De nieuwe Caddy en Caddy Maxi: meer dan ooit de beste keuze

De nieuwe Caddy en Caddy Maxi: meer dan ooit de beste keuze

Wereldpremière van de 4e generatie van een bestseller

Dinsdag 10 februari 2015 — Volkswagen Commercial Vehicles stelt in wereldpremière de vierde generatie van zijn uiterst populaire Caddy en Caddy Maxi voor. In elf jaar tijd werden van de vorige generaties wereldwijd ongeveer 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe Caddy wil dat succes voortzetten. Daartoe werden de stadsbestelwagen en zijn gezinsversie verder verbeterd en verfijnd.

Persbericht

10 februari 2015

V15-05N

 

 

 

De nieuwe Caddy en Caddy Maxi: meer dan ooit de beste keuze

 

- Wereldpremière van de 4e generatie van een bestseller

- Verlaging van uitstoot en brandstofverbruik dankzij nieuwe Euro 6-motoren

- Hogere veiligheid door nieuwe rijbijstandssystemen

- Verder verfijnd design

- Beschikbaar in België vanaf het midden van de zomer

 

Volkswagen Commercial Vehicles stelt in wereldpremière de vierde generatie van zijn uiterst populaire Caddy en Caddy Maxi voor. In elf jaar tijd werden van de vorige generaties wereldwijd ongeveer 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe Caddy wil dat succes voortzetten. Daartoe werden de stadsbestelwagen en zijn gezinsversie verder verbeterd en verfijnd.

 

De aandrijving van de nieuwe Caddy maakt gebruik van ultramoderne technologie, in de vorm van nieuwe energie-efficiënte motoren die beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm. Aan dieselzijde is de basis steeds een tweeliter-viercilindermotor, met een vermogenswaaier die reikt van 55 kW (75 pk) tot 110 kW (150 pk). De zuinigste versie is de Caddy Van BlueMotion, die speciaal ontwikkeld werd voor gebruik in de stad. "Met zijn gemiddeld verbruik van minder dan 4,0 l/100 km bepaalt de nieuwe Caddy een nieuwe norm", verklaart dr. Eckhard Scholz, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Commercial Vehicles. "Zelfs de nieuwe 1,4-liter TGI, de opvolger van de bijzonder populaire Caddy EcoFuel, verbruikt slechts 4,1 kg aardgas per 100 km. Door downsizing en het gebruik van een turbo biedt hij meer vermogen dan zijn voorganger en verbruikt hij tegelijk tot 28% minder brandstof. Daar vaart iedereen wel bij – zowel het milieu als het budget."

 

Bij de benzinemotoren is er de keuze uit drie mogelijkheden. Het aanbod reikt van de 1,2-liter viercilinder TSI van 62 kW (84 pk) over de 1,0-liter driecilinder van 75 kW (102 pk) tot de 1,4-liter viercilinder van 92 kW (125 pk). Voortaan is ook de combinatie van een TSI-motor met de DSG-versnellingsbak mogelijk.

 

Talrijke veiligheids- en comfortelementen beschermen de inzittenden en staan de bestuurder bij. Het aanbod aan rijbijstandssystemen voor de nieuwe Caddy is ongezien in het segment van compacte bestelwagens. Een ervan is het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad. Indien de bestuurder bij een snelheid lager dan 30 km/u een hindernis niet opmerkt, remt het systeem de wagen automatisch af om in het ideale geval een aanrijding te vermijden of minstens de gevolgen ervan te beperken. In de versies voor personenvervoer krijgt de nieuwe Caddy als extra uitrusting zij- en gordijnairbags.

 

Ongeveer 22% van alle ongevallen met gewonden zijn aanrijdingen met meer dan één obstakel. Om de risico's op een dergelijk scenario te verminderen is de bekroonde anti-multicrashremfunctie standaard op de nieuwe Caddy. Na een aanrijding houdt deze functie automatisch de remdruk aan om vervolgaanrijdingen te voorkomen.

 

Tot de andere opties behoren de bijstandssystemen 'Light Assist' en 'Driver Alert'. Dat laatste herkent afwijkingen in het normale rijgedrag van de bestuurder en raadt hem indien nodig aan om een pauze te nemen. Ook een verwarmbare voorruit is optioneel verkrijgbaar, voor een optimaal zicht in alle omstandigheden.

 

Bij de adaptieve snelheidsregelaar ACC, die actief is bij snelheden van 0 tot 160 km/u (DSG) of 30 tot 160 km/u (manuele versnellingsbak) controleert een radarsensor aan de voorzijde van de wagen de afstand en relatieve snelheid ten opzichte van voorliggers. In combinatie met de DSG-versnellingsbak kan de ACC de wagen ook tot volledige stilstand afremmen, bijvoorbeeld in files.

 

In combinatie met de audiosystemen Composition Colour en Composition Media of het navigatiesysteem Discover Media kan de klant ook een achteruitrijcamera bestellen. Het optionele Park Assist-systeem maakt semiautomatisch langs- en dwarsparkeren mogelijk, een bijzonder handige functie voor bijvoorbeeld koerierdiensten in de stad.

 

De hertekende voorzijde en gewijzigde achterzijde verlenen de nieuwe Caddy en Caddy Maxi daarenboven een onmiskenbaar karakter, dat nog verder versterkt wordt door de nieuwe look van de voor- en achterlichten.

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.