijk conventioneel ogende generator de primaire energie die Volkswagen Motorsport nodig heeft. Dat aggregaat werkt echter niet zoals gebruikelijk op diesel, maar wel op glycerine. Die vloeistof is chemisch gezien een suikeralcohol die als restproduct ontstaat bij bijvoorbeeld de productie van biodiesel. Hij verbrandt nagenoeg volledig zonder schadelijke uitstoot of reststoffen. Glycerine zelf is niet toxisch en is als ingrediënt E422 zelfs toegelaten in voedingsmiddelen en cosmetica.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf