De mobiele oplaadrobot – Vooruitgedreven door een visie

De mobiele oplaadrobot – Vooruitgedreven door een visie

  • Volkswagen Group Components toont een eerste blik op een echt prototype
  • Voorzitter van de raad van bestuur Schmall: “De beschikbare oplaadinfrastructuur is een belangrijke factor voor het succes van e-mobiliteit”
  • Opladen- en oplaadsystemen zijn als centrale thema's gebundeld bij Group Components

Volkswagen Group Components toont voor het eerst een blik op een prototype van zijn mobiele oplaadrobot. Het is een van de visionaire concepten die naar verwachting de komende jaren de oplaadinfrastructuur met succes zal uitbreiden. De opdracht: het volledig autonoom opladen van voertuigen in krappe ruimtes, zoals ondergrondse garages. "Een oplaadinfrastructuur die overal beschikbaar is, blijft een belangrijke succesfactor voor e-mobiliteit. Onze oplaadrobot is maar één van de verschillende methodes, maar zeker één van de meest visionaire", zegt Thomas Schmall, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group Components.

 

Volledig autonoom opladen

De oplaadrobot - die wordt gestart via app of Car-to-X communicatie - werkt volledig autonoom. De robot controleert zelfstandig het op te laden voertuig en communiceert ermee. Van het openen van de laadklep, over het inpluggen van de stekker, tot het weer uittrekken ervan. Het hele proces vindt plaats zonder dat er mensen aan te pas komen. Om meerdere voertuigen tegelijk te kunnen opladen, brengt de mobiele robot een aanhanger naar het voertuig als mobiele energieopslag, sluit deze aan en laadt daarmee de batterij van het elektrische voertuig op. De energieopslag blijft tijdens het laden bij de auto. Ondertussen zorgt de robot dat er meer voertuigen geladen worden. Zodra hij klaar is, haalt hij de mobiele energieopslag zelfstandig op en stuurt deze terug naar het centrale oplaadstation.

 

Thomas Schmall, Voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group Components: “De duurzame ontwikkeling van een efficiënte oplaadinfrastructuur is een belangrijke taak die de hele sector aanbelangt. We ontwikkelen oplossingen die helpen om dure individuele maatregelen te vermijden. De mobiele oplaadrobot en ook ons flexibele snellaadstation zijn zulke oplossingen."De business unit werkt momenteel aan een complete gelijkstroom laadfamilie. Het flexibele snellaadstation wordt al begin 2021 op de markt gebracht. De gelijkstroomwallbox wordt sinds enkele weken getest op verschillende Duitse productielocaties van het bedrijf. De mobiele oplaadrobot heeft met succes de status van prototype bereikt en wordt nu intensief verder ontwikkeld. Een van de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om klaar te zijn voor de markt is onder meer de Car-to-X-communicatie, die het autonome oplaadproces mogelijk maakt.

 

In lijn met het centrale belang van dit project zal Volkswagen Group Components in de toekomst onder andere verantwoordelijk zijn voor alle oplaadactiviteiten en oplaadsystemen van de Volkswagen-groep. De oplaadrobot maakt dus deel uit van een totaalconcept dat zich richt op het duurzame succes van e-mobiliteit en dus op de elektrificatie van het transport. "Het uitbouwen van de oplaadinfrastructuur is een basisvereiste. Maar het moet wel vraaggestuurd en zuinig zijn", vervolgt Schmall. "Wij richten onze ontwikkelingen daarom niet alleen op de behoeften van klanten en de technische eisen van elektrische voertuigen, maar ook op de economische mogelijkheden van potentiële partners." Voor exploitanten van bijvoorbeeld parkeerterreinen, parkeergarages en ondergrondse garages kan elke parkeerplaats snel en eenvoudig worden geëlektrificeerd met de mobiele oplaadrobot. Daardoor moet er niet alleen minder worden gebouwd, maar worden ook mogelijke kosten bespaard.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy