De nieuwe Passat Alltrack

De nieuwe Passat Alltrack

Vrijdag 11 september 2015 —  

- Verenigt het beste van on- en offroad
- Met offroadlook en standaard 4MOTION-vierwielaandrijving
- Ideaal voor het trekken van een aanhangwagen van maximaal 2.200 kg, mede dankzij innovatieve Trailer Assist

Voor alle particuliere en zakelijke kilometervreters die met hun auto soms ook het asfalt verlaten heeft Volkswagen de nieuwe Passat Alltrack ontwikkeld. Deze echte allrounder trekt moeiteloos boten- of paardenaanhangwagens, legt soeverein lange afstanden af en is van alle markten thuis. Deze kruising tussen break en SUV, die zich laat opmerken door zijn bredere spoor en specifieke bumpers, maakt het met zijn laadvolume van 1.769 liter mogelijk zowat alles te transporteren.

De nieuwe Passat Alltrack is een auto die doet wat zijn design belooft. De voor gebruik buiten de platgetreden paden aangepaste bumpers en bodembescherming, de tot onder het koetswerk doorlopende drempellijsten en de robuuste wielkastbekledingen zorgen ervoor dat het koetswerk tegen een stootje kan en verlenen hem tegelijk een heel eigen karakter. Dankzij het specifieke Offroad-programma, het gewijzigde onderstel (174 mm bodemvrijheid) en de permanente vierwielaandrijving heerst de Passat Alltrack zelfs soeverein op terrein dat anders voor SUV’s voorbehouden is. Terzelfdertijd is de Passat Alltrack ook een comfortabele en snelle kilometervreter.

 

De drie krachtige TDI-turbodiesels die Volkswagen aanbiedt in de Passat Alltrack beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm en leveren 110 kW / 150 pk (340 Nm), 140 kW / 190 pk (400 Nm) of 176 kW / 240 pk (500 Nm). De 240 pk-versie is de meest koppelrijke motor ooit in de Passat aangeboden. Een stop-startsysteem en remenergierecuperatie zijn standaard op de Passat Alltrack. Volkswagen biedt de dieselversie van 150 pk met een manuele zesversnellingsbak aan, de andere varianten hebben standaard recht op de gerobotiseerde DSG-zesversnellingsbak.

 

In normale omstandigheden wordt het motorkoppel door de 4MOTION-vierwielaandrijving enkel naar de voorwielen gestuurd, wat een aanzienlijk verbruiksvoordeel oplevert. Wanneer er echter tractieverlies optreedt, wordt de achteras in een fractie van een seconde traploos mee ingeschakeld. Naast de 'overlangse vergrendeling' van de Haldex-koppeling wordt een overdwarse vergrendeling tussen de wielen van eenzelfde as voor- en achteraan verzekerd door de elektronische differentieelsper (EDS) op de vier wielen, geïntegreerd in de elektronische stabiliteitscontrole (ESC). De Passat Alltrack TDI 240 pk is daarenboven ook op beide assen met de extra functie XDS+ uitgerust. Dat systeem, dat voor alle andere Passat Alltrack-versies als optie leverbaar is, optimaliseert het stuurgedrag bij het wegaccelereren uit een bocht.

 

De Passat Alltrack beschikt standaard over de functie 'Rijprofielselectie'. Behalve de bekende modi ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Individual’ (‘Comfort’ en ‘Individual’ in combinatie met de adaptieve onderstelregeling DCC) heeft deze vierwielaangedreven Passat ook een modelspecifieke extra ‘Offroad’-modus. Met een druk op de knop worden daarmee alle relevante rij- en bijstandssystemen, het onderstel en ook de motor- en versnellingsbaksturing afgestemd op terreingebruik. Daarmee is hij ook ideaal voor het trekken van een aanhangwagen. Zo kan hij aanhangers tot 2.200 kg (geremd) bij een stijgingspercentage van 8 tot 12% aan zijn elektrisch uitklapbare trekhaak hangen. Manoeuvreren met een aanhanger wordt vergemakkelijkt door het Trailer Assist, een systeem dat de aanhanger tijdens het achteruitrijden automatisch stuurt.

 

De Passat Alltrack beschikt daarnaast ook over een opmerkelijk scala aan comfort-, infotainment- en rijhulpsystemen. Enkele van die technologieën zijn de nieuwste radio- en navigatiesystemen, een head-updisplay, ‘App-Connect’ (Apple ‘CarPlayTM’, Google ‘Android AutoTM’ en ‘MirrorLinkTM’), ‘Media Control’ (tablet-integratie), Car-Net’ met ‘Guide & Inform’ (onlinediensten) en het bij de Passat Alltrack standaard meegeleverde omgevingsobservatiesysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad met voetgangerherkenning.