De nieuwe Golf GTI
Bij Volkswagen zijn de letters GTI sinds meer dan drie decennia synoniem voor prestaties. Trouw aan die traditie sinds 1976 heeft Volkswagen nu de nieuwe Golf GTI voorgesteld op het autosalon van Genève. Voor de eerste keer is de legendarische compacte sportwagen beschikbaar in twee vermogenversies. De krachtigste versie beschikt over een nieuw elektronisch geregeld differentieel tussen de voorwielen.
De nieuwe GTI wordt aangedreven door een turbomotor van 2,0 l met rechtstreekse benzine-injectie (TSI). Voor het eerst in de geschiedenis van dit sportieve icoon biedt Volkswagen af fabriek twee vermogenversies aan, met 162 kW (220 pk) of 169 kW (230 pk) voor de GTI ‘Performance’. Ongeacht de versie levert de motor een indrukwekkend koppel van 350 Nm. De Golf GTI accelereert in 6,5 s van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 246 km/u (6,4 s en 250 km/u voor de GTI ‘Performance’).
Beide beschikken over een stop-startsysteem en beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm, die in 2014 van kracht wordt. Gekoppeld aan de manuele zesversnellingsbak laten ze een identiek gemiddeld verbruik (DIN) van 6 l/100 km optekenen, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 139 g/km. Zo kon het gemiddelde verbruik van de nieuwe GTI met 1,3 l/100 km of 18% verlaagd worden tegenover dat van de vorige, minder krachtige (155 kW/210 pk) generatie. Met de optionele DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling bedraagt het gemiddelde verbruik respectievelijk 6,4 l/100 km (148 g CO2/km) en 6,5 l/100 km (150 g CO2/km).
Het nieuwe elektronisch geregelde differentieel tussen de voorwielen komt de actieve veiligheid en de rijdynamiek ten goede, doordat het de neiging tot onderstuur als gevolg van het hogere vermogen op de voorwielen quasi volledig onderdrukt en tegelijk zorgt voor een preciezer stuurgedrag. Het zorgt ook voor meer stabiliteit bij overstuur als gevolg van plotse lastwissels. Het nieuwe elektronisch geregelde differentieel tussen de voorwielen verhoogt de aandrijfkracht op het buitenste wiel in de bocht en maakt zo hogere bochtsnelheden mogelijk. Ook de tractie bij acceleraties vanuit stilstand op losse of vochtige ondergrond of met gedraaide wielen neemt toe.
Aan de buitenzijde verraadt de GTI zijn sportieve inborst onder meer met specifieke bumpers, de traditionele rode remklauwen, twee verchroomde uitlaatpijpen en een sportonderstel. Zijn dynamische karakter wordt nog meer kracht bijgezet door de GTI-velgen ‘Brooklyn’ van 17 duim met banden in de maat 225/45, drempelverbreders, een dakrandspoiler, een aerodynamische diffusor en verdonkerde achterlichtblokken met ledlichten (ook de nummerplaatverlichting maakt gebruik van ledtechnologie).
In het interieur springen de superieure sportzetels meteen in het oog, met een bekleding in ruitjesdesign ‘Clark’, alsook de zwarte dakhemel en de rode sfeerverlichting inclusief verlichting van de deurdrempels.
De nieuwe Golf GTI wordt vanaf juni 2013 in België gelanceerd.
De nieuwe Golf GTI samengevat
GTI
Motor
- Type: viercilinder TSI (turbomotor met directe injectie), dwars voorin
- Cilinderinhoud: 1.984 cm3
- Boring x slag: 82,5 x 92,8 mm
- Compressieverhouding: 9,8:1
- Maximumvermogen: 162 kW (220 pk) tussen 4.500 en 6.200 t/min.
- Maximumkoppel: 350 Nm tussen 1.500 en 4.400 t/min.
Transmissie
- Voorwielaandrijving
- Manuele of geautomatiseerde (DSG) zesversnellingsbak
Remmen
Vooraan: intern geventileerd, 312 x 25 mm
Achteraan: 300 x 12 mm
Prestaties (manuele versnellingsbak)
- Topsnelheid: 246 km/u
- 0 tot 100 km/u: 6,5 s
Verbruik en uitstoot (manuele versnellingsbak (DSG))
- Gemiddeld verbruik: 6,0 (6,4) l/100 km
- Gemiddelde CO2-uitstoot: 139 (148) g/km
Gewicht
- Leeggewicht* 1.351 kg
GTI ‘Performance’
Motor
- Maximumvermogen: 169 kW (230 pk) tussen 4.700 en 6.200 t/min.
- Maximumkoppel: 350 Nm tussen 1.500 en 4.600 t/min.
Transmissie
- specifiek elektronisch geregeld differentieel tussen de voorwielen
Remmen
Vooraan: intern geventileerd, 340 x 30 mm
Achteraan: intern geventileerd, 310 x 22 mm
Prestaties (manuele versnellingsbak)
- Topsnelheid: 250 km/u
- 0 tot 100 km/u: 6,4 s
Verbruik en uitstoot (manuele versnellingsbak (DSG))
- Gemiddeld verbruik: 6,0 (6,5) l/100 km
- Gemiddelde CO2-uitstoot: 139 (150) g/km
* Basisversie inclusief bestuurder van 68 kg, 7 kg bagage en brandstoftank voor 90% gevuld (gemeten volgens RL 92/21/EEG)