De nieuwe Touareg

De nieuwe Touareg

Offroad

De nieuwe Touareg

- Wereldpremière in Beijing

- Technisch geperfectioneerd en uiterlijk verfijnd

- Nieuw design voor- en achterpartij, standaard bi-xenonkoplampen

- Nieuwe online diensten, TDI Euro 6, zeilfunctie en anti-multicrashremfunctie

De nieuwe Touareg samengevat:

- Nieuw design van de voor- en achterpartij.

- Standaard bi-xenonkoplampen op alle versies.

- Standaard op alle V6 TDI-versies: anti-multicrashremfunctie.

- Interieur met nieuwe lederkleuren, afwerkingsmaterialen, toetsen / regelknoppen

en een exclusieve witte verlichting van de bedieningselementen.

- V6 TDI met nieuw ontwikkelde SCR*-DPF-katalysator (Europese versie) die

voldoet aan de Euro 6-norm.

- Zeilfunctie (vrijloop) standaart op alle versies.

- Mobiele online diensten zoals ‘Google Earth™ mapping service’, ‘Google

Street View™’ en online verkeersinformatie vanaf het najaar beschikbaar in

Europa.

- Nieuwe kleuren en nieuwe velgen (tot 21 duim).

- Lancering deze zomer.

18 april 2014

V14/21N

* « Selective Catalytic Reduction ».

2

In tien jaar tijd slaagde Volkswagen erin ongeveer 720.000 exemplaren van zijn

elegante terreinwagen te verkopen. Alleen al in het voorbije jaar kozen meer dan

70.000 bestuurders voor een nieuwe Touareg die het beste van een personenwagen

en van een offroadvoertuig in één concept verenigt. Op Auto China in Beijing

stelt Volkswagen in wereldpremière een verder ontwikkelde versie van de Touareg

voor. Uiterlijk is deze generatie 2014 te herkennen aan zijn hertekende voor- en

achterpartij, zijn nieuwe kleuren en nieuwe velgen.

Op technisch vlak zijn alle V6 TDI-versies nu uitgerust met de anti-multicrashremfunctie

(dat vermijdt dat de wagen na een aanrijding met nog andere voertuigen

in botsing komt.), bi-xenonkoplampen en een zeilfunctie (vrijloop). Tijdens het ‘zeilen’

wordt de motor van de achttrapsautomaat ontkoppeld, om bij afdalingen of in

situaties waarin niet versneld moet worden de kinetische energie te gebruiken en

zo het verbruik verder te laten dalen. Een aerodynamische optimalisatie en nieuwe

banden met verbeterde rolweerstand beperken bij alledaags gebruik eveneens het

brandstofverbruik. De V6 TDI-motoren voldoen al aan de Euro 6-emissienorm die

vanaf 2015 in Europa zal gelden.

Koetswerkdesign en buitenuitrusting

Bijzonder opvallend zijn de grotere koplampen, waarin beide onderste lamellen ogenschijnlijk

doorlopen. De radiatorrooster en de koplampen vormen zo een opvallende

brede band.

Interieurdesign en uitrusting

Opgewaardeerd en “connected”. Het interieur van deze veelzijdige allrounder

wordt gekenmerkt door nieuwe oplossingen in verband met de afwerkingsmaterialen,

de lederkleuren, de verlichting en de bedieningselementen. Met het radio-navigatiesysteem

RNS 850 en de gsm-voorbereiding kan de Touareg vanaf het najaar in

Europa gebruikmaken van mobiele online diensten. In een eerste fase worden daarbij

de ‘Points of interest’ (POI) via Google, de kaartvoorstelling via ‘Google Earth™

mapping service’, de functie ‘Google Street View™’ en online verkeersinformatie

aangeboden.

Verder valt de nu volledig witte in plaats van rode verlichting van alle bedieningselementen

op. Eveneens nieuw: de verchroomde accenten rond de bedieningsmodules

zoals de regeling van de ophanging. Boven het infotainmentsysteem werd op

de middenconsole ook het centrale paneel met knoppen en aanduidingen verder

uitgebreid.

3

Royale standaarduitrusting

De V6 FSI- en V6 TDI-modellen zijn meteen uitgerust met bi-xenonkoplampen

(nieuw voor alle versies), vierwielaandrijving, 17-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat

235), een multifunctiestuur, een snelheidsregelaar, het infotainmentsysteem

RCD 550 met aanraakscherm, een stop-startsysteem, energierecuperatie, zeilfunctie

(vrijloop), automatische klimaatregeling (Climatronic), Servotronic-stuurinrichting,

en ESC met aanhangerstabilisatie. Bij de V8-versies en de Touareg Hybrid zijn andere

of bijkomende details voorzien, zoals 18-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat

255), het designpakket ‘Chrome & Style’, comfortzetels in Vienna-leder, afwerking

in edelhout, een elektrische open- en sluitfunctie van de achterklep, een antidiefstalsysteem

en een sleutelloze ontgrendelings- en startsysteem ‘Keyless Access’.

Verder is de achterbank standaard over 160 mm in de lengte verstelbaar en is de

neiging van de rugleuning eveneens instelbaar. De achterbank kan in enkele seconden

worden neergeklapt. De ontgrendeling ervan gebeurt naar wens ook elektrisch

via een druk op de knop. Met neergeklapte achterbank ontstaat er een koffervolume

van 1.642 l.

Hightech SUV

Het grootste panoramische schuifdak onder de SUV’s zorgt ook op sombere dagen

voor het nodige licht. Het bijstandssysteem Area View observeert met vier camera’s

de omgeving van de Touareg en garandeert daarmee extra veiligheid. Verder

zorgen negen airbags voor de nodige bescherming. Lane Assist zorgt ervoor dat

er niet van het rechte pad wordt afgeweken en Side Assist waarschuwt bij het

veranderen van rijstrook voor achterliggende voertuigen. De adaptieve snelheidsregelaar

ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie remt in noodgevallen af

tot stilstand. De proactieve bescherming van de inzittenden bundelt alle bijstandssystemen

en zorgt ervoor dat bij een ongeval niet enkel de gordels aangetrokken

worden, maar dat afhankelijk van de geregistreerde dwarsbeweging ook de ruiten

en het panoramaschuifdak gesloten worden. Voor innovatie zorgen verder de bixenonkoplampen

met de optionele Dynamic Light Assist. Deze cameragestuurde

permanent ingeschakelde grootlichten ‘zien’ de tegenliggers en de voorliggende

voertuigen en regelen automatisch – via de bochtenverlichtingsmodule voor elke

koplamp afzonderlijk – de lichtbundel om te vermijden dat de andere weggebruikers

verblind worden.

4

Motor en vierwielaandrijving

V6- en V8-motoren. Naargelang de regio wordt de vierwielaangedreven Touareg

aangeboden met een turbodiesel (V6 en V8 TDI), een benzinemotor (V6 en V8 FSI),

een turbobenzinemotor (V6 TSI) en als hybride model (V6 TSI + e-motor). Alle motoren

worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De V6-motoren zijn standaard

van een stop-startsysteem voorzien en zetten kinetische energie om in electriciteit

(recuperatie).

4motion. Standaard beschikken alle Touaregs over de vierwielaandrijving 4MOTION

met zelfsperrend Torsen-differentieel (klimvermogen tot 31 °). Daarnaast beschikken

alle Touaregs over een offroadprogramma dat via een draaiknop in twee stappen

het ABS, het EDS en de ASR afstemt op terreingebruik, de afdaalhulp activeert

en de schakelpunten van de automaat aanpast. Optioneel kan de Touareg V6 TDI

met 190 kW (258 pk) via het Terrain Tech Pakket uitgerust worden met een tussenbak

met terreinreductie (in plaats van het Torsen-differentieel) dat nog nadrukkelijker

op offroadgebruik is gericht, evenals een tot 100% sperrend centraal- en achterdifferentieel

(4XMOTION: klimvermogen tot 45 °). Deze versie heeft een draaiknop

met vijf stappen waarmee de bestuurder de SUV op de omstandigheden afstemt.

Europese dieselversies: V6 TDI met SCR-DPF-katalysator en V8 TDI. In Europa

hebben de klanten de keuze tussen drie TDI’s. De TDI’s leveren 150 kW (204 pk),

190 kW (258 pk) en 250 kW (340 pk). De twee V6 TDI’s voldoen nu al aan de vanaf

september 2015 geldende Euro 6-emissienorm. Daarvoor werden beide motoren

met een nieuwe SCR-DPF-katalysatormodule, een SCR-doseringsmodule (AdBlue)

en een bijkomende slipkatalysator (elimineert overtollig ammoniak) uitgerust.

Bovendien heeft het uitlaatgasreinigingssysteem eveneens een oxidatiekatalysator.

Het verbruik van de 204 pk sterke V6 TDI BlueMotion Technology kon van

7,0 l/100 km (184 g/km CO2) tot 6,6 l/100 km (174 g/km CO2) verlaagd worden. Ook

de prestaties van de 258 pk-versie gingen er op vooruit. De ‘grote’ V6 TDI ontwikkelt

nu 10 kW (13 pk) meer, terwijl ook hier het verbruik werd teruggebracht: van

7,2 l/100 km (189 g/km CO2) tot 6,8 l/100 km (178 g/km CO2). De krachtigste diesel

is, net als voorheen, de V8 TDI met 250 kW / 340 pk.

Europese benzineversie : Hybride aandrijving met V6 TSI en elektromotor. In

Europa biedt Volkswagen de Touareg Hybrid aan met een 245 kW (333 pk) sterke

V6 TSI (turbobenzinemotor met directe injectie) en een 38 kW (52 pk) sterke

elektromotor. Als beide motoren gelijktijdig functioneren (boosten), zijn ze goed

5

voor een systeemvermogen tot 279 kW (380 pk) en een maximumkoppel van

580 Nm. Desondanks zet de Touareg Hybrid met een verbruik van slechts 8,2 l/100 km

(193 g/km CO2) een nieuwe maatstaf onder de terreinwaardige SUV’s met benzinemotor.

Tot 50 km/u kan er zuiver elektrisch en dus emissievrij gereden worden. Net als

alle andere Touaregs is ook de hybrideversie in staat lasten tot 3,5 ton te trekken.

Verbruik tot 6% gedaald.

Dankzij uitgebreide aerodynamische

verbeteringen (o.a. luchtinlaatkanalen

vooraan, aangepaste

zijspiegelbehuizingen, nieuwe wielspoiler),

banden met geoptimaliseerde

rolweerstand en een geringere

frictie van de standaard achttrapsautomaat

wist Volkswagen

de verbruikswaarden van de motoren

tot 6% te drukken (V6 TDI

met 150 kW). Bij dagelijks gebruik

wordt het verbruik beperkt door

een verbeterd stop-startsysteem

(de motor wordt nu bij snelheden

onder 7 km/u uitgeschakeld) en

door de recuperatiefunctie. Daarbij

levert de standaard vrijloopfunctie

op de V6-versies (tot nu toe enkel

op de Touareg Hybrid verkrijgbaar)

eveneens een bijdrage tot gunstigere

alledaagse verbruikscijfers. De

verklaring hiervoor? Zodra de bestuurder

van het gas gaat, wordt de

motor van de aandrijving losgekoppeld.

In het vakjargon wordt deze

toestand ‘zeilen’ genoemd. Dit is zelfs voor snelheden tot 130 km/u en dus ook op

de autosnelweg mogelijk.

Onderstel

Het chassis met staalveren werd verder geoptimaliseerd. Tot de verbeteringen behoren

een nog soepeler stuurgedrag en extra comfort. Optioneel kan de Touareg

worden uitgerust met een luchtvering, waarmee op het terrein de bodemvrijheid

tot 300 mm verhoogd kan worden. Bij hogere snelheden daarentegen (vanaf

140 km/u) legt de luchtvering het koetswerk lager. Ook de adaptieve snelheidsregelaar

ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie (nu met stop-and-go-functie)

werd verder ontwikkeld.

De nieuwste versie van de Touareg komt in de loop van deze zomer op de

markt als diesel (TDI), benzine (FSI en TSI) en hybride.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf