De nieuwe Scirocco: krachtiger, zuiniger, sportiever
De nieuwe Scirocco samengevat in tien punten:
1. Compleet nieuw motorengamma; vermogen van 92 tot 206 kW; hoger vermogen maar tot 19% lager verbruik; Euro 6-norm
2. Gemiddeld verbruik van amper 6,0 l/100 km voor de Scirocco 2.0 TSI van 132 en 162 kW
3. Slechts 5,4 l/100 km voor de basisversie 1.4 TSI van 92 kW
4. Zuinigste dieselversie (2.0 TDI van 110 kW) heeft genoeg aan 4,1 l/100 km
5. Hertekende voor- en achterzijde: nieuwe H7- en bi-xenonkoplampen, ledachterlichten; kantelend VW-logo als handgreep voor de kofferklep
6. Opgewaardeerd interieur, standaard met extra instrumenten als eerbetoon aan de oer-Scirocco
7. Audiosysteem 'Dynaudio Excite' en semiautomatische parkeerhulp als technologische nieuwigheden
8. Nieuwe kleuren, nieuwe bekledingen, nieuwe velgen (17, 18 en 19 duim)
9. Commercialisering in Europa vanaf augustus 2014
10. Gelijktijdige lancering van de nieuwe generatie Scirocco R
In 1974, exact 40 jaar geleden, debuteerde op het autosalon van Genève de eerste generatie van de Volkswagen Scirocco. Sindsdien doet deze pittige, stijlvaste en betaalbare coupé het hart van menig sportwagenliefhebber sneller slaan. Vandaag presenteert Volkswagen in wereldpremière en opnieuw in Genève de jongste generatie van dit icoon, waarvan in totaal al meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht werden. Hij werd zowel technisch als stilistisch doorontwikkeld.
Strakkere look, opgewaardeerd interieur
Aan de buitenzijde onderscheidt de Scirocco '2014' zich van zijn voorganger door de hertekende voor- en achterzijde. De nieuwe halogeen- (H7) of bi-xenonkoplampen zorgen voor een geheel nieuwe uitstraling. Ze maken samen met de 'blades' (smalle aerodynamische lijsten zoals op de Golf GTI) aan weerszijden in de voorbumper deel uit van het nieuwe design, dat de nieuwe Scirocco nog gespierder op de weg zet.
De achterzijde wordt gekenmerkt door nieuwe ledachterlichten en een nieuwe zwarte diffusor, die de bumper visueel verlaagt en de wagen in zijn geheel minder hoog doet lijken door de gewijzigde proporties die daarvan het gevolg zijn. Nog een nieuwigheid voor de Scirocco is het kantelbare VW-logo dat als handgreep voor de kofferklep dient.
Nieuwe kleuren en bekledingen maken hun opwachting in het interieur, dat standaard voorzien is van sportzetels en een met leder bekleed sportstuur. Tot de technologische innovaties behoren het 'Dynaudio Excite'-audiosysteem op maat en de parkeerhulp Park Assist, die bij het parkeren de stuurbewegingen overneemt. Een laaddrukmeter, een chronometer en een weergave van de olietemperatuur vullen de instrumenten aan, als eerbetoon aan de originele Scirocco.
Specifieke stijlkenmerken van de Scirocco R
De voor- en achterbumper in motorsportlook en de wielen zijn enkele van de specifieke elementen in het design van de Scirocco R. Vooraan springen de drie grote, glanzend zwarte luchtinlaten, de standaard bi-xenonkoplampen, de leddagrijlichten en de ledrichtingaanwijzers meteen in het oog. In zijaanzicht zijn dat de spiegelbehuizing in mat chroom, de R-drempelverbreders, nieuwe standaard 18-duimsvelgen en zwarte remklauwen met R-logo. Achteraan heeft de nieuwe Scirocco R net zoals zijn voorganger twee verchroomde uitlaatpijpen (links en rechts) en een grote dakrandspoiler. Nieuw zijn daarentegen de grote ventilatieopeningen in de achterbumper.
Onder de motorkap
De zes beschikbare turbomotoren met rechtstreekse brandstofinspuiting behoren tot de jongste generatie viercilindermotoren van Volkswagen en beantwoorden alle aan de Euro 6-uitstootnorm. Bovendien werden ze tot 19% zuiniger dan hun vergelijkbare voorgangers. Alle versies tot een vermogen van 162 kW (220 pk) beschikken voortaan standaard over een stop-startsysteem en remenergierecuperatie.
Een beknopt overzicht van het vermogen en de gemiddelde verbruiks- en CO2-uitstootwaarden van de verschillende motorversies, steeds in combinatie met een manuele zesversnellingsbak.
1.4 TSI: 92 kW (125 pk) (+ 3 pk) ; 5,4 l/100 km ; 125 g/km
2.0 TSI: 132 kW(180 pk) (+ 20 pk) ; 6 l/100 km ; 139 g/km
2.0 TSI: 162 kW(220 pk) (+ 10 pk) ; 6 l/100 km ; 139 g/km
2.0 TSI: 206 kW(280 pk) (+ 15 pk) ; 8 l/100 km ; 187 g/km (Scirocco R)
2.0 TDI: 110 kW(150 pk) (+ 10 pk) ; 4,1 l/100 km ; 107 g/km
2.0 TDI: 135 kW(184 pk) (+ 7 pk) ; 4,3 l/100 km ; 111 g/km
De Volkswagen-groep
De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.
Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).
De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.
Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.
De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.
De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.
Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.