De ID.3 wordt vanaf de herfst van 2020 geassembleerd in de Gläserne Manufaktur in Dresden
Donderdag 28 november 2019
- Volkswagen voert het tempo op wat betreft de elektromobiliteit
- De fabriek zal een brandpunt van innovatie worden, nieuwe werkterreinen worden ontgonnen
- Gunnar Kilian, personeelsdirecteur van Volkswagen AG: “De site in Saksen is klaar voor de toekomst. Het personeelsbestand blijft er stabiel.”
Volkswagen intensiveert zijn elektrische campagne: de ID.31 wordt niet alleen in de autofabriek van Zwickau geassembleerd, maar ook in de Gläserne Manufaktur (Glazen fabriek) in Dresden. Dat heeft Gunnar Kilian, personeelsdirecteur van Volkswagen AG, vandaag meegedeeld tijdens een personeelsvergadering in Dresden. De ID.3 is het eerste model van een nieuwe generatie, dat Volkswagen op de markt brengt in het kader van zijn wereldwijde elektrische campagne. De Gläserne Manufaktur wordt als Center of Future Mobility doorontwikkeld. Innovatieve technologie zal er samen met partners uit de sector en start-ups worden ontwikkeld en getest. De introductie van nieuwe werkterreinen, zoals het functionele teststation, wordt opgedreven. Er zullen beduidend meer auto’s van de band rollen en de vestiging zal een aantrekkelijke bezoekers- en klantenbestemming worden.
Directeur Gunnar Kilian benadrukte: “Met de beslissing om de ID.-familie naar Dresden te brengen is de vestiging in Saksen klaar voor de toekomst. Het aantal werknemers blijft er stabiel. Tegelijk verhogen we het tempo wat de elektromobiliteit betreft. We hebben de fabriek nodig als belangrijk uitstalraam om onze klanten te betrekken bij de elektromobiliteit en de digitalisering.”
Lars Dittert, fabrieksmanager van de Gläserne Manufaktur: “Met de ID.3 bouwen we een van de toekomstmodellen van Volkswagen. Dat is belangrijk nieuws voor Dresden en Saksen. We zullen de vitrinefunctie voor elektromobiliteit intensiveren en technologische ontwikkelingen in de fabriek bespoedigen.”
Thomas Aehlig, voorzitter van de ondernemingsraad van de Glazen Fabriek, lichtte toe: “De assemblage van de ID.3 vanaf de herfst van 2020 is heel goed nieuws voor het team. We bekomen zo langdurige werkzekerheid voor het vaste personeel en een positief toekomstperspectief voor de fabriek. De komende weken is een uitgebreide kwalificering van het personeel noodzakelijk.”
Jens Rothe, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Volkswagen Saksen: “De onzekerheid na het einde van de Phaeton is eindelijk voorbij. Met de tijdelijke assemblage van de e-Golf2 heeft het team van Dresden zich uitstekend op de toekomst van de elektromobiliteit voorbereid, en is het optimaal uitgerust voor onze ID.-familie. De vestiging wordt zo duurzaam benut en de werkgelegenheid verzekerd. Daarvoor hebben wij ons als algemene ondernemingsraad de voorbije jaren steeds weer sterk gemaakt.”
Na Zwickau staat nu ook Dresden vast als extra assemblagelocatie voor de ID.3 in Duitsland. In de herfst van 2020 zouden de eerste voertuigen op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB er van de band moeten lopen. Later zouden daar nog andere modellen van de ID.-familie aan toegevoegd kunnen worden.
Om de Gläserne Manufaktur duurzaam te oriënteren is verder nog gepland om nieuwe activiteiten op te starten of uit te breiden op het vlak van voertuiglevering, insourcing en functionele tests van voertuigen in het drielandengebied van Polen, de Tsjechische Republiek en Duitsland. Vooral het leveringspunt Dresden wordt uitgebreid met het oog op elektrische auto’s. Vroeger werden jaarlijks zo’n 1.300 auto’s aan Duitse klanten geleverd. Dat aantal zou de komende jaren gevoelig moeten toenemen, waardoor voor zo’n 380 werknemers werkzekerheid wordt gecreëerd.
Exact twee weken geleden begon in Zwickau de serieproductie van de ID.3 in het bijzijn van bondskanselier Dr. Angela Merkel en CEO Dr. Herbert Diess. De groep wil tegen 2029 tot 75 zuiver elektrische modellen op de markt te brengen, en daarnaast nog zo’n 60 hybride modellen. Tegen 2029 wil Volkswagen over de hele groep heen ongeveer 26 miljoen elektrische modellen verkopen en de EV aan zijn doorbraak helpen.
Alleen al aan elektromobiliteit zal de groep zo’n 33 miljard euro uitgeven.
De Gläserne Manufaktur heeft zich de voorbije maanden duurzaam georiënteerd via innovatieve activiteiten zoals de ‘Future Mobility Incubator’, het start-upprogramma van Volkswagen, de ‘Future Mobility Campus’, een labo voor (voortgezette) opleidingen, de uitbreiding van de autoleveringsactiviteiten, het testpunt voor Productie 4.0 en de ‘Software Development Center Production’. Deze succesvolle transformatie wordt nu onder hoge druk voortgezet.
- Het model is nog niet te koop in Europa.
- e-Golf: elektriciteitsverbruik, kWh/100 km (NEDC): gecombineerd 13,8 - 12,9; CO2-uitstoot gecombineerd, g/km: 0; Efficiëntieklasse: A+.