De nieuwe Caddy Maxi: steeds de beste keuze

De nieuwe Caddy Maxi: steeds de beste keuze

Maandag 9 maart 2015 — - Wereldpremière van de nieuwste generatie in Genève
- Verlaging van uitstoot en brandstofverbruik dankzij nieuwe Euro 6-motoren
- Hogere veiligheid door nieuwe rijbijstandssystemen
- Verder verfijnd design
- Versie met dubbele cabine beschikbaar vanaf lancering

 

Kort na de wereldpremière van de Caddy stelt Volkswagen nu ook de jongste generatie van de Caddy Maxi voor. In elf jaar tijd werden van de vorige generaties wereldwijd meer dan 1,5 miljoen exemplaren van de Caddy verkocht. De 47 centimeter langere Caddy Maxi neemt daarin ongeveer een derde voor zijn rekening. In België is de Caddy Maxi goed voor een aandeel van 60% in de versies voor personenvervoer. Een succes dat de nieuwe Caddy Maxi, met een 32 centimeter langere wielbasis dan de 'gewone' Caddy, onverminderd wil voortzetten.

 

De Caddy Maxi met twee zetelrijen achterin heeft een koffervolume van 530 l. De rugleuning van de derde zetelrij is neerklapbaar, de eveneens neerklapbare tweede rij kan ook nog integraal naar voren worden geklapt, om het koffervolume snel nog verder uit te breiden. Indien gewenst kunnen beide zetelrijen achterin ook volledig verwijderd worden. Daardoor kan de kofferruimte in een handomdraai vergroot worden tot respectievelijk 1.350 l (3e zetelrij verwijderd) of zelfs 3.700 l (2e zetelrij verwijderd). Daarmee biedt de Caddy Maxi 848 l meer dan de Caddy, die zonder zetels achterin tot 2.852 l laadruimte biedt. In combinatie met het optionele Flexseat Plus-pack kan de Caddy Maxi tot 4,7 m3 laden, dat is nog een pak meer dan de 3,2 m3 in de Caddy. De Caddy Maxi Van heeft daarenboven een maximaal nuttig laadvermogen van 1.005 kg (inclusief bestuurder).

 

De aandrijving van de nieuwe Caddy Maxi maakt gebruik van ultramoderne technologie, in de vorm van nieuwe energie-efficiënte motoren die beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm. Aan dieselzijde is de basis steeds een tweeliter-viercilindermotor, met vier motorversies en een vermogenswaaier die reikt van 55 kW (75 pk) tot 110 kW (150 pk).

 

Bij de benzinemotoren is er de keuze uit drie mogelijkheden. Het aanbod reikt van de 1,2-liter viercilinder TSI van 62 kW (84 pk) over de 1,0-liter driecilinder van 75 kW (102 pk) tot de 1,4-liter viercilinder van 92 kW (125 pk). Voortaan is ook de combinatie van een TSI-motor met de DSG-versnellingsbak mogelijk.

 

Talrijke veiligheids- en comfortelementen beschermen de inzittenden en staan de bestuurder bij. Een ervan is het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad. Indien de bestuurder bij een snelheid lager dan 30 km/u een hindernis niet opmerkt, remt het systeem de wagen automatisch af om in het ideale geval een aanrijding te vermijden of minstens de gevolgen ervan te beperken.

 

In de versies voor personenvervoer kan de nieuwe Caddy Maxi behalve zijairbags ook worden uitgerust met gordijnairbags.

 

Ongeveer 22% van alle ongevallen met gewonden zijn aanrijdingen met meer dan één obstakel. Om de risico's op een dergelijk scenario te verminderen is de bekroonde anti-multicrashremfunctie standaard op de nieuwe Caddy en Caddy Maxi. Na een aanrijding houdt deze functie automatisch de remdruk aan om vervolgaanrijdingen te voorkomen.

 

Tot de opties behoren de bijstandssystemen 'Light Assist' en de vermoeidheidsdetectie. Die laatste herkent afwijkingen in het normale rijgedrag van de bestuurder en raadt hem indien nodig aan om een pauze te nemen. Ook een verwarmbare voorruit is optioneel verkrijgbaar, voor een optimaal zicht in alle omstandigheden.

 

Bij de adaptieve snelheidsregelaar ACC, die actief is bij snelheden van 0 tot 160 km/u (DSG) of 30 tot 160 km/u (manuele versnellingsbak) controleert een radarsensor aan de voorzijde van de wagen de afstand en relatieve snelheid ten opzichte van voorliggers. In combinatie met de DSG-versnellingsbak kan de ACC de wagen ook tot volledige stilstand afremmen, bijvoorbeeld in files.

 

In combinatie met de audiosystemen Composition Colour en Composition Media of het navigatiesysteem Discover Media kan de klant ook een achteruitrijcamera bestellen. Het optionele Park Assist-systeem maakt semiautomatisch langs- en dwarsparkeren mogelijk, een bijzonder handige functie voor bijvoorbeeld koerierdiensten in de stad.

 

De Caddy Maxi zal bestelbaar zijn vanaf mei 2015. In België is eveneens een (fiscaal voordelige) versie met dubbele cabine voorzien. Die is uitgerust met een vaste scheidingswand tussen de interieurruimte voor vijf personen en de grote koffer.

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.