De Golf wordt 45: op 29 maart 1974 startte Volkswagen met de bouw van Europa’s meest succesvolle auto

De Golf wordt 45: op 29 maart 1974 startte Volkswagen met de bouw van Europa’s meest succesvolle auto

  • Sinds 1974 werd er om de 41 seconden een nieuwe Golf besteld
  • Met 35 miljoen verkochte voertuigen is de Golf de best verkochte Volkswagen
  • Productie van de Golf I ging van start in de fabriek in Wolfsburg

De Golf, Europa’s meest succesrijke auto, wordt 45. Op 29 maart 1974 startte de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg officieel met de productie van wat zou uitgroeien tot zijn grootste bestseller. In die tijd kon niemand bij Volkswagen ook maar vermoeden dat er van de opvolger van de legendarische Kever wereldwijd meer dan 35 miljoen exemplaren zouden worden verkocht en dat het model vandaag nog steeds te koop zou zijn. Zuiver statistisch gezien werd er sinds de start van de productie 45 jaar geleden onafgebroken om de 41 seconden ergens ter wereld een nieuwe Golf besteld. Dat komt neer op een gemiddelde van zowat 780.000 voertuigen per jaar.

 

De belangrijkste data over de start van de Golf I:

 

29 maart 1974

Eerste Golf rolt van de productielijn - start van de serieproductie

8 juli 1974

Golf staat bij de Volkswagen-concessiehouders

5 augustus 1974

De eerste klanten nemen hun nieuwe Golf in ontvangst

 

De Golf I uit 1974

 

Design:

2- en 4-deurskoetswerk met kofferklep

Interieur:

Vijfzitter, 300 liter kofferruimte, neerklapbare achterbank

Motoren:

1,1 liter, viercilinder, benzinemotor met 37 kW/50 pk

1,5 liter, viercilinder, benzinemotor met 51 kW/70 pk

Overbrenging:

Voorwielaandrijving, manuele vierversnellingsbak,

drietrapsautomaat optioneel beschikbaar

Maximumsnelheid:

140 km/u (50 pk, manuele versnellingsbak)

160 km/u (70 pk, manuele versnellingsbak)

Modellen:

Golf en Golf L (allebei 50 pk)

Golf S en Golf LS (allebei 70 pk)

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy