Dubbele wereldpremière: de Golf R en Golf R Variant herdefiniëren de sportieve status quo van hun klasse met 333 pk

Dubbele wereldpremière: de Golf R en Golf R Variant herdefiniëren de sportieve status quo van hun klasse met 333 pk

  • De krachtigste modellen in het gamma: de nieuwe Golf R1 en Golf R Variant1 ontwikkelen 245 kW (333 pk) en halen een topsnelheid tot 270 km/u2
  • Hard- en software-update: de Golf R-modellen debuteren met een nieuw frontdesign, nieuwe lichtsystemen, een nieuwe gesmede 19-duimsvelg en een nieuw infotainmentsysteem
  • Uitstekende prijs-prestatieverhouding3: in Duitsland zijn de Golf R en Golf R Variant standaard uitgerust met een adaptief DCC-onderstel en tegelijkertijd goedkoper
  • Heeft het potentieel van een nieuw designicoon: de 270 km/u2 snelle Golf R Black Edition1 wordt gelanceerd met verdonkerde VW-logo’s en Performance-pack4
  • De nieuwe Golf R Variant verzoent de prestaties van een sportwagen met de allround eigenschappen van een uiterst praktische breakDe nieuwe Golf R en de nieuwe Golf R Variant illustreren perfect het dynamische potentieel van deze modelreeks en van het merk Volkswagen in zijn geheel

Status quo van de Golf-klasse. Volkswagen R presenteert de krachtigste Golf-modellen van dit moment: de nieuwe Golf R1 en de nieuwe Golf R Variant1 met 245 kW (333 pk). Het nieuwe maximumvermogen komt ten opzichte van de directe voorgangers neer op een toename van 10 kW. Standaard. Voorheen konden alleen exclusieve speciale modellen over dat vermogen beschikken. De Golf R Variant was nog nooit eerder leverbaar met dat vermogen. De tijden voor de klassieke sprint van 0 naar 100 km/u zijn daarmee verkort tot respectievelijk 4,6 en 4,8 seconden (Variant). Ook in de nieuwste generatie kan de topsnelheid met 20 km/u worden verhoogd tot 270 km/u2 door te kiezen voor het Performance-pack4. Daarmee zijn de Golf R-modellen samen met de Arteon R Shooting Brake6 de snelste Volkswagens ter wereld.

Aangescherpt design, nieuwe hard- en software. De nieuwe Golf R-modellen (modeljaar 2024) zijn duidelijk herkenbaar aan hun hertekende voorpartij met nieuwe ledkoplampen, een VW-logo dat nu voor het eerst verlicht is, nieuwe air curtains in de bumper, nieuwe ledachterlichten en de nieuwe, optioneel verkrijgbare gesmede 19-duimsvelgen van het type Warmenau4. Nieuwe details binnenin zijn onder andere een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie met een visueel vrijstaand display en een nieuwe menustructuur. De Digital Cockpit Pro in de versies met het Performance-pack is uitgebreid met een nieuwe g-meter en een gps-rondetimer. Ondanks het toegenomen vermogen, het nieuwe infotainmentsysteem, de talrijke detailverbeteringen en de voortaan standaard aangeboden adaptieve onderstelregeling DCC3 zullen de nieuwe Golf R-modellen in Duitsland tegen lagere prijzen worden gelanceerd. De voorverkoop in heel Europa start in juni, exact op de 50ste verjaardag van de Golf.

Exclusieve Golf R Black Edition. Het debuut van de nieuwe R-modellen is een nieuw hoogtepunt in het lange succesverhaal van de Golf R. Het begon in de zomer van 2002 met de legendarische Golf R325 (177 kW/241 pk): van dat model en zijn tot nu toe vier opvolgers zijn samen al ruim meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Als hun gemeenschappelijke noemers zijn het vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION en hun topprestaties natuurlijk ook terug te vinden in de nieuwe Golf R-modellen (modeljaar 2024). Dat wordt met name duidelijk in het voorbeeld van de nieuwe Golf R Black Edition, een exclusief model dat direct na de marktlancering bestelbaar is. De 270 km/u2 snelle Golf R Black Edition met volledig donkere look heeft onder meer zwarte Estoril-velgen van 19 duim (zwarte gesmede 19-duimsvelgen van het type Warmenau zijn verkrijgbaar als optie), verdonkerde VW- en R-logo’s, zwarte R-remklauwen met donker R-logo en zwarte uitlaatsierstukken. De nieuwe, donkergetinte IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen zijn eveneens standaard. Bovendien omvat de standaarduitrusting het anders optionele Performance-pack. Naast de hogere topsnelheid biedt dit pakket twee extra modi voor autosportfans die ook op circuits rijden, buiten het normale wegverkeer: Drift en Special. Deze laatste is speciaal aangepast aan de Nürburgring Nordschleife. Extra downforce wordt geleverd door een grotere dakspoiler waar de luchtstroom doorheen wordt geleid. Het Performance-pack omvat ook de gps-rondetimer en de g-meter. De grenzen tussen serieproductie en autosport worden hier doorbroken met een fascinerend nieuw prestatieniveau.

Hightech velgen van Volkswagen R. Nieuw zijn de eerdergenoemde gesmede 19-duimsvelgen van het type Warmenau4 (genoemd naar het hoofdkwartier van Volkswagen R in de gemeente Warmenau, net buiten Wolfsburg). Met een gewicht van slechts acht kilogram per velg zijn ze ongeveer 20 procent lichter dan vergelijkbare lichtmetalen velgen, wat de onafgeveerde massa beperkt en garant staat voor een perfecte wegligging. Bovendien verbeteren de zeer grote openingen in de velgen (71 procent) de stabiliteit en slijtvastheid, omdat de remmen nog efficiënter worden gekoeld en dus minder thermische belasting ondergaan, vooral op circuit.

Golf-update als basis. De nieuwe Golf R-modellen zijn gebaseerd op de achtste generatie van de Golf, die eerder in 2024 een aanzienlijke update kreeg. Een nieuw technisch kenmerk zijn de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen4, die voor het eerst een krachtige grootlichtfunctie bieden met een tot 15 procent groter bereik. Zoals hierboven al beschreven, zijn alle Golf R-modellen bovendien uitgerust met een compleet nieuw infotainmentsysteem dat wordt bediend via een nieuw, vrijstaand aanraakscherm (met een diagonaal van 32 cm/12,9 duim). Daarnaast werd ook de bediening van het multifunctioneel stuurwiel geoptimaliseerd. Een bijzonder kenmerk is hier – net als voorheen – de blauwe R-knop, waarmee de verschillende rijprofielen, zoals de exclusieve Race-modus, worden geactiveerd. Om het onbedoeld activeren van de Race-modus te voorkomen werd de activeringsdrempel van de R-knop verhoogd. Het instellen van de snelheid wanneer de adaptieve snelheidsregeling ACC actief is, verloopt nu ook intuïtiever: de plustoets (+) op het stuur verhoogt de snelheid bij elke druk op de knop met 10 km/u, terwijl de mintoets (-) de snelheid met tien km/u verlaagt. Met de SET-knop kan de snelheid in stappen van 1 km/u worden verhoogd, terwijl de RES-knop de snelheid telkens met 1 km/u verlaagt.

Slimme spraakassistent. Nieuw aan boord is de spraakassistent IDA4, waarmee klassieke functies zoals de airconditioning, de telefoon en het navigatiesysteem kunnen worden bediend en specifieke functies zoals de rijprofielen en dus ook de Race-modus kunnen worden geactiveerd. Voor het eerst maakt de spraakbesturing via ChatGPT gebruik van het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) om alle denkbare algemene kennisvragen te beantwoorden.

DE TURBOMOTOR – KRACHTIGE SUPERIORITEIT

Krachtigste evolutiefase. Net als de EA888 LK3 evo4 voor productievoertuigen is de 1.984 cm3 viercilinder-turbomotor met directe injectie (TSI) in de nieuwe Golf R-modellen de krachtigste evolutiefase van deze motorreeks. Het piekvermogen van de door Volkswagen R getunede motor is beschikbaar tussen 5.600 en 6.500 t/m. In het toerentalbereik van 2.100 tot 5.500 t/m ontwikkelt de motor zijn maximumkoppel van 420 Nm. Alleen al de toerentalwaarden maken duidelijk dat deze turbomotor geen last heeft van een turbogat en in elke rijsituatie spontaan zijn maximale dynamische vermogen ontketent. De rechtstreeks ingespoten krachtbron wordt globaal gekenmerkt door innovatieve detailoplossingen, zoals een in de cilinderkop geïntegreerde, watergekoelde uitlaatgasgeleiding naar de turbocompressor. Dankzij een volledig elektronische koelvloeistofregeling kan de TSI ook rekenen op een zeer efficiënt thermisch beheer met een korte opwarmfase. De daardoor verminderde wrijvingsverliezen dragen bij tot een lager brandstofverbruik. De motor wordt ook gekenmerkt door een variabele kleptiming met dubbele nokkenasverstelling. Bovendien kan de kleplift aan de uitlaatzijde in twee stappen worden omgeschakeld. Deze oplossing maakt een optimale regeling van de ladingwisseling mogelijk met betrekking tot prestaties, verbruik en uitstoot. De TSI brengt zijn vermogen over op een semi-automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen (DSG) en het vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION met R Performance Torque Vectoring.

5+2 rijprofielen. In de Golf R waren voorheen de rijprofielen Comfort, Sport, Race en Individual beschikbaar, evenals Special en Drift in combinatie met het Performance-pack. Dat spectrum is nu uitgebreid met het rijprofiel Eco, om ontspannen ritten nog duurzamer te maken. Het rijprofiel Comfort is aangepast: in de nieuwe Golf R-versies zijn de schakelkarakteristieken van de zeventraps DSG gewijzigd, zodat het opschakelen nu ongeveer 100 t/m later plaatsvindt. Daardoor is het profiel Comfort nu nog sportiever. In het rijprofiel Sport zijn onder meer het stop-startsysteem en de freewheelfunctie uitgeschakeld en worden de koppelsplitter en het volledige aandrijfsysteem nog een tikkeltje scherper en dus zeer sportief afgesteld. Tot slot worden in het profiel Race functies als DCC, koppelsplitter, progressieve besturing en vierwielaandrijving nog eens extra sportief afgesteld. In de modus Individual kan de bestuurder zelf een groot aantal parameters instellen.

Verder aangescherpt R-profiel. De prestaties van de nieuwe Golf R-generatie worden verder opgedreven in het rijprofiel Race, dat kan worden geactiveerd met de blauwe R-knop in de linker stuurwielspaak, op het infotainmentsysteem of via spraakbesturing. In dat geval wordt de turbocompressor zo voorgeconditioneerd dat hij op een hoger toerental wordt gehouden, zelfs als er met gedeeltelijke belasting wordt gereden, bijvoorbeeld bij constante snelheid op landwegen. Daardoor is de vermogensafgifte spontaner zodra de auto weer accelereert. In de Race-modus wordt de gasklep ook geopend in uitrolfasen: als de bestuurder het gaspedaal loslaat voor een bocht en vervolgens na de apex weer gas geeft, voelt hij duidelijk de snellere opbouw van het motorkoppel. Dat alles optimaliseert het rijgedrag en de dynamiek van het voertuig. De extra profielen Special en Drift zijn beschikbaar in het Performance-pack.

Rijprofiel Special. In het specifiek voor de Nürburgring Nordschleife geconfigureerde rijprofiel Special wordt het DCC-onderstel minder hard afgesteld dan in de Race-modus, zodat de Golf R maximaal contact kan houden met het wegdek op de golvende Nordschleife. De adaptieve onderstelregeling DCC kan hier rekenen op een speciale verticale afstelling; via de rijdynamiekmanager en koppelsplitter wordt ook een speciale zijdelingsedynamiekafstelling gerealiseerd om de bochten op de Nürburgring optimaal te kunnen nemen. De bestuurder kan de elektronische stabiliteitscontrole ESC ook handmatig uitschakelen. Bovendien is het terugschakelen in de automatische DSG-modus – afhankelijk van de remdruk – perfect afgestemd op elk remmanoeuvre voor een bocht. De ingeschakelde versnelling wordt langer gehandhaafd afhankelijk van de zijdelingse versnelling en de snelheid waarmee het gaspedaal wordt losgelaten (Fast Off). In de handgeschakelde DSG-modus worden de gebruikelijke gedwongen op- en terugschakelingrepen ook weggelaten om de bestuurder maximale controle te geven over de afzonderlijke versnellingen. Voor de turbomotor geldt dat de ladingwisselingen worden aangepast om de stuurrespons en zijdelingse dynamiek te optimaliseren. Daarnaast wordt het motortoerental verhoogd om de prestaties bij het wegrijden te verbeteren en worden de gaskarakteristieken aangepast om de doseerbaarheid te optimaliseren.

Rijprofiel Drift. In het prestatieprofiel Drift stellen de parameters voor de ESC-regeling (wijzigen in ESC Sport) en de vermogensverdeling via de vierwielaandrijving de Golf R in staat om te driften op gesloten terrein. Om ervoor te zorgen dat het profiel zeker alleen op privéwegen wordt geselecteerd, geeft het infotainmentsysteem altijd een bevestigingsprompt weer voordat het wordt geactiveerd.

Motor start met verhoogd toerental. De nieuwe Golf R-modellen bieden tal van doorontwikkelde prestatiekenmerken die van het rijden met deze Volkswagen een bijzondere ervaring maken. Een voorbeeld daarvan is het starten van de motor met hogere toerentallen: als de bestuurder de motorstartknop (Engine/Start) gedurende minstens 1,5 seconde ingedrukt houdt zonder op de rem te staan en vervolgens de motor start door het rempedaal in te trappen, wordt het starttoerental kortstondig automatisch verhoogd tot 2.500 t/m. Die modus gaat gepaard met de nodige akoestische nadruk: een diep ‘borrelend’ geluid.

Autosportgeluid – vanbinnen en vanbuiten. Het geluid van het uitlaatsysteem is over het algemeen doorontwikkeld om de akoestische feedback en het typische autosportgevoel van de Golf R te versterken. Aan de buitenkant zijn al vanaf 2.500 t/m backfire-geluiden te horen, een typische motorsound uit de autosportwereld. Binnenin zorgt een geluidsactuator ervoor dat de motor nog ruwer klinkt, om zo de link met de autosport nog eens te versterken. Het geluid van het nu nog sportiever klinkende titanium R-Performance-uitlaatsysteem van Akrapovič4 is eveneens geoptimaliseerd.

VIERWIELAANDRIJVING – GESPREIDE SUPERIORITEIT

4MOTION met R Performance Torque Vectoring. Alle versies van de Golf R zijn voorzien van de vierwielaandrijving 4MOTION met R Performance Torque Vectoring. Een door Volkswagen R ontwikkelde achterasoverbrenging verdeelt de aandrijfkracht variabel tussen de voor- en achteras en tussen het linker- en rechterachterwiel. Zo werkt het: het differentieel van de 4MOTION-aandrijving dat we kennen van andere Volkswagen MQB-modellen (MQB: modulair platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor) brengt het vermogen via een meervoudige plaatkoppeling over op de linker- en rechterachterwielen in een verhouding van 50:50 (zelfs wanneer het differentieel ze in bochten met verschillende snelheden laat draaien). Met de voor de Golf R ontwikkelde vierwielaandrijving 4MOTION met R Performance Torque Vectoring kan het koppel ook variabel over beide achterwielen verdeeld worden. Dankzij het wielselectief regelbare vermogen op de wielen kan tot 100 procent van het mogelijke koppel naar het wiel worden gestuurd aan de buitenkant van de bocht. Hierdoor wordt de bochtstraal verkleind en onderstuur geëlimineerd, wat leidt tot een merkbaar wendbaarder rijgedrag. De intensiteit van de krachtverdeling wordt bepaald door de momentane stuurhoek, de stand van het gaspedaal, de zijdelingse versnelling, de giersnelheid en de voertuigsnelheid. Bovendien kan de bestuurder gebruikmaken van de rijprofielen om de werking van de stabiliserende rijdynamieksystemen en het vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION met R Performance Torque Vectoring te beïnvloeden.

HET ONDERSTEL – SLIM GENETWERKTE SUPERIORITEIT

MacPherson-voortrein, vierarmige achteras, progressieve besturing, 18-duimsremmen. De basislay-out van het sportonderstel, dat met 20 mm verlaagd is ten opzichte van de standaardversie, bestaat uit een MacPherson-voortrein, een vierarmige achteras en een 18-duims remsysteem met hoge stabiliteit. Progressieve besturing is standaard. Het werkt met een progressieve overbrengingsverhouding en vermindert de benodigde stuurkracht bij het manoeuvreren en parkeren aanzienlijk. Op bochtige landwegen en in bochten zullen bestuurders dankzij de directere set-up een grotere dynamische respons ervaren en ook minder vaak van handpositie moeten veranderen. Voor het eerst is de voorheen optionele adaptieve onderstelregeling DCC nu standaard aan boord in Duitsland.

Slimme rijdynamiekmanager. In de Golf R en Golf R Variant integreert een zeer innovatieve rijdynamiekmanager niet alleen de elektronische differentieelsloten (XDS) en zijdelingsedynamiekcomponenten van de gestuurde schokdempers van het adaptieve DCC-onderstel, maar ook – voor het eerst – de vierwielaandrijving 4MOTION met R Performance Torque Vectoring. De elektromechanisch instelbare onderstelsystemen zorgen opnieuw voor een aanzienlijk grotere spreiding tussen maximale dynamiek en maximaal comfort. Met de rijdynamiekmanager worden de elektromechanische functies van de vierwielaandrijving, het elektronische sperdifferentieel en de zijdelingsedynamiekcomponenten van de DCC-dempers bij elk rijmanoeuvre gecoördineerd aangestuurd. Aanpassing van de wielspecifieke demping zorgt voor een bijzonder levendig en nauwkeurig rijgedrag. Dankzij de rijdynamiekmanager kan ook de perfecte koppelingsregeling voor de koppelsplitter worden berekend om de levendigheid en stabiliteit verder te optimaliseren. Daarnaast zorgen gerichte remingrepen op de wielen aan de binnenkant van een bocht voor nog minder onderstuur in het overgangs- en grensbereik. De tractie wordt verbeterd door een groter sperkoppel in de koppelsplitter, terwijl het rijgedrag iets meer naar achteren is gericht dan naar onderstuur neigt.

Adaptieve onderstelregeling DCC. De adaptieve onderstelregeling DCC – die in Duitsland nu standaard is op de Golf R en Golf R Variant – reageert continu op het wegdek en de rijsituatie en houdt daarbij rekening met verschillende rijprocessen, zoals sturen, remmen en accelereren. De zijdelingsedynamiekcomponenten van het DCC-onderstel worden door de rijdynamiekmanager gecoördineerd en zo verder geoptimaliseerd. Met behulp van het ingestelde rijprofiel kan de bestuurder de vermindering van de koetswerkbewegingen naar wens beïnvloeden. De vereiste demping wordt voor elk wiel in fracties van een seconde berekend en aangepast aan de vier schokdempers. Zo biedt DCC altijd het maximale rijcomfort en een optimale rijdynamiek.

Individuele ESC-regeling. De bestuurder kan de ESC (elektronische stabiliteitscontrole) uitschakelen via het voertuigmenu. Bij het starten van de Golf R en Golf R Variant is de ESC altijd als volledig systeem actief. Vervolgens kan de ESC in twee stappen worden aangepast. In de modus ESC Sport worden de ESC-drempels en ASR-slipdrempels verhoogd, waardoor de intensiteit van de ingrepen afneemt. Bovendien kunnen ervaren bestuurders de ESC ook voor alle rijsituaties volledig uitschakelen in de modus ESC Off, maar in noodgevallen schakelen de Front Assist en Evasion Assist het volledige ESC-systeem opnieuw in.

HET EXTERIEUR - VISUELE SUPERIORITEIT

Markant R-design. De Golf R en Golf R Variant worden gekenmerkt door een exterieurlook en -uitrusting waarmee ze zich onderscheiden van alle andere modellen in het gamma. De volledige frontpartij onder de koplampen, de zijskirts, de buitenspiegelkappen, de velgen, het onderste gedeelte van de achterbumper en het uitlaatsysteem met vier eindpijpen zijn allemaal specifiek ontworpen en ontwikkeld door Volkswagen R.

Voorpartij met een R-design. De nieuwe Golf R-modellen (modeljaar 2024) zijn vooraan te herkennen aan de volledig nieuw ontworpen bumpers en de nieuwe ledkoplampen. De koplampen hebben nu rechtere lijnen, zijn visueel opvallender en versmallen aanzienlijk naar binnen toe. Alle Golf R-modellen zijn standaard uitgerust met LED Plus-koplampen. Een horizontale ledstrip en het verlichte VW-logo zijn geïntegreerd in het verlichtingssysteem. Het verlichte VW-logo creëert een nieuwe, onmiskenbare Volkswagen-lichtsignatuur. Het R-logo is geïntegreerd in het radiatorrooster. Nog een karakteristiek R-kenmerk is het blauwe sierelement boven de horizontale ledstrip. Een andere blikvanger is de nieuwste generatie van de optionele IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. Ze zijn uitgerust met een nieuwe, krachtige grootlichtbundel (led) die een tot 15 procent groter bereik heeft dan het vorige systeem. Onderaan bevinden zich de nieuwe bumper met aerodynamische elementen in hoogglanzend zwart (inclusief gerichte luchtgeleiding om de remmen te koelen), het eveneens hoogglanzend zwarte ventilatierooster en de frontsplitter in autosportstijl.

Silhouet in R-design. In zijaanzicht onderscheiden de nieuwe Golf R en Golf R Variant zich van alle andere modellen in het gamma door hun buitenspiegelbehuizingen in mat chroom (met R-logoprojectie als onderdeel van de buitensfeerverlichting), het R-logo op de deuren onder de buitenspiegels, drempelverbreders met een specifiek design, zilverkleurig geanodiseerde dakrails op de Golf R Variant en een geheel eigen velgengamma. Voor het eerst zijn de naafdoppen van de 18- en 194-duimsvelgen voorzien van het R-logo in plaats van het VW-embleem.

Overzicht van de R design-velgen. Standaard zijn de Golf R-modellen (behalve de Golf R Black Edition) uitgerust met de 18-duimsvelg Jerez en 225/40-banden. De 19-duimsvelg Estoril4 met gepolijst oppervlak (standaard voor het Performance-pack) of in volledig zwarte uitvoering (standaard voor de Golf R Black Edition) met 235/35-banden is optioneel beschikbaar. De volledig nieuw ontwikkelde gesmede 19-duimsvelg Warmenau4 is voor alle modellen optioneel leverbaar in zwart of met een gepolijste afwerking (eveneens met 235/35 banden). Ook de 18-duims wintervelg Bergamo 3/4 in Sterling Silver met 225/40-banden is beschikbaar voor alle Golf R-modellen. Achter alle velgen zijn de blauwgelakte remklauwen (zwart op de Golf R Black Edition) met R-logo zichtbaar.

Achterpartij in R-design. De nieuw ontworpen ledachterlichten behoren tot de standaarduitrusting van de Golf R-modellen. In combinatie met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen zijn optioneel ook de nieuwe 3D-achterlichten met dynamische knipperfunctie verkrijgbaar. Hun welcome- en goodbye-effecten kunnen worden gepersonaliseerd via de voertuiginstellingen (op het infotainmentsysteem). Er is keuze uit drie verschillende effecten. Een niveau lager zien we een bumper in R-design, een diffusor in hoogglanzend zwart en de vier eindpijpen van het uitlaatsysteem (met links en rechts één dubbele eindpijp). De Golf R (klassieke hatchbackversie) kan optioneel worden besteld met het nu nog sportiever klinkende titanium R Performance-uitlaatsysteem (Akrapovič). Beide systemen hebben regelbare geluidskleppen. De modellen met het Performance-pack zijn achteraan ook herkenbaar aan een bijzonder grote luchtdoorlatende dakspoiler, die de downforce optimaliseert.

HET INTERIEUR - ERGONOMISCHE SUPERIORITEIT

Nieuwe infotainmentsystemen. Volkswagen heeft nieuwe hard- en software ontwikkeld voor het infotainmentsysteem. De bediening is aanzienlijk verbeterd dankzij volledig vernieuwde graphics en een nieuwe menustructuur voor het aanraakscherm. Ook zijn er R-specifieke graphics in het systeem geïntegreerd. Het intuïtieve infotainmentsysteem in de Golf R-modellen wordt altijd gecombineerd met de grootste displayversie (32,8 cm/12,9 duim in diagonaal). De schermen zijn verdeeld in twee aanraakbalken – de Top Bar bovenaan en de Bottom Bar onderaan – met het grote startscherm in het midden. De bestuurder kan zijn favoriete directe toegangen uitgebreid toewijzen aan de Top Bar en het startscherm. Groot voordeel voor de gebruiksvriendelijkheid van het systeem: de individueel geconfigureerde Top Bar en statische Bottom Bar blijven continu weergegeven wanneer de bestuurder verschillende functies in de vorm van apps op het startscherm opent. Ook de aanraakschuifregelaars voor de temperatuur- en volumeregeling werden nieuw ontwikkeld en zijn nu verlicht. Een head-updisplay in de voorruit zal als optie verkrijgbaar zijn.

Uitgebreide Digital Cockpit Pro. De nieuwe Golf R-modellen zijn standaard uitgerust met de doorontwikkelde Digital Cockpit Pro (beeldschermdiagonaal: 26 cm/10,2 duim). De bestuurder kan de overeenkomstige knoppen op het multifunctionele stuurwiel gebruiken om verschillende grafische basisconfiguraties (informatieprofielen) in te stellen: naast de klassieke weergaven van andere modellen in het gamma biedt de Digital Cockpit Pro in de Golf R een doorontwikkelde Sport-skin, met een centrale ronde toerenteller in een R-specifiek design inclusief het R-logo. Daarnaast is er een driedimensionale lay-out – de R-weergave – met numerieke velden beschikbaar. Als exclusieve functie is er aan de bovenrand van het display een horizontale toerenteller. De schaal voor deze vlakke, horizontale weergave gaat van 0 tot 8 (wat overeenkomt met 0 tot 8.000 t/m). In modellen met het Performance-pack geeft het display schakelaanbevelingen weer wanneer de manuele DSG-modus is geactiveerd. In die manuele DSG-modus schakelt de bestuurder handmatig met de shift-by-wire-knop op de middenconsole of met de paddles aan het stuurwiel. Vooral bij het rijden op circuit is de schakelaanbeveling een waardevol hulpmiddel, omdat automatisch opschakelen in de manuele modus bewust is uitgeschakeld in de rijprofielen Special en Drift. Nieuwe functies in de Digital Cockpit Pro in combinatie met het Performance-pack zijn onder meer een gps-rondetimer en een g-meter (g-krachten). Als extra informatie is het mogelijk om momentane gegevens weer te geven, zoals de turbodruk, de versnellingsbaktemperatuur, het koppel, het vermogen, de g-krachten en de koppelverdeling van de vierwielaandrijving. De koppelverdeling tussen de vier wielen wordt nu weergegeven door middel van een nieuw gevisualiseerde Golf R. Lees verder voor meer informatie over de gps-rondetimer voor op circuit en de g-meter:

Gps-rondetimer voor op circuit. Anders dan de al bekende rondetimer maakt de hier geïntroduceerde gps-rondetimer nu ook gebruik van satellietsignalen, waardoor het mogelijk is om automatisch tussentijden te meten. De gps-rondetimer werkt als volgt: het circuit wordt een eerste keer gereden om de route te leren en de start- en finishlijnen te markeren. Daarnaast kunnen nu tot drie gps-meetpunten worden ingesteld voor het registreren van tussentijden. Vanaf de volgende ronde worden de totaal- en tussentijden automatisch geregistreerd en opgeslagen. De gps-rondetimer toont de bestuurder bovendien de tijdsverschillen ten opzichte van de snelste ronde tot nu toe. Na het overschrijden van de finishlijn worden de laatste en snelste ronden weergegeven, met de respectieve tussentijden van de individuele meetpunten. Dankzij de geautomatiseerde tijdwaarneming kan de bestuurder zich volledig op het circuit concentreren. Bovendien is de nauwkeurigheidsgraad zeer hoog.

G-meter voor de klassieke sprint. De nieuwe g-meter biedt drie verschillende standen: 0 naar 100 km/u, 80 naar 120 km/u en de kwartmijl. De betreffende meting kan worden gestart door vanuit stilstand weg te rijden of door middel van een gevisualiseerd stoplicht. Net als in de autosport tellen vijf lichtpuntjes af voor de stoplichtstart. Bij gebruik van de stoplichtstart leidt te vroeg of te laat wegrijden tot een valse start om de nauwkeurigheid van de meting te verhogen. De g-meter is een opwindende functie om de prestaties van de Golf R te testen en om meer te weten te komen over hoe het weer, de banden en het wegdek de acceleratie kunnen beïnvloeden.

Uitrusting van Volkswagen R. Het interieur van de Golf R-modellen is ergonomisch afgestemd op de bestuurder en exclusief verfijnd in de R-stijl. De bestuurder en voorpassagier zitten in hoogwaardige sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De binnenvlakken van de stoelen zijn zwart-blauw, terwijl de buitenste delen met ArtVelours zijn bekleed. De binnenvlakken van de rugleuningen zijn bovenaan voorzien van een R-logo. Optioneel zijn ook opnieuw stoelen in zwart nappaleder bestelbaar, met elementen in carbonlook, blauwe accenten op de zijkanten en een R-logo op de rugleuning. Eveneens optioneel beschikbaar zijn sierelementen in echt carbon. Die uitrustingsdetails onderstrepen het hoge kwaliteitsniveau van het exclusieve totaalconcept van de nieuwe Golf R. Ook het lederen multifunctionele sportstuur heeft een specifiek design gekregen: het is voorzien van ergonomisch gevormde DSG-schakelpaddles die groter zijn dan de standaardversies, een blauwe stuurwielmarkering op zes uur, blauwe contraststiksels en natuurlijk de R-knop voor een directe selectie van de verschillende rijprofielen. R-specifieke deurbekledingen, voetmatten met het R-logo evenals pedaalkappen en een bestuurdersvoetsteun in geborsteld roestvrij staal behoren ook tot de uitgebreide standaarduitrusting, net zoals de zwarte dakhemel en de sfeerverlichting met tal van instelmogelijkheden (30 kleuren). Voor het eerst is voor de hatchbackversie van de Golf R een trekhaak met een kogeldruk van 80 kg leverbaar. Het maximale aanhangergewicht bedraagt 1.900 kg (geremd, op een helling van 8%).

OVER VOLKSWAGEN R – CONSTRUCTIEVE SUPERIORITEIT

Volkswagen R is het premium performancemerk van Volkswagen en is verantwoordelijk voor de sportiefste voertuigen die het productgamma aanvullen. Met een productie van meer dan 35.000 voertuigen was 2023 een recordjaar voor Volkswagen R. In totaal zijn sinds 2002 al meer dan 300.000 R-modellen geleverd. Volkswagen R richt zich nu opnieuw op de toekomst. Op basis van de vier pijlers – prestaties, design, innovatie en kwaliteit – zal het aanbod tegen 2030 geleidelijk verschuiven naar volledig elektrische R-modellen. Volkswagen R werd in 2002 opgericht als Volkswagen Individual GmbH. Sinds 2020 is de afdeling een aparte businessunit binnen het merk Volkswagen. De R in de naam blijft tot op de dag van vandaag symbool staan voor de passie voor autosport en racerij.

  1. Voertuigen die worden gelanceerd
  2. Landspecifiek
  3. Alle prijzen en uitrustingsspecificaties gelden voor de Duitse markt. Er kunnen afwijkingen zijn voor andere landen
  4. Optionele uitrusting
  5. Het voertuig is niet te koop in Duitsland
  6. Arteon R Shooting Brake – gecombineerd brandstofverbruik: 8,9-8,6 l/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot: 203-195 g/km; CO₂-klasse: G

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf