De nieuwe Touareg
Offroad
De nieuwe Touareg
- Wereldpremière in Beijing
- Technisch geperfectioneerd en uiterlijk verfijnd
- Nieuw design voor- en achterpartij, standaard bi-xenonkoplampen
- Nieuwe online diensten, TDI Euro 6, zeilfunctie en anti-multicrashremfunctie
De nieuwe Touareg samengevat:
- Nieuw design van de voor- en achterpartij.
- Standaard bi-xenonkoplampen op alle versies.
- Standaard op alle V6 TDI-versies: anti-multicrashremfunctie.
- Interieur met nieuwe lederkleuren, afwerkingsmaterialen, toetsen / regelknoppen
en een exclusieve witte verlichting van de bedieningselementen.
- V6 TDI met nieuw ontwikkelde SCR*-DPF-katalysator (Europese versie) die
voldoet aan de Euro 6-norm.
- Zeilfunctie (vrijloop) standaart op alle versies.
- Mobiele online diensten zoals ‘Google Earth™ mapping service’, ‘Google
Street View™’ en online verkeersinformatie vanaf het najaar beschikbaar in
Europa.
- Nieuwe kleuren en nieuwe velgen (tot 21 duim).
- Lancering deze zomer.
18 april 2014
V14/21N
* « Selective Catalytic Reduction ».
2
In tien jaar tijd slaagde Volkswagen erin ongeveer 720.000 exemplaren van zijn
elegante terreinwagen te verkopen. Alleen al in het voorbije jaar kozen meer dan
70.000 bestuurders voor een nieuwe Touareg die het beste van een personenwagen
en van een offroadvoertuig in één concept verenigt. Op Auto China in Beijing
stelt Volkswagen in wereldpremière een verder ontwikkelde versie van de Touareg
voor. Uiterlijk is deze generatie 2014 te herkennen aan zijn hertekende voor- en
achterpartij, zijn nieuwe kleuren en nieuwe velgen.
Op technisch vlak zijn alle V6 TDI-versies nu uitgerust met de anti-multicrashremfunctie
(dat vermijdt dat de wagen na een aanrijding met nog andere voertuigen
in botsing komt.), bi-xenonkoplampen en een zeilfunctie (vrijloop). Tijdens het ‘zeilen’
wordt de motor van de achttrapsautomaat ontkoppeld, om bij afdalingen of in
situaties waarin niet versneld moet worden de kinetische energie te gebruiken en
zo het verbruik verder te laten dalen. Een aerodynamische optimalisatie en nieuwe
banden met verbeterde rolweerstand beperken bij alledaags gebruik eveneens het
brandstofverbruik. De V6 TDI-motoren voldoen al aan de Euro 6-emissienorm die
vanaf 2015 in Europa zal gelden.
Koetswerkdesign en buitenuitrusting
Bijzonder opvallend zijn de grotere koplampen, waarin beide onderste lamellen ogenschijnlijk
doorlopen. De radiatorrooster en de koplampen vormen zo een opvallende
brede band.
Interieurdesign en uitrusting
Opgewaardeerd en “connected”. Het interieur van deze veelzijdige allrounder
wordt gekenmerkt door nieuwe oplossingen in verband met de afwerkingsmaterialen,
de lederkleuren, de verlichting en de bedieningselementen. Met het radio-navigatiesysteem
RNS 850 en de gsm-voorbereiding kan de Touareg vanaf het najaar in
Europa gebruikmaken van mobiele online diensten. In een eerste fase worden daarbij
de ‘Points of interest’ (POI) via Google, de kaartvoorstelling via ‘Google Earth™
mapping service’, de functie ‘Google Street View™’ en online verkeersinformatie
aangeboden.
Verder valt de nu volledig witte in plaats van rode verlichting van alle bedieningselementen
op. Eveneens nieuw: de verchroomde accenten rond de bedieningsmodules
zoals de regeling van de ophanging. Boven het infotainmentsysteem werd op
de middenconsole ook het centrale paneel met knoppen en aanduidingen verder
uitgebreid.
3
Royale standaarduitrusting
De V6 FSI- en V6 TDI-modellen zijn meteen uitgerust met bi-xenonkoplampen
(nieuw voor alle versies), vierwielaandrijving, 17-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat
235), een multifunctiestuur, een snelheidsregelaar, het infotainmentsysteem
RCD 550 met aanraakscherm, een stop-startsysteem, energierecuperatie, zeilfunctie
(vrijloop), automatische klimaatregeling (Climatronic), Servotronic-stuurinrichting,
en ESC met aanhangerstabilisatie. Bij de V8-versies en de Touareg Hybrid zijn andere
of bijkomende details voorzien, zoals 18-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat
255), het designpakket ‘Chrome & Style’, comfortzetels in Vienna-leder, afwerking
in edelhout, een elektrische open- en sluitfunctie van de achterklep, een antidiefstalsysteem
en een sleutelloze ontgrendelings- en startsysteem ‘Keyless Access’.
Verder is de achterbank standaard over 160 mm in de lengte verstelbaar en is de
neiging van de rugleuning eveneens instelbaar. De achterbank kan in enkele seconden
worden neergeklapt. De ontgrendeling ervan gebeurt naar wens ook elektrisch
via een druk op de knop. Met neergeklapte achterbank ontstaat er een koffervolume
van 1.642 l.
Hightech SUV
Het grootste panoramische schuifdak onder de SUV’s zorgt ook op sombere dagen
voor het nodige licht. Het bijstandssysteem Area View observeert met vier camera’s
de omgeving van de Touareg en garandeert daarmee extra veiligheid. Verder
zorgen negen airbags voor de nodige bescherming. Lane Assist zorgt ervoor dat
er niet van het rechte pad wordt afgeweken en Side Assist waarschuwt bij het
veranderen van rijstrook voor achterliggende voertuigen. De adaptieve snelheidsregelaar
ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie remt in noodgevallen af
tot stilstand. De proactieve bescherming van de inzittenden bundelt alle bijstandssystemen
en zorgt ervoor dat bij een ongeval niet enkel de gordels aangetrokken
worden, maar dat afhankelijk van de geregistreerde dwarsbeweging ook de ruiten
en het panoramaschuifdak gesloten worden. Voor innovatie zorgen verder de bixenonkoplampen
met de optionele Dynamic Light Assist. Deze cameragestuurde
permanent ingeschakelde grootlichten ‘zien’ de tegenliggers en de voorliggende
voertuigen en regelen automatisch – via de bochtenverlichtingsmodule voor elke
koplamp afzonderlijk – de lichtbundel om te vermijden dat de andere weggebruikers
verblind worden.
4
Motor en vierwielaandrijving
V6- en V8-motoren. Naargelang de regio wordt de vierwielaangedreven Touareg
aangeboden met een turbodiesel (V6 en V8 TDI), een benzinemotor (V6 en V8 FSI),
een turbobenzinemotor (V6 TSI) en als hybride model (V6 TSI + e-motor). Alle motoren
worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De V6-motoren zijn standaard
van een stop-startsysteem voorzien en zetten kinetische energie om in electriciteit
(recuperatie).
4motion. Standaard beschikken alle Touaregs over de vierwielaandrijving 4MOTION
met zelfsperrend Torsen-differentieel (klimvermogen tot 31 °). Daarnaast beschikken
alle Touaregs over een offroadprogramma dat via een draaiknop in twee stappen
het ABS, het EDS en de ASR afstemt op terreingebruik, de afdaalhulp activeert
en de schakelpunten van de automaat aanpast. Optioneel kan de Touareg V6 TDI
met 190 kW (258 pk) via het Terrain Tech Pakket uitgerust worden met een tussenbak
met terreinreductie (in plaats van het Torsen-differentieel) dat nog nadrukkelijker
op offroadgebruik is gericht, evenals een tot 100% sperrend centraal- en achterdifferentieel
(4XMOTION: klimvermogen tot 45 °). Deze versie heeft een draaiknop
met vijf stappen waarmee de bestuurder de SUV op de omstandigheden afstemt.
Europese dieselversies: V6 TDI met SCR-DPF-katalysator en V8 TDI. In Europa
hebben de klanten de keuze tussen drie TDI’s. De TDI’s leveren 150 kW (204 pk),
190 kW (258 pk) en 250 kW (340 pk). De twee V6 TDI’s voldoen nu al aan de vanaf
september 2015 geldende Euro 6-emissienorm. Daarvoor werden beide motoren
met een nieuwe SCR-DPF-katalysatormodule, een SCR-doseringsmodule (AdBlue)
en een bijkomende slipkatalysator (elimineert overtollig ammoniak) uitgerust.
Bovendien heeft het uitlaatgasreinigingssysteem eveneens een oxidatiekatalysator.
Het verbruik van de 204 pk sterke V6 TDI BlueMotion Technology kon van
7,0 l/100 km (184 g/km CO2) tot 6,6 l/100 km (174 g/km CO2) verlaagd worden. Ook
de prestaties van de 258 pk-versie gingen er op vooruit. De ‘grote’ V6 TDI ontwikkelt
nu 10 kW (13 pk) meer, terwijl ook hier het verbruik werd teruggebracht: van
7,2 l/100 km (189 g/km CO2) tot 6,8 l/100 km (178 g/km CO2). De krachtigste diesel
is, net als voorheen, de V8 TDI met 250 kW / 340 pk.
Europese benzineversie : Hybride aandrijving met V6 TSI en elektromotor. In
Europa biedt Volkswagen de Touareg Hybrid aan met een 245 kW (333 pk) sterke
V6 TSI (turbobenzinemotor met directe injectie) en een 38 kW (52 pk) sterke
elektromotor. Als beide motoren gelijktijdig functioneren (boosten), zijn ze goed
5
voor een systeemvermogen tot 279 kW (380 pk) en een maximumkoppel van
580 Nm. Desondanks zet de Touareg Hybrid met een verbruik van slechts 8,2 l/100 km
(193 g/km CO2) een nieuwe maatstaf onder de terreinwaardige SUV’s met benzinemotor.
Tot 50 km/u kan er zuiver elektrisch en dus emissievrij gereden worden. Net als
alle andere Touaregs is ook de hybrideversie in staat lasten tot 3,5 ton te trekken.
Verbruik tot 6% gedaald.
Dankzij uitgebreide aerodynamische
verbeteringen (o.a. luchtinlaatkanalen
vooraan, aangepaste
zijspiegelbehuizingen, nieuwe wielspoiler),
banden met geoptimaliseerde
rolweerstand en een geringere
frictie van de standaard achttrapsautomaat
wist Volkswagen
de verbruikswaarden van de motoren
tot 6% te drukken (V6 TDI
met 150 kW). Bij dagelijks gebruik
wordt het verbruik beperkt door
een verbeterd stop-startsysteem
(de motor wordt nu bij snelheden
onder 7 km/u uitgeschakeld) en
door de recuperatiefunctie. Daarbij
levert de standaard vrijloopfunctie
op de V6-versies (tot nu toe enkel
op de Touareg Hybrid verkrijgbaar)
eveneens een bijdrage tot gunstigere
alledaagse verbruikscijfers. De
verklaring hiervoor? Zodra de bestuurder
van het gas gaat, wordt de
motor van de aandrijving losgekoppeld.
In het vakjargon wordt deze
toestand ‘zeilen’ genoemd. Dit is zelfs voor snelheden tot 130 km/u en dus ook op
de autosnelweg mogelijk.
Onderstel
Het chassis met staalveren werd verder geoptimaliseerd. Tot de verbeteringen behoren
een nog soepeler stuurgedrag en extra comfort. Optioneel kan de Touareg
worden uitgerust met een luchtvering, waarmee op het terrein de bodemvrijheid
tot 300 mm verhoogd kan worden. Bij hogere snelheden daarentegen (vanaf
140 km/u) legt de luchtvering het koetswerk lager. Ook de adaptieve snelheidsregelaar
ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie (nu met stop-and-go-functie)
werd verder ontwikkeld.
De nieuwste versie van de Touareg komt in de loop van deze zomer op de
markt als diesel (TDI), benzine (FSI en TSI) en hybride.