De GTI-geschiedenis: vier legendarische decennia

De GTI-geschiedenis: vier legendarische decennia

 

Passat, Scirocco, Golf, Polo, Lupo en up!. Volkswagen heeft voortaan drie GTI-modellen in het aanbod: de nieuwe up! GTI (85 kW/115 pk), de al even nieuwe Polo GTI en de iconische Golf GTI (169 kW/230 pk en 180 kW/245 pk). Een dergelijk triumviraat aan GTI’s kwam al twee keer eerder voor. De meest recente periode was tussen 2000 en 2005. Toen kwam de Lupo GTI het aanbod aan GTI’s bestaande uit Polo en Golf verder uitbreiden. De allereerste keer was in 1977. 

41 jaar geleden hadden naast de Golf GTI ook nog de Scirocco GTI en de Passat GTI recht op de drie legendarische hoofdletters in hun radiatorrooster. Wat de Passat betreft ging het echter om een studiemodel want toen de auto in 1979 in productie werd genomen, heette hij GLI in plaats van GTI. Wat er ook van zij, alle Volkswagen GTI’s die sinds 1976 op de markt kwamen, konden stuk voor stuk bogen op een perfect uitgebalanceerde rijdynamiek. Dat laatste is immers het geheim achter het succes van het GTI-concept: het samengaan van een pittige aandrijving, een laag gewicht, een strakke maar toch nog comfortabele ophanging, een veilige voorwielaandrijving en altijd een ergonomisch optimale rijhouding achter een sportstuur dat goed in de hand ligt.

Een overzicht van de mijlpalen in de GTI-geschiedenis tot vandaag:

1976

Golf GTI / 110 pk bij lancering (basis: Golf I)

Scirocco GTI / 110 pk bij lancering (basis: Scirocco I)

1977

Passat GTI / Studiemodel met 110 pk (basis: Passat I)

1981

Scirocco GTI / 110 pk bij lancering (basis: Scirocco II)

1983

Golf Pirelli-GTI / 112 pk bij lancering (basis: Golf I)

1984

Golf GTI / 112 pk bij lancering (basis: Golf II)

1986

Golf GTI 16V/ 139 pk bij lancering (basis: Golf II)

1990

Golf GTI G60/ 160 pk bij lancering (basis: Golf II)

1991

Golf GTI / 115 pk bij lancering (basis: Golf III)

1992

Golf GTI 16V/ 150 pk bij lancering (basis: Golf III)

1996

Golf GTI jubileummodel 20 jaar GTI / 150 pk bij lancering (basis: Golf III)

1998

Polo GTI / 120 pk bij lancering (basis: Polo III)

Golf GTI / 150 pk bij lancering (basis: Golf IV)

2000

Lupo GTI / 125 pk bij lancering (basis: Lupo I)

2001

Golf GTI jubileummodel 25 jaar GTI / 180 pk bij lancering (basis: Golf IV)

2004

Golf GTI / 200 pk bij lancering (basis: Golf V)

2006

Polo GTI / 150 pk bij lancering (basis: Polo IV)

Polo GTI Cup Edition / 180 pk bij lancering (basis: Polo IV)

Golf GTI jubileummodel 30 jaar GTI / 230 pk bij lancering (basis: Golf V)

2009

Golf GTI / 210 pk bij lancering (basis: Golf VI)

2010

Polo GTI / 180 pk bij lancering (basis: Polo V)

2013

Golf GTI / 220 en 230 pk bij lancering (basis: Golf VII)

2015

Golf GTI Clubsport / 290 pk (boostfunctie) bij lancering (basis: Golf VII)

2017

Polo GTI / 200 pk bij lancering (basis: Polo VI)

2018

Introductie up! GTI / 115 pk bij lancering (basis: up! I)

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy