De zesde generatie van de Transporter-bedrijfsvoertuigenfamilie

De zesde generatie van de Transporter-bedrijfsvoertuigenfamilie

Dinsdag 5 mei 2015 —  

- Nieuwe TDI- en TSI-motoren – lager verbruik en stop-startsysteem standaard
- Rijbijstandssystemen voor meer veiligheid, met onder meer Front Assist en ACC
- Infotainment: boordelektronica steeds meer in netwerk
- Nog meer comfort dankzij elektrisch verstelbare zetels, elektrisch bediende kofferklep en buitengewone overzichtelijkheid
 

In Duitsland is de Transporter sinds tientallen jaren de nummer één. Wereldwijd werden van de voorganger in 13 jaar tijd bijna 2 miljoen exemplaren verkocht. Over de hele modelreeks heen waren dat er in 65 jaar bijna 12 miljoen. De nieuwe Transporter zal dat succesverhaal nu voortschrijven. Globaal genomen blijft de modelreeks net als voordien beschikbaar in drie basiscategorieën: als bedrijfsvoertuig (bestelwagen, pick-up, dubbele cabine en combi), als ruim luxevoertuig voor professioneel en privaat personenvervoer (Multivan en Caravelle) en als vrijetijdsvoertuig (California). Met twee wielbasislengtes en drie dakhoogtes is de reeks bovendien bijzonder veelzijdig configureerbaar, in combinatie met de talrijke motorversies zijn zo ruim 500 varianten mogelijk.

 

De nieuwe generatie is vooral aan de vernieuwde voorzijde te herkennen. Het design combineert stijlvolle rechte lijnen met een krachtige uitstraling. Bewust aangebrachte en duidelijk afgetekende lijnen verlenen het nieuwe model een hedendaags en modern maar toch tijdloos gezicht. Dankzij de bijna verticale bumperschort die tot ver naar beneden doorloopt won de nieuwe generatie bovendien aan charisma, exclusiviteit en dynamiek. Dat eigen karakter is ook kenmerkend voor de achterzijde, waar een haast loodrechte rand de breedte van het voertuig duidelijk beklemtoont. Ook de brede achterruit en de ver uitgesneden en duidelijk afgelijnde uitsparing voor de nummerplaat – met ledverlichting – dragen tot die brede indruk bij. Opmerkelijk zijn de lager geplaatste buitenspiegels en de dynamisch in de karakterlijn geïntegreerde richtingaanwijzers op de flanken. Met talrijke nieuwe velgdesigns kan het zijaanzicht verder verfraaid worden.

 

De cockpit van de nieuwe Transporter onderscheidt zich net als voordien door een hoge gebruiksvriendelijkheid, het resultaat van een evenwichtige ergonomie, talrijke opbergvakken en een buitengewone overzichtelijkheid. Daarbij komt nog een optimaal zicht rondom, waardoor het pittige karakter van het voertuig maximaal tot z'n recht komt. Afhankelijk van de modelversie zijn de bestuurders- en passagierszetel voorin optioneel elektrisch verstelbaar. Verschillende van de talloze verstelmogelijkheden kunnen dan met een druk- of kantelschakelaar bediend worden. Nog een extra voordeel: de instellingen van de bestuurderszetel kunnen ook worden opgeslagen. Bovendien zijn de elektrisch verstelbare zetels standaard ook verwarmbaar. Als optie werd ook een verwarmbare voorruit in het programma opgenomen. Die maakt in een mum van tijd komaf met rijm en ijs en voorkomt dat de ruitenwisserbladen vastvriezen.

 

Motoren

 

Het motorenaanbod omvat in totaal zes krachtbronnen, vier nieuwe TDI's en twee TSI's. Afhankelijk van hun vermogen kunnen ze gekoppeld worden aan een manuele vijf- of zes-versnellingsbak of de geautomatiseerde DSG-zevenversnellingsbak. Bovendien kunnen heel wat varianten, ongeacht de gekozen versnellingsbak, gecombineerd worden met de 4MOTION-vierwielaandrijving. Alle motoren onderscheiden zich door hun energetische efficiëntie. Over de hele reeks gezien zijn de nieuwe motoren ongeveer een liter zuiniger dan hun voorgangers, ze zijn allemaal uitgerust met een stop-startsysteem.

 

In de markten waar de Euro 6-norm van kracht wordt, krijgt de nieuwe Transporter-reeks een compleet nieuwe generatie TDI-motoren, intern 'EA288 Nutz' gedoopt. Deze motoren werden speciaal ontwikkeld met het oog op de zwaardere eisen voor bedrijfsvoertuigen. Robuustheid en een lange levensduur waren daarbij prioriteit. De dwars geplaatste en acht graden naar voren gekantelde TDI-motoren (1.968 cm3) worden aangeboden met een vermogen van 62 kW (84 pk), 75 kW (102 pk), 110 kW (150 pk) en 150 kW (204 pk). Ook de benzinemotor is een tweeliter viercilinder. Die levert 110 kW (150 pk) of 150 kW (204 pk). Het maximumkoppel staat al vanaf 1.500 t/min. ter beschikking en varieert van 280 tot 350 Nm. Net als de TDI-motoren beschikken ook de TSI-versies over een stop-startsysteem.

 

Het onderstel van de Transporter weet sinds lang te overtuigen. De adaptieve onderstelregeling DCC voor de 'gesloten' versies biedt nog meer mogelijkheden om de ophanging op de persoonlijke rijstijl af te stemmen, met drie verschillende modi: comfortabel, normaal en sportief. De elektrisch regelbare demping past zich volgens voorgeprogrammeerde settings aan de gekozen rijstijl aan. De 'vooruitziende' DCC zorgt daarenboven voor een nog verdere verbetering van de reeds uitstekende rij- en remeigenschappen.

 

Rijbijstands- en veiligheidssystemen

 

Behalve op de verschillende standaard bijstandssystemen kan de Transporter rekenen op tal van andere elektronische assistenten die in het steeds drukkere verkeer helpen om autorijden comfortabeler en veiliger te maken.

 

Het optionele omgevingswaarnemingssysteem Front Assist detecteert via een radarsensor een te geringe afstand tot de voorligger en helpt de remafstand te verkorten. In risicosituaties waarschuwt het systeem de bestuurder optisch en akoestisch en met een lichte remstoot. Reageert de bestuurder niet, dan remt het systeem het voertuig automatisch sterk af om een botsing te vermijden of de gevolgen ervan te milderen.

 

Bij de adaptieve snelheidsregelaar ACC meet een sensor de afstand en de relatieve snelheid ten opzichte van voorliggende voertuigen. De bestuurder stelt de gewenste minimumafstand en snelheid in via de toetsen op het multifunctiestuur. De sensor controleert dan binnen zijn bereik continu de zone voor het voertuig. In combinatie met de DSG remt de ACC het voertuig bijvoorbeeld in files ook tot volledige stilstand af. Afhankelijk van de situatie laat de ACC het voertuig vervolgens binnen een bepaalde tijd ook weer automatisch doorrijden.

 

Een onderdeel van de Front Assist en ACC is de noodremfunctie voor de stad, die bijstand biedt bij snelheden tot 30 km/u. Indien de bestuurder een obstakel te laat opmerkt, remt het systeem de wagen automatisch af om de impact te beperken. Bij ca. 22% van alle ongevallen met lichamelijk letsel gaat het om een aanrijding met meerdere obstakels. Om het risico op dergelijk scenario te verminderen, kan de Transporter standaard rekenen op de anti-multicrashremfunctie.

 

Tegen meerprijs is de grootlichtregeling 'Light Assist' verkrijgbaar. Die zorgt met behulp van een camera voor het automatisch in- en uitschakelen van het grootlicht. Nog een optie is de vermoeidheidsdetectie. Die herkent afwijkingen ten opzichte van het normale gedrag en raadt de bestuurder aan om een pauze te nemen indien dat nodig lijkt. De naar wens verkrijgbare spraakversterking helpt de bestuurder om tijdens het rijden zijn blik op de weg te houden tijdens een gesprek. De stem van de bestuurder en van de persoon die achterin spreekt wordt via de luidsprekers van het audiosysteem automatisch versterkt.

 

In combinatie met de radiosystemen Composition Colour of Composition Media en de navigatiesystemen Discover Media en Discover Media Plus kan optioneel de achteruitrijcamera (Rear View) besteld worden. Die wordt geactiveerd door het voertuig in z'n achteruit te schakelen en geeft een precies beeld van de zone achter de wagen. Het op basis van de stuurbewegingen gevolgde traject wordt weergegeven met in het beeld geïntegreerde hulplijnen. Nog meer hulp bij het parkeren bieden de ParkPilot-parkeersensoren, die de bestuurder tijdens het parkeren met geluidssignalen waarschuwen voor hindernissen.

 

De versies met 4MOTION kunnen optioneel worden uitgerust met de afdaalhulp. Die maakt veilig en gecontroleerd bergaf rijden mogelijk door de vier wielen gericht af te remmen – zoals de bestuurder het zelf niet zou kunnen – en het motortoerental te regelen.

 

De elektronische aanhangwagenstabilisering voor de versies met trekhaak maakt eveneens gebruik van componenten van de elektronische stabiliteitscontrole ESC en levert zo een belangrijke bijdrage tot de veiligheid indien met een aanhanger gereden wordt. Vooral in sneeuwrijke en koude gebieden is de verwarmbare voorruit een bijzonder nuttige optie. Ze maakt snel komaf met rijm en ijs en helpt zo de klassieke ventilatie/verwarming. Tegen meerprijs zijn koplampen en achterlichten met ledtechnologie verkrijgbaar.

 

Infotainment

 

Volkswagen Commercial Vehicles rust de nieuwe Transporter uit met een volledig nieuwe generatie audio- en audio-navigatiesystemen. Voor meer veiligheid tijdens het rijden beschikken alle systemen over een Bluetooth-handenvrijinrichting. Voor de installaties met een 6,33"-scherm maakt Volkswagen Commercial Vehicles voor het eerst gebruik van nabijheidssensoren: zodra de gebruiker het touchscreen met de hand nadert, schakelt het systeem automatisch over van weergave- naar bedieningsmodus. Verder beschikken de schermen over een specifieke functie, waarmee bijvoorbeeld door lijsten gescrolld of in de mediatheek met muziekalbums op een SD-kaart gebladerd kan worden. Afhankelijk van de gekozen uitrusting is ook de gsm-interface 'Comfort' aanwezig. Die zorgt ervoor dat de gsm via inductie met de voertuigantenne verbonden wordt zodra hij in de middenconsole of het opbergvak boven het handschoenkastje geplaatst wordt.

 

Het optionele App Connect maakt het mogelijk om bepaalde apps via het aanraakscherm van het infotainmentsysteem weer te geven en te bedienen. Volkswagen Media Control biedt gelijkaardige functies. Zo kan bijvoorbeeld de radio bediend worden via een tablet die via WLAN met het infotainmentsysteem verbonden is. Het gebruik van internet op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets is de voorbije jaren sterk toegenomen, een weerspiegeling van de toenemende behoefte om altijd en overal geïnformeerd te zijn. De navigatiesystemen Discover Media en Discover Media Plus – het topsysteem – kunnen in lijn met die trend gebruikmaken van de 'Guide & Inform'-diensten van Car-Net.

 

Transporter Bestelwagen

 

De laadruimte van de Transporter Bestelwagen is zowel langs achter als via de rechterzijde toegankelijk, en heeft een oppervlakte van 4,3 m2. Standaard heeft de Bestelwagen een normaal dak en een kofferklep. Optioneel kan hij worden uitgerust met twee symmetrische klapdeuren achteraan. Die hebben een openingshoek van 90°, of 180°/270° indien de deurbeveiliging niet wordt vastgeklikt. De standaard schuifdeur aan de rechterkant maakt ook goederen diep in de laadruimte comfortabel bereikbaar. Indien dat niet volstaat, is ook een tweede schuifdeur aan de linkerzijde mogelijk. Er zijn ook verschillende types scheidingswanden verkrijgbaar: met of zonder venster, tot halve hoogte en met of zonder beschermlijst.

 

In de basisversie heeft de laadruimte een oppervlakte van 4,3 m2 en een volume van 5,8 m3. In combinatie met een middelhoog dak (+27,6 cm) neemt dat volume toe tot 6,7 m3. De Bestelwagen is verder ook beschikbaar met een 40 cm langere wielbasis, wat een totale voertuiglengte van 5,29 m en een indrukwekkend laadvlak van 5,0 m2 oplevert. Dat zorgt voor een laadvolume van 6,7 m3 in de versie met normaal dak, en van 7,8 m3 met middelhoog dak. De versie met hoog dak is enkel met lange wielbasis verkrijgbaar en heeft een laadvolume van 9,3 m3. Tegen meerprijs is een verhoogde schuifdeur leverbaar, de klapdeuren achteraan reiken sowieso tot het dak.

 

Transporter Combi

 

Het aanbod voor de Combi is gelijkaardig aan dat van de Transporter Bestelwagen. De volledig beglaasde Combi kan in alle versies met maximaal negen zitplaatsen besteld worden. Afhankelijk van de wielbasis zijn die naar keuze over drie of vier rijen verdeeld. Bovendien zijn de afzonderlijke zetels in het passagierscompartiment voorzien van een 'Easy Entry'-functie, waarbij de rugleuning naar voren klapt om de toegang tot de achterste zetelrij te vereenvoudigen. De afzonderlijke zetels met 'Easy Entry' zijn zowel links als rechts bestelbaar – een nieuwigheid in het Transporter-segment.

 

Een speciale versie is de Transporter Combi Dubbele Cabine Plus. Die houdt het midden tussen een puur bedrijfsvoertuig en een comfortabele personenwagen voor maximaal zes inzittenden. Hij heeft een 3-zitsbank op de tweede rij en een vaste scheidingswand met venster ter hoogte van de C-stijl. Daardoor is het voertuig duidelijk opgedeeld: de laadruimte is enkel langs achter toegankelijk, de (mogelijk) twee schuifdeuren zijn voorbehouden voor de passagiers. Het maximale laadvolume bedraagt afhankelijk van de wielbasis 3,5 of 4,4 m3. Er is de keuze tussen twee uitrustingsvarianten, voorin kan gekozen worden voor twee afzonderlijke zetels of voor een bestuurderszetel in combinatie met een tweezitsbank.

 

Pick-up & Chassis

 

Naast de vele mogelijkheden voor de Bestelwagen en Combi zijn er ook de Transporter Pick-up en Transporter Chassis-Cabine. Beide varianten zijn verkrijgbaar met een enkele of dubbele cabine, afhankelijk van de wielbasis.