De nieuwe Golf Alltrack
In 2012 sloeg Volkswagen een brug tussen de weg en het terrein met de Passat Alltrack. Vandaag past Volkswagen met de nieuwe Golf Alltrack hetzelfde concept toe op een andere categorie van wagens. Europa's grootste autoconstructeur stelt op het autosalon van Parijs (2 tot 19 oktober) in wereldpremière zijn nieuwe vierwielaangedreven wagen voor.
Persbericht
30 september 2014
V14-38N
De nieuwe Golf Alltrack
In 2012 sloeg Volkswagen een brug tussen de weg en het terrein met de Passat Alltrack. Vandaag past Volkswagen met de nieuwe Golf Alltrack hetzelfde concept toe op een andere categorie van wagens. Europa's grootste autoconstructeur stelt op het autosalon van Parijs (2 tot 19 oktober) in wereldpremière zijn nieuwe vierwielaangedreven wagen voor.
De Golf Alltrack in 10 punten:
1. Toerismewagen en SUV verenigd in één auto: de nieuwe Golf Alltrack legt zowel op technisch als stilistisch vlak een link tussen de weg en het terrein.
2. Net als zijn grote broer, de Passat Alltrack, is de Golf Alltrack afgeleid van de Variant-versie van het model.
3. Permanente vierwielaandrijving 4MOTION standaard.
4. Offroadprofiel en 20 mm hogere bodemvrijheid maken gebruik buiten de platgetreden paden mogelijk.
5. Eén TSI-benzinemotor en drie TDI-diesels: vermogenwaaier van 81 kW (110 pk) tot 135 kW (184 pk).
6. Geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak standaard in combinatie met TSI van 132 kW (180 pk) en TDI van 135 kW (184 pk).
7. Specifiek design.
8. Sportief interieur met originele stoffen en decoratieve elementen.
9. Commercialisering in het voorjaar van 2015.
10. Met de Golf Alltrack presenteert Volkswagen de 12e variant van de nieuwe Golf in 24 maanden tijd en zet het merk zijn productoffensief voort.
De 4MOTION-vierwielaandrijving, een verhoogde bodemvrijheid, een koetswerk beschermd door wielkastverbreders en uitgesproken zijdrempels, hertekende bumpers en tal van andere originele interieur- en exterieurkenmerken onderscheiden de Golf Alltrack van de rest van de familie. Op motorvlak zal hij de keuze bieden tussen vier pittige, rechtstreeks ingespoten motoren (één TSI en drie TDI's).
Permanente vierwielaandrijving
4MOTION. De nieuwe Golf Alltrack werd ontwikkeld om zich even goed te voelen op onverharde paden als op asfaltwegen. Daartoe doet hij een beroep op de 4MOTION-vierwielaandrijving met Haldex-koppeling van de vijfde generatie. In normale rijomstandigheden wordt het motorkoppel nagenoeg integraal naar de voorwielen gestuurd, wat een aanzienlijk verbruiksvoordeel oplevert. Toch kunnen de achterwielen op elk moment worden ingeschakeld, en dat nog voor een van de voorwielen begint door te slippen, dankzij de anticiperende sturing van het systeem. Die werkt volledig traploos en in enkele fracties van een seconde via de elektrohydraulische pomp van het systeem. Zo verzekert het systeem in alle omstandigheden een ideale tractie. Een sturingseenheid berekent permanent het optimale aandrijfkoppel voor de achteras en beheert de sluiting van de meerschijvenkoppeling via de sturing van de oliepomp. Naargelang de behoefte kan tot bijna 100% van het koppel naar de achterwielen worden gestuurd.
EDS en XDS. Naast de 'overlangse vergrendeling' van de Haldex-koppeling wordt een overdwarse vergrendeling tussen de wielen van eenzelfde as voor- en achteraan verzekerd door het antislipsysteem EDS op de vier wielen, geïntegreerd in de elektronische stabiliteitscontrole (ESC).
Bovendien kan de Golf Alltrack zowel voor- als achteraan rekenen op de bijkomende XDS-functie. Die remt in snel genomen bochten de binnenste wielen af om het rijgedrag te optimaliseren. Zodra de elektronica merkt dat één van de binnenste wielen begint te slippen, remt de hydraulica van het ESC-systeem het wiel in kwestie gericht af om de optimale grip te herstellen.
Offroad-rijprofiel en -onderstel. Dankzij de tot 20 mm hogere bodemvrijheid, het inschakelbare 'Offroad'-rijprofiel en de vierwielaandrijving 4MOTION zet de nieuwste Golf op moeilijk terrein prestaties neer die doorgaans eerder van een SUV verwacht worden. Het 'Offroad'-rijprofiel activeert een afdaalhulp die de wagen automatisch afremt bij afdalingen, wijzigt de respons van het gaspedaal en schakelt het ABS in terreinmodus (zodat zich voor de wielen zand of grind ophoopt om de wagen extra af te remmen). Bovendien onderscheidt de Golf Alltrack zich niet alleen door zijn uitstekende terreinkwaliteiten en een hogere actieve veiligheid. Hij werpt zich ook op als een ideaal sleepvoertuig, voor het trekken van lasten tot 2.000 kg (geremd, helling van 12%).
Rechtstreeks ingespoten turbomotoren
De Golf Alltrack komt op de markt met keuze tussen een TSI-benzinemotor en drie TDI's. Het gaat in alle gevallen om rechtstreeks ingespoten viercilinderturbomotoren die aan de Euro 6-normen voldoen.
De 1.8 TSI met 132 kW (180 pk) en 280 Nm is een nieuwkomer in de Golf-familie. Hij is standaard gekoppeld aan de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak en verbruikt gemiddeld 6,8 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 158 g/km.
De TDI's zijn hoogtechnologische motoren uit de EA288-reeks. Ze blinken uit door hun zuinigheid. De 1.6 TDI van 81 kW (110 pk) verbruikt gemiddeld slechts 4,7 l/100 km (124 g CO2/km), de 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) 4,9 l/100 km (127 g CO2/km) en de 2.0 TDI van 135 kW (184 pk) 5,1 l/100 km (134 g CO2/km).
Die laatste werd afgeleid van de motor in de Golf GTD en maakt van de Golf Alltrack de krachtigste Golf in Variant-uitvoering. De motor is steeds gekoppeld aan de DSG met zes versnellingen. Zijn maximumkoppel van 380 Nm komt ten volle tot zijn recht op het terrein en verleent de wagen uitmuntende sleepcapaciteiten (MTM van 2.000 kg, geremd, helling van 12%).
Personalisering van het design en de uitrusting
De Golf Alltrack is gebaseerd op de Golf Variant, maar heeft 20 mm meer bodemvrijheid en onderscheidt zich door de specifieke wielkastverbreders. Deze robuuste bescherming loopt door over de zijdrempels en in het onderste deel van de hertekende bumpers. De lijsten in mat 'Reflexzilver' aan de onderkant van het koetswerk dragen niet alleen bij tot de atletische uitstraling van de wagen, maar bieden ook bescherming. Verder valt de wagen op door zijn specifieke lichtmetalen 17-duimsvelgen 'Valley', buitenspiegelbehuizingen in glanzend 'Reflexzilver', een 'Alltrack'-logo op de voorvleugels, een (matte) chroomlijst onderaan de zijruiten en een zilverkleurig geanodiseerde dakrailing.
In vooraanzicht is de Golf Alltrack onmiddellijk herkenbaar aan de vlakke overdwarse sierstrip in (matte) aluminiumlook in het onderste deel van het radiatorrooster, die doorloopt tot de koplampen. Achteraan springt vooral de beschermplaat in 'Reflexzilver' in het oog.
In het interieur onderscheidt de Golf Alltrack zich dan weer van dat van zijn broers door de specifieke zetelbekleding met 'Alltrack'-logo op de rugleuning van de voorzetels.
De Golf Alltrack komt in de lente van volgend jaar op de markt.
De Volkswagen-groep
De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.
Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).
De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.
Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.
De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.
Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.
De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.
Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.