De nieuwe Polo GTI bereikt voor het eerst de grens van 200 pk

De nieuwe Polo GTI bereikt voor het eerst de grens van 200 pk

Woensdag 2 mei 2018 —  

De Polo GTI - de belangrijkste feiten in een notendop

→    Genen van een icoon: met zijn turbomotor van 200 pk geeft de nieuwe Polo GTI het segment van de kleine compacte wagens de nodige vaart mee.

→    De Polo GTI-dynamiek: 320 Nm koppel, sportophanging en sperdifferentieel XDS maken van de Polo een compacte sportwagen.

→    Het Polo GTI-design: uitgesproken design krijgt een eigen karakter door GTI-features zoals de legendarische rode bies op het radiatorrooster.

→    Polo GTI gaat digitaal: voor het eerst wordt de Polo GTI uitgerust met volledig digitaal dashboard en infotainmentsystemen met touchscreen.

→    De Polo GTI-uitrusting: Klimaatregeling, topsportstoelen in het legendarische ruitmotief Clark, nieuwe 17-duimsvelgen, rood gelakte remzadels.

→    De Polo GTI-rijhulpsystemen: Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, Blind Spot Sensor, proactieve bescherming van de inzittenden, ACC en anti-multicrashfunctie.

→    Geschiedenis van de Polo GTI: sportiviteit behoort tot het DNA van de modelreeks. Al sinds 1979 bestaan er Polo GT-modellen.

Polo GTI in de racerij: met de nieuwe Polo GTI R5 stuurt Volkswagen Motorsport een krachtige racewagen van 272 pk de rallypistes over heel de wereld op.

Sportief icoon. Drie letters, onlosmakelijk met Volkswagen verbonden: GTI. Gran Turismo Injectie. De volgende GTI laat niet langer op zich wachten: de nieuwe Polo GTI. 147 kW/200 pk, standaard met een manuele 6-versnellingsbak en een topsnelheid van 237 km/u.  6,7 seconden volstaan om op te trekken tot 100 km/u. Een verbruik van 5,9 l/100 km weerspiegelt de efficiëntie van de aandrijving. De nieuwe Polo GTI is opnieuw een hoogtepunt in de lange GTI-geschiedenis. Instappen, zetels afstellen, vastklikken: een ergonomische op maat geknipte versmelting van mens en machine. De motorstartknop is in de nieuwe Polo GTI een startknop voor rijbeleving geworden. Het ontwikkelingsteam creëerde immers een dynamiek die geëngageerd rijden mogelijk maakt en tevens soevereine veiligheid en een hoogstaand comfort mee integreert. Het samengaan van sportiviteit, veiligheid en comfort is het geheim achter het succes van de GTI-filosofie en vormt de essentie bij de nieuwe Polo GTI.  Kenmerken: bijzonder pittige aandrijving, een laag leeggewicht (1.355 kg) en specifiek vermogen (6,78 kg/pk), een sportieve ophanging die toch geschikt is voor lange trajecten, een stuurvaste voorwielaandrijving en een ergonomisch optimale zitpositie. Dit alles verpakt in een uitgesproken design zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Afgewerkt met GTI-features zoals de typisch rode bies in het radiatorrooster, de GTI-versnellingspook en de legendarische ‘Clark’-bekleding. Uitgerust met een geconnecteerde en verregaand gedigitaliseerde cockpit. Zo profileert de van oudsher vierdeurse Polo GTI zich als een compacte en betaalbare sportwagen van de nieuwe generatie.

 

De kenmerken van de Polo GTI in detail

Het GTI-koetswerk

Tot de uiterlijke GTI-kenmerken behoren de unieke bumper met geïntegreerde spoilerlip en standaard mistlichten. Typisch GTI: de rode bies in het midden van het radiatorrooster. Exclusief: in de Polo GTI krijgen de optionele ledkoplampen een rood winglet , die de rode bies van het rooster stilistisch doortrekken. Tot de GTI-features behoren natuurlijk ook het GTI-logo en de klassieke honingraatstructuur voor de ventilatieroosters in het radiatorrooster en bumper. In het onderste deel van de bumper onderscheidt de nieuwe Polo GTI zich bovendien van de minder krachtige Polo-versies met glanzend zwarte, c-vormige inzetstukken.

 

Aan de achterzijde onderscheiden we ook typische Polo GTI-kenmerken. Zwart blijft hier het traditionele stijlelement dat sinds de eerste Golf GTI in 1976 tot vandaag is bewaard. Zwart - en dat wist eind jaren zeventig elke jongen tussen 8 en 80 jaar oud - was de kleur voor onder andere de omlijsting van de achterruit. Vandaag is ook het achterste deel van de tweedelige dakspoiler (onderkant mat zwart) in zwarte hoogglans uitgevoerd. Verdere GTI-kenmerken zijn de eveneens in het zwart gelakte honingraatstructuur in het onderste deel van de bumper en de links geïntegreerde verchroomde dubbele uitlaatpijp. In een rechte lijn boven de uitlaat bevindt zich op de kofferklep het GTI-opschrift. Standaard is de Polo GTI bovendien met ledachterlichten uitgerust. Zij zorgen bij duisternis voor een bijzonder opvallende lichtsignatuur.

 

Het GTI-interieur

GTI-features bepalen ook de binnenkant. Bij elke GTI is het interieur een van de blikvangers. Hierop vormt de nieuwe Polo GTI geen uitzondering. Zwart, rood, grijs en chroom voeren visueel de boventoon. Alles wat niet met rood, grijs of chroom verfijnd wordt, krijgt een zwarte tint (de zogenaamde voerkleur: Titanium Black). Daarom zijn de dakstijlen en de dakhemel ook in het zwart. Wat eveneens tot de typische GTI-kenmerken van het interieur behoort zijn de rode contrastnaden. Dit is het geval bij het standaard multifunctionele sportstuur uit leder, de bekleding van de versnellingspook, de voetmatten en de buitenste wangen van de stoelen. De zowel ergonomische als voor elke gestalte praktische topsportstoelen krijgen het legendarische ruitmotief ‘Clark’ (rode, donkergrijze en lichtgrijze strepen, zwarte ruitjes). In optie is er een bekleding in zwart leder beschikbaar.

 

GTI-instrumenten en Active Info Display. Voor het eerst biedt Volkswagen voor de Polo en meteen ook voor de nieuwe GTI digitale instrumenten aan. Als eerste GTI heeft deze Polo een Active Info Display van de nieuwste generatie aan boord. De krachtigste Polo krijgt exclusief een GTI-specifieke weergave in een rood-wit-zwart basisdesign. Omschrijving: ‘Sport’ De infotainmentsystemen verschijnen op een GTI-eigen startscherm van 6,5 of 8,0 duim groot. Instrumenten en infotainmentsystemen werden in de nieuwe Polo GTI in het gezichtsveld geplaatst en zijn daarom optimaal aflees- en bedienbaar. Digitale interfaces voor smartphones zorgen voor toegang tot apps en diverse online diensten aan boord. De smartphones worden niet alleen via een aansluitingspunt opgeladen maar optioneel ook draadloos (via inductie).

 

De instrumenten en infotainmentsystemen in detail

Active Info Display. De interfacedesigners van Volkswagen hebben het Active Info Display (10,25 duim schermdiagonaal) consequent doorontwikkeld en zowel de hoogwaardige grafische weergave (133 dpi/resolutie 1280 x 480 pixels) als de waaier aan functies naar een hoger niveau getild. Bijgevolg biedt het display een betere grafische weergave, een hogere pixeldichtheid, een betere helderheid en contrast, intensievere kleuren en minder klassieke controlelampjes. Door een ‘View’-knop aan het multifunctionele stuur kan de Polo GTI-bestuurder makkelijk en snel tussen drie basislay-outs wisselen:

1. Weergave met twee wijzerplaten voor toerental en snelheid.

2. Digitaal aanzicht zonder wijzerplaten.

3. Digitaal aanzicht zonder wijzerplaten met bijkomende informatie.

Via het infotainmentsysteem kan de bijkomende informatie geconfigureerd worden. Daarenboven heeft Volkswagen de weergave en het kleurenspectrum van het Active Info Display aan de nieuwe Polo GTI aangepast, o.a. met als boventoon zwarte, witte en rode accenten.

 

Drie infotainmentsystemen. Uit het samenspel tussen Active Info Display en het gekozen infotainmentsysteem ontstaat een nieuw, digitaal en interactief cockpitlandschap. Volkswagen brengt met de nieuwe Polo GTI de nieuwste generatie van infotainmentsystemen met displayschermen van 6,5 tot 8 duim. De nieuwe Polo GTI connecteert de bestuurder en zijn gasten innovatiever en makkelijker dan ooit tevoren. In de Polo zijn ze ‘always on’, online dus wanneer u dat ook wenst. Hiervoor staan de Car-Net-Applicaties ter beschikking: App-Connect (geïntegreerd naast MirrorLink/Android ook Apple CarPlay en Android Auto/Google in de infotainmentsystemen), Media Control en Guide & Inform (de meest uiteenlopende online diensten).

 

De GTI-uitrusting

Alles aan boord. De Polo is standaard uitgerust met vier deuren, het afstandscontrolesysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad, voetgangerdetectie en anti-multicrashfunctie. Daarnaast heeft de Polo GTI talrijke bijzonderheden standaard aan boord. Naast de GTI-features zijn dat de bijkomende hoofdairbags voor- en achteraan, het XDS-sperdifferentieel, de rijprofielselectie, het infotainmentsystem Composition Color, een sfeerverlichting (wit), drempellijsten met GTI-opschrift, de klimaatregeling, mistlichten en afdraaiverlichting, de ledachterlichten, de in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, voetmatten voor-en achteraan, volledig elektrische ruiten met comfortbediening en het multifunctionele display Plus. Bovendien kan de Polo GTI optioneel met een buitengewoon groot gamma aan comfort- en rijhulpsystemen uitgerust worden (zie het aparte hoofdstuk voor de details). Nog twee bijzondere topuitrustingen zijn het grootste panoramische schuifdak van het segment en een 300 Watt sterk soundsysteem van Beats.

 

De GTI-motor

2.0 liter turbo. Het hart van elke GTI en ook van de Polo GTI is de motor. De laatste jaren zijn het altijd krachtige turboviercilinders die de aandrijving van een GTI voor hun rekening nemen. In het geval van de nieuwe Polo GTI is het een twee liter grote benzinemotor met directe injectie goed voor een vermogen van 147 kW/200 pk. Hij ontwikkelt 8 pk meer dan de 1,8 TSI van zijn voorganger (141 kW/192 pk). Net als de Golf GTI krijgt de Polo GTI daarmee voor het eerst een plaats in de categorie van de 2.0-liter turbo’s. De 1.984 cm³ grote motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1, het maximale vermogen doet staat in deze GTI ter beschikking tussen 4.400 en 6.000 t/min. Reeds bij 1.500 t/min ontwikkelt de derde generatie van de modelreeks EA888 een maximumkoppel van 320 Nm op de vooras. Die hoge waarde blijft tot een toerental van 4.400 t/min constant. Bijgevolg vertoont deze GTI-motor geen klassieke koppelcurve maar wel een sportief plateau aan koppel.

 

Hightech systeem. Tot de bijzondere technische kenmerken van de nieuwe Polo GTI-motor behoren onder andere een elektronische kleplichtingomschakeling op de inlaatzijde, een duaal injectiesysteem met TSI- en SRE-injectiekleppen (combinatie directe en injectie via het inlaatkanaal), driedelige oliekeerringen, een motorsturing met vier kernprocessoren en een verbrandingsprocédé volgens de Miller-cyclus.

 

GTI-efficiëntie. Bij de marktintroductie kiest de nieuwe Polo GTI voor met een DSG-6-versnellingsbak met dubbele koppeling. De handgeschakelde versie met manuele 6-versnellingsbak volgt het komende jaar. De Polo GTI met DSG trekt in 6,7 seconden op naar 100 km/u. De maximumsnelheid bij de krachtigste, in serie gebouwde Polo is 237 km/u. Ondanks zijn groot vermogen kan de Polo GTI dankzij een efficiënte aandrijftechnologie zeer zuinig rijden. Het gemiddeld verbruik van de DSG-versie ligt rond de 5,9 l/100 km (ofwel 134 g/km CO²). De tank van de Polo GTI wordt gevuld met loodvrije benzine (95 ROZ).

 

De GTI-ophanging

Twee sportophangingen. De Polo GTI wordt aangeboden met twee verschillende onderstelconfiguraties. De basis bestaat uit een sportophanging. In optie kan gekozen worden voor de Sport Select-ophanging met instelbare schokdempers. Zoals alle Polo’s is ook de GTI uitgerust met een elektromechanische stuurbekrachtiging en met de elektronische stabiliteitscontrole ESC. Verder heeft de GTI het XDS-sperdiffentieel aan boord dat de grip in zeer snel gereden bochten verder perfectioneert.

 

De basisconfiguratie. De voorwielaangedreven Polo van 200 pk beschikt zoals alle GTI’s vooraan over een ophanging met veerpoten en onderliggende driehoeken met stabiliserende kingpinafstand. De vooras kan bogen op een stabilisatorstang. De vering vooraan gebeurt via spiraalveren met telescopische gasschokdempers die geïntegreerd werden in de veerpoten. Achteraan bevindt zich de torsieas met geïntegreerde stabilisatorstang. Gasschokdempers en aparte veren zorgen op de achteras voor een sportieve maar comfortabele afstelling.

De sportophanging. Als enige model van de reeks wordt de Polo GTI standaard met sportophanging geleverd. De configuratie houdt een specifieke afstelling van de veren, de bijveren, de schokdempers en de stabilisatorstangen in terwijl het koetswerk ongeveer 15 mm lager is gelegd.

 

Sport Select-ophanging en keuze van rijprofielen. Optioneel kan de Polo GTI geconfigureerd worden met de doorontwikkelde Sport Select-ophanging. Via de instelbare schokdempers wisselt de bestuurder de demping. De twee modi Normal en Sport kunnen worden geactiveerd via de rijprofielkeuze die hier standaard voorzien is. De rijprofielenkeuze bestaat zelfs uit vijf modi: Normal, Sport, Eco, Comfort en Individual. De rijprofielenkeuze laat de bestuurder toe om in binnen bepaalde parameters individuele instellingen te kiezen die een onmiddellijke impact op het rijgedrag hebben. Zo wordt in de Sport Select-ophanging naast de stuurbekrachtiging, de aandrijflijn en de sturing van de versnellingsbak aangepast aan het gekozen profiel. De Sport Select-ophanging biedt naast de instelbare dempers onder andere een dikkere stabilisatorstang op de vooras, stijvere koppelstangen vooraan en een stijvere behuizing voor de rollagers achteraan. Daarenboven ligt het koetswerk ook hier ongeveer 15 mm lager.

 

GTI met nieuwe rijhulp- en comfortsystemen

Blind Spot Sensor. Dit systeem kan zware ongevallen helpen verhinderen. Achtergrondinformatie: de Blind Spot Sensor maakt de bestuurder door een ledsymbool in de buitenste rand van de buitenspiegel opmerkzaam op voertuigen die zich in de dode hoek van de Polo GTI bevinden en voor voertuigen die van achteren naderen. Zodra dit het geval is, licht de verklikker op. Gebruikt de bestuurder de richtingaanwijzer in de richting van het opgemerkte voertuig, dan flikkert het lampje als verdere waarschuwing. Daarnaast geeft het systeem een stuurimpuls en bemoeilijkt het zo de rijstrookwissel. Op deze manier wordt het risico op gevaarlijke situaties bij het wisselen van baanvak beperkt. Door radarsensoren bewaakt het systeem, actief vanaf 30 km/uur, een actieradius van ongeveer 20 meter. Wie zich de Blind Spot Sensor aanschaft, heeft meteen ook de uitparkeerhulp aan boord, die het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats aanzienlijk veiliger maakt.

 

 

Rear Traffic Alert. Nog meer veiligheid biedt de uitparkeerhulp die in combinatie met de Blind Spot Sensor wordt aangeboden. De uitparkeerhulp reageert bij het achterwaarts verlaten van opritten en parkeervakken die loodrecht ten opzichte van de straat liggen. Wat is de innovatie? Het systeem ‘herkent’ niet alleen de voertuigen die achter de Polo staan of rijden, maar ook de voertuigen die zijdelings naderen en daardoor voor de bestuurder nauwelijks waar te nemen zijn. De op radar gebaseerde sensormodule registreert zelfs voorwerpen op een afstand tot 40 meter en herkent bewegende voorwerpen vanaf 4 km/u. Dreigt er een botsing, dan geeft het systeem een akoestische waarschuwing. Indien de situatie door de bestuurder noch door de andere deelnemers in het verkeer geneutraliseerd wordt of indien het gevaar voor een onmiddellijke aanrijding bestaat, activeert de uitparkeerhulp automatisch de remmen.

 

Vermoeidheidsdetectie. De vermoeidheidsdetectie registreert een afnemende concentratie van de bestuurder en waarschuwt hem gedurende de vijf seconden zowel met een akoestisch signaal als met een visuele pauzeaanbeveling op het dashboard. Pauzeert de bestuurder binnen de volgende 15 minuten niet, dan wordt de waarschuwing eenmalig herhaald.

 

Anti-multicrashfunctie. Bijna een kwart van alle ongevallen met lichamelijk letsel zijn kettingbotsingen. De standaard anti-multicrashfunctie kan kettingbotsingen helpen vermijden of hun ernst verkleinen. Bij een aanrijding en binnen de limieten van het systeem leidt het anti-multicrashfunctie automatisch een remmanoeuvre in nog voor de bestuurder kan reageren. Daardoor kan de ernst van het ongeval beperkt worden en kunnen idealiter verdere aanrijdingen vermeden worden.

 

Proactieve bescherming van de inzittenden. Herkent de proactieve bescherming van de inzittenden een potentiële ongevalssituatie – bijvoorbeeld doordat de geactiveerde remassistent een noodstop inleidt – dan worden automatisch de veiligheidsgordels van bestuurder en passagier voorin voorgespannen, om zo een optimale bescherming door de airbags en gordels te kunnen bieden. Bij een uiterst kritische rijsituatie, bijvoorbeeld bij sterk onder- of overstuur met een ESC-tussenkomst, worden bijkomend de zijruiten (tot op een kier) en het schuifdak gesloten. Achtergrondinformatie: bijna volledig gesloten ruiten en schuifdak bieden een optimale werkingsomgeving voor de hoofd-/zijairbags. Omdat het systeem in de Polo GTI in combinatie met het standaard afstandscontrolesysteem Front Assist wordt aangeboden, herkent de proactieve bescherming van de inzittenden ook kritische afstandssituaties en helpt het de remafstand te verkorten. De bestuurder wordt hier in gevaarsituaties optisch en akoestisch en ook met een preventieve remstoot gewaarschuwd.

 

Adaptieve snelheidsregelaar ACC. Het systeem gebruikt een in het voorste deel geïntegreerde sensor en wordt vandaag in combinatie met de versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) aangeboden. De bestuurder kan de snelheid zelf instellen tussen tussen 0 en 210 km/u. ACC past de snelheid automatisch aan het voertuig dat vooroprijdt aan. Hierbij respecteert het de ingegeven maximumsnelheid alsook de door de bestuurder ingegeven veiligheidsafstand. De koppeling met DSG maakt de Polo GTI met ACC mogelijk om automatisch tot op stilstand af te remmen achter een stoppend voertuig. Nadien kan de bestuurder het ACC weer automatisch opnieuw inschakelen.

 

Afstandscontrolesysteem Front Assist. Front Assist gebruikt een in de neus geïntegreerde radarsensor om de afstand tot het voorliggende verkeer permanent te monitoren. Het systeem ondersteunt de bestuurder in kritische situaties door het remsysteem te conditioneren en de bestuurder attent te maken op een noodzakelijke reactie. Dit gebeurt door middel van een optische en akoestische waarschuwing en in een tweede fase door een korte waarschuwingstrilling. Als de bestuurder te zwak afremt, brengt het systeem automatisch zoveel remdruk voort als noodzakelijk is om een aanrijding te vermijden. Als de bestuurder helemaal niet zou reageren, vertraagt Front Assist automatisch, zodat de bestuurder meer reactietijd heeft. Een bijkomende ondersteuning is dat het systeem de bestuurder wijst op de te kleine afstand ten opzichte van de voorligger. De in de Polo GTI aangeboden nieuwste versie van Front Assist registreert niet alleen andere voertuigen maar ook voetgangers die de rijbaan dwarsen. Zodra er een aanrijding met een voetganger dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd en remt de Polo vervolgens binnen de limieten van het systeem af. Een onderdeel van Front Assist is de noodremfunctie voor de stad.

 

Noodremfunctie voor de stad. De noodremfunctie voor de stad is een uitbreiding van de Front Assist die de ruimte voor de Polo via een radarsensor monitort. Het systeem is actief bij snelheden van 0 tot maximum 30 km/u. Volgt er op een dreigende aanrijding met een vooroprijdend of staand voertuig geen reactie van de bestuurder, dan wordt het remsysteem - analoog met de Front Assist - in gereedheid gebracht. Indien vereist voert de noodremfunctie voor de stad vervolgens binnen de limieten van het systeem automatisch een noodstop uit om de gevolgen van het ongeval te beperken. Bovendien wordt de bestuurder als hij onvoldoende het pedaal indrukt met maximale remkracht ondersteund.

 

Rijprofielselectie. In totaal zijn vijf programma’s beschikbaar. Eco, Sport, Normal, Comfort en Individual. Bij Eco worden motorsturing, klimaatregeling en andere opties afgestemd op een zo zuinig mogelijk energieverbruik. Bovendien kan er bij de DSG-voertuigen in de Eco-modus gebruikt gemaakt worden van een vrijloopfunctie: neemt de bestuurder gas terug, bijvoorbeeld in afdalingen, dan ontkoppelt de DSG en draait de motor stationair. Op deze manier kan de kinetische energie van de Polo GTI optimaal gerecupereerd worden. In de Sport-modus daarentegen wordt onder andere de demping van de instelbare schokdempers verhoogd (bij Sport-Select-ophanging) en worden ook het reactievermogen van de motor en de schakelpunten van de DSG dynamischer berekend.

 

Parkeerhulp Park Assist. De Park Assist parkeert de wagen automatisch in parkeerplaatsen parallel aan en dwars op de rijrichting en maakt ook het automatisch verlaten van parkeerplaatsen parallel aan de rijrichting mogelijk. Het systeem wordt geactiveerd door een druk op de knop in de middenconsole. Via de richtingaanwijzer geeft de bestuurder de kant aan waar er geparkeerd moet worden. Beschikt de Park Assist via de ultrasoonsensoren over een voldoende grote parkeerplaats (40 cm extra ruimte voor en achter), dan kan het geassisteerde inparkeren beginnen: De bestuurder schakelt in achteruit. Hij moet alleen nog gas geven en remmen (een automatische remfunctie komt tussen bij een te kleine afstand). De wagen neemt het sturen over.

 

Bandenspanningscontrole. Bandenspanningscontrole verloopt via de omwentelingssensoren van het ABS: Wanneer de bandenspanning afneemt, verkleint de omtrek van dat wiel en draait het bij dezelfde snelheid sneller. Het systeem herkent zo een te lage spanning en waarschuwt vervolgens de bestuurder. De bandenspanningscontrole ontheft de bestuurder wel niet van diens verantwoordelijkheid om de spanning van zijn banden te controleren.