De Golf: 40 jaar innovatie

De Golf: 40 jaar innovatie

De allereerste in serie gebouwde Golf verliet de montageband in Wolfsburg op 29 maart 1974.

Vrijdag 4 april 2014 — Volkswagen viert de 40e verjaardag van de Golf. Daarvan werden tot vandaag wereldwijd al meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht. De Golf heeft altijd bijgedragen tot de technologische vooruitgang van zijn tijd. Turbomotor, directe injectie, elektromotor, oplaadbare hybride, de technologieën ABS, ESC, XDS of 4MOTION, adaptieve snelheidsregelaar, noodremfunctie voor de stad, aanhangwagenstabilisering of anti-multicrashremsysteem… de lijst met technologieën die de Golf democratiseerde is lang. En hebben we nog niet gesproken over de automatische klimaatregeling, het Dynaudio-systeem, het aanraakscherm met nabijheidssensoren, de ledkoplampen en de uitrustingsniveaus Trendline, Comfortline en Highline of de speciale versies GTI, GTD en GTE.

"Alles begon in 1974 met een revolutie", vertelt Klaus Bischoff, hoofd van de designafdeling van het merk Volkswagen sinds 2007. "De overgang van de Kever naar de Golf betekende een immense verandering. De vervanging van de luchtgekoelde motor achterin door een watergekoelde motor voorin en tegelijk de overstap van achterwiel- naar voorwielaandrijving, zorgde voor een radicale ommekeer in de architectuur van de auto. Op basis van de legendarische schetsen van Giorgio Giugiaro stapten de designers van Volkswagen af van de vormtaal met duidelijke rondingen en kozen ze voor een stijl waarin rechte lijnen en hoeken domineerden. De voornaamste stijlelementen van de Golf I, zoals de forse boogvormige C-stijlen, de uitgesproken wielkasten, het lage en volledig horizontale radiatorrooster en de koplampen die lager doorlopen dan het rooster, vinden we vandaag nog steeds terug op iedere Golf."

 

Bij zijn lancering in 1974 neemt de Golf in het Belgische aanbod van het merk plaats naast de Kever, de Passat, die in 1973 gelanceerd werd, de Scirocco, maar ook modellen als de 181, K70 en de Transporter T2. De Polo volgt een jaar later en het drievolumemodel Derby kort nadien. De Volkswagen-familie telt dan negen modellen, de Golf heeft tien concurrenten bij andere merken.

 

In 2014 is de familie aanzienlijk gegroeid. Ze telt voortaan zeventien modellen, bedrijfsvoertuigen inbegrepen, maar er zijn vooral heel wat afgeleiden van de bestseller die de Golf intussen is: de Golf Variant, Golf Cabriolet, Golf Sportsvan (voordien Golf Plus). Vandaag heeft de Golf meer dan honderd rivalen.

 

In 1974 haalde de diesel een marktaandeel van nog geen 10%. De Golf diesel, gelanceerd in 1976, het jaar waarin ook de GTI debuteerde, nam geleidelijk aan het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening, om in het eerste decennium van de 21e eeuw een aandeel van meer dan 80% te bereiken. Sinds 2012 begint de trend te keren, momenteel zijn de dieselversies goed voor ongeveer 65%.

 

In zijn 40-jarige bestaan evolueerde het model spectaculair:

- op het vlak van afmetingen: (+50 cm, +500 kg),

- op het vlak van prestaties: (Golf diesel van 1976: 50 pk, maximumsnelheid 140 km/u, 0 tot 100 km/u in 18 s; Golf diesel in 2014: 105 pk, topsnelheid 195 km/u, 0 tot 100 km/u in 10,7 s),

- op het vlak van comfort: (klimaatregeling, elektrisch bediende ruiten, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling…),

- op het vlak van veiligheid (ABS, ESP, radargestuurde snelheidsregelaar, automatische noodremfunctie standaard, airbags, 5 Euro NCAP-sterren…) en

- op het vlak van kwaliteit (verzinkt koetswerk, laserlassen…)

 

Al deze verbeteringen gingen bovendien met een spectaculaire daling van het verbruik (met ca. 25%) en de uitstoot (de Golf beantwoordt aan de Euro 5- en Euro 6-norm).

 

Vanaf september 2014 zal de Golf beschikbaar zijn met vijf verschillende aandrijvingstypes: benzine, diesel (TDI), aardgas CNG (TGI), 100% elektrisch (e-) en plug-in hybride (GTE).

 

Golf anekdoten

 

- Het originele design is van de hand van Giorgio Giugiaro en zijn designbureau Italdesign. Het wordt in het nieuwe designcentrum in Wolfsburg verfijnd onder leiding van toenmalig hoofddesigner Herbert Schäfer. Daar krijgt de Golf zijn ronde in plaats van rechthoekige 'ogen' en de typische boogvormige C-stijlen.

- De eerste elektrische Golf 'CitySTROMer' maakt zijn opwachting in de Belgische catalogus in 1996.

- De Golf werd tussen 1980 en 2007 in België geproduceerd in de fabriek van Vorst.

- In 40 jaar tijd werden meer dan 30 miljoen Golfs geproduceerd, een pak meer dan het record van de Kever, met 21,5 miljoen exemplaren (tot 30 juli 2003).

- In de loop der jaren (en volgens de levenscyclus van het model) was/is de Golf goed voor 30 tot 50% van de verkoop van Volkswagen in België.

- De vierwielaangedreven Golf 'Country' (1989) was een SUV avant la lettre.

- De Golf is gelinkt aan drie magische letters: GTI.

- De krachtigste Golf in het aanbod beschikt over een 2.0-turbomotor van 300 pk (Golf R).

- De Golf behaalde de titel 'Auto van het Jaar' een eerste keer in 1992 (Golf III), nadien in 2012/2013 (Golf VII).

- De Golf VII won verder ook de titel 'World Car of the Year' en 'Car of the Year' in Japan.

- De huidige Golf wordt gebouwd op een compleet nieuw platform, 'MQB' genaamd, dat een hogere afwerkingskwaliteit en tegelijk meer flexibiliteit in de productie toelaat. Dit platform betekent wellicht een van belangrijkste evoluties sinds de invoering van de productie aan de lopende band.

- Sinds 2007 bestaat de Golf in een zuinige en milieuvriendelijke 'BlueMotion'-versie

- De zuinigste Golf diesel verbruikt gemiddeld slechts 3,2 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 85 g/km.

- Met 1,5 l/100 km (35 g CO2/km) is de plug-in hybride Golf GTE de zuinigste Golf in benzineversie.

- De Golf I had een Cw van 0,42. Met de Golf II daalde die tot 0,34 en tot 0,3 met de Golf III. Vandaag heeft de Golf VII BlueMotion een Cw van 0,27.

- Door het laserlassen, een techniek die in 2003 met de Golf V werd ingevoerd, nam de torsiestijfheid van het koetswerk met 35% toe.

- Statistisch gezien wordt de Golf dagelijks door meer dan 2.000 klanten wereldwijd gekocht sinds 1974.

- De Golf VII is tot 100 kg lichter dan zijn voorganger en doorbreekt daarmee de gewichtsspiraal. Hij verbruikt bovendien tot 23% minder dan de vorige generatie.

- De Golf heette 'Rabbit' in de VS.

- In 1996 won een Golf 1.9 TDI van de Belgian VW Club de EcoTech Challenge die gereden werd in de marge van de 24 Uren van Spa-Francorchamps.

- Het meest indrukwekkende prototype dat Volkswagen ooit bouwde op basis van de Golf, was de versie met een W12-biturbomotor van 650 pk, die in 2007 werd voorgestelde tijdens de Wörthersee-meeting.

- In 2013 vestigde een Golf 1.6 TDI een nieuw zuinigheidsrecord met een gemiddeld verbruik van 2,92 l/100 km over het traject Nantes-Kopenhagen. Hij reed 1.602 km met één volle tank.

 

 

De eerste generatie (1974 - 1983)

Voorwielaandrijving, rechtopstaande kofferklep, motor dwars voorin, moduleerbaar interieur

1974

Internationale persvoorstelling van de Golf in Munchen. Zijn 1,1 l-motor heeft een vermogen van 37 kW (50 pk).

 

1976

Productie van de 500.000e Golf (maart).

 

 

Internationale persvoorstelling van de Golf GTI in Frankfurt. Zijn 1,6 l-motor is goed voor een vermogen van 81 kW (110 pk).

GTI

 

Internationale persvoorstelling van de Golf D (37 kW / 50 pk) in Stockholm.

Diesel

 

Productie van de 1.000.000e Golf (oktober).

 

 

 

 

1978

Productie van de 2.000.000e Golf (juni).

 

 

Lancering van de Golf - onder de modelbenaming ‘Rabbit’ - in de VS (met katalysator).

 

 

 

 

1979

Internationale persvoorstelling van de Golf Cabriolet in St. Tropez.

Cabriolet

 

Vijfversnellingsbak voor de Golf GTI.

 

 

Productie van de 3.000.000e Golf (september).

 

 

Productie van een pick-upversie in de VS.

 

 

 

 

1980

Opwaardering van de Golf : grotere achterlichtblokken, gewijzigd dashboard, grotere cilinderinhoud voor de dieselmotor (van 1,5 naar 1,6 l), ‘4+E’-versnellingsbak (4 versnellingen + 1 extra lange) voor de 51 kW-motor.

‘4+E’-versnellingsbak

 

 

 

 

Productie van de 4.000.000e Golf (november).

 

 

 

 

1981

Internationale persvoorstelling van de ‘Formel E’.

Formel E

 

 

 

1982

Productie van de 5.000.000e Golf (februari).

 

 

Internationale persvoorstelling van de Golf turbodiesel (51 kW / 70 pk) in Ingolstadt.

GTD

 

De pick-up wordt ook in Europa ingevoerd, onder de naam ‘Caddy’.

Pick-up

 

Introductie van de 1,8 l-motor van 82 kW (112 pk) op de Golf GTI.

 

 

 

 

1983

Einde van de productie van de eerste Golf-generatie in West-Europa na 6.990.000 geproduceerde exemplaren.

 

 

Een op allerlei vlakken geoptimaliseerde Golf I werd nog 25 jaar lang in Zuid-Afrika als goedkoop basismodel geproduceerd (onder het pseudoniem Citi van het merk) en dat parallel met het ‘moderne’ gamma. Sinds de lancering van de Golf I in Zuid-Afrika in 1978 heeft Volkswagen of South Africa 377.484 Citi’s gebouwd (tussen 1984 en 2009) en in totaal 517.384 exemplaren van de Golf A1 (inclusief Citi).

 

 

 

 

De tweede generatie (1983 - 1991)

Stuurbekrachtiging, 3-puntsveiligheidsgordels, voortaan 6 jaar anticorrosiegarantie

 

 

 

1983

Internationale persvoorstelling van de nieuwe Golf (II) in Munchen.

 

 

Productie van de 6.000.000e Golf (september).

 

 

 

 

1984

Lancering van de Golf II GTI.

 

 

De 1,8 l-injectiemotor wordt op de Duitse markt als eerste Golfmotor uitgerust met een geregelde katalysator.

Katalysator

 

 

 

1985

Productie van de 7.000.000e Golf (maart).

 

 

Lancering van onderhoudsvriendelijke techniek (hydraulische klepstoters, elektronische ontsteking, enz.), langere spreiding van de onderhoudsbeurten.

 

 

 

 

1986

Lancering van de Golf GTI 16V met de 1,8 l-motor van 102 kW (139 pk). 4 kleppen/cilinder

 

 

Lancering van de Golf syncro met permanente vierwielaandrijving en de 1,8 l-motor van 66 kW (90 pk).

Vierwielaandrijving

 

Productie van de 8.000.000e Golf (mei).

 

 

Introductie van het ABS voor de Golf syncro.

ABS

 

Lancering van de Golf GT.

 

 

 

 

1987

Introductie van het ABS als optie voor de Golf GT/GTI/GTI 16V.

 

 

Lancering van de 1,6 l-motor van 51 kW (70 pk) met elektronisch geregelde carburator en geregelde katalysator.

 

 

Lancering van de 1,3 l-motor van 40 kW (55 pk) met Digijet-injectie en geregelde katalysator.

 

 

Productie van de 9.000.000e Golf (juni).

 

 

Facelift.

 

 

De Golf Syncro wordt het eerste model met standaard ABS.

 

 

 

 

1988

Lancering van de Golf Rallye G60 syncro met 1,8 l-G60-motor van 118 kW (160 pk).

Mechanische G-compressor

 

Productie van de 10.000.000e Golf (juni).

 

 

 

 

1989

Introductie van de 1,6 l-turbodiesel met intercooler (59 kW / 80 pk).

 

 

Productie van de 11.000.000e Golf (oktober).

 

 

Dieselmotor met katalysator (TD 1,6 l van 44 kW/60 pk).

Oxidatiekatalysator

 

Première voor de Golf CitySTROMer (elektrisch) en de Golf Hybrid (diesel/elektrisch).

Elektrische / hybride aandrijving (prototypes)

 

 

 

1990

Lancering van de Golf Country, met syncroaandrijving, een extra buizenframe tussen het onderstel en het koetswerk en een grotere bodemvrijheid.

‘SUV’ 4x4

 

Geregelde katalysator in Duitsland standaard op alle Golf-modellen met benzinemotor.

 

 

Lancering van de Golf GTI G60 met de 1,8 l-G60-motor van 118 kW (160 pk).

 

 

Productie van de 12.000.000e Golf (november).

 

 

Productie van de 1.000.000e Golf GTI (november).

 

 

 

 

1991

Uitbreiding van de Golf-productie naar de fabriek in Mosel, bij Zwickau.

 

 

Einde van de productie van de Golf II in West-Europa na ca. 6.300.000 exemplaren.

 

 

 

 

De derde generatie (1991 - 1997)

 

1991

Internationale persvoorstelling van de nieuwe Golf (III) in Munchen.

 

 

Lancering van de Golf VR6; de eerste zescilinder in de compactklasse.

6 cilinders in smalle V

 

 

 

1992

Productie van de 13.000.000e Golf (februari).

 

 

Airbag voor de bestuurder en de voorste passagier als optie verkrijgbaar.

Frontale airbags

 

 

 

1993

Golf III syncro.

 

 

Productie van de 14.000.000e Golf (maart).

 

 

Lancering van de Golf TDI. De 1,9 l-motor levert een vermogen van 66 kW (90 pk).

Turbodiesel met directe injectie (TDI)

 

Golf III Cabriolet.

 

 

Golf Variant en Golf Ecomatic.

Ecomatic met gestuurde koppeling

 

 

 

1994

Productie van de 15.000.000e Golf (mei). Stop-start en vrijloopfunctie

 

 

 

 

1995

Eerste Golf met een atmosferische motor met rechtstreekse inspuiting (SDI).

 

 

Golf Cabriolet diesel

1e cabriolet diesel

 

 

 

1996

Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de Golf GTI wordt de speciale reeks ‘20th Anniversary’ gelanceerd.

 

 

Zijairbags voor de voorste plaatsen als optie.

 

 

Commercialisering van de elektrische Golf. CitySTROMer

 

 

Productie van de 17.000.000e Golf (november).

 

 

 

 

1997

Einde van de productie van de 3e generatie in West-Europa na 4.830.000 exemplaren.

 

 

 

 

De vierde generatie (1997 - 2003)

Volledig verzinkt koetswerk, V5-motor, xenonkoplampen

1997

Persvoorstelling in Bonn.

 

 

Eerste Golf met volledig verzinkt koetswerk.

 

 

Eerste Golf met 5-cilindermotor (VR5) van 110 kW (150 pk).

 

 

 

 

1998

Nieuwe Golf Cabriolet.

 

 

Eerste Golf 4MOTION met Haldex-koppeling.

4x4 met Haldexkoppeling

 

Elektronisch stabiliteitsprogramma ESP als optie beschikbaar.

 

 

 

 

1999

Tweede Golf Variant.

 

 

Eerste TDI-motorisaties met pompverstuivers op een Golf.

Pompverstuivers (hoger vermogen, lager verbruik)

 

Eerste Golf V6 4MOTION.

 

 

Productie van de 19.000.000e Golf (juni).

 

 

 

 

2000

Nieuwe TDI-motorisaties van 74 kW (100 pk) en 110 kW (150 pk).

 

 

4 kleppen per cilinder voor de VR5-motor, die vanaf dan 125 kW (170 pk) ontwikkelt.

 

 

Productie van de 20.000.000e Golf (september).

 

 

 

 

2001

1.9 TDI van 96 kW (130 pk).

 

 

De 1.9 TDI van 74 kW (100 pk) voldoet aan de Euro 4-uitstootnorm.

 

 

Speciale editie van de Golf GTI (132 kW), ter gelegenheid van zijn 25e verjaardag.

 

 

 

 

2002

Eerste Golf met rechtstreekse benzineinspuiting FSI (81 kW).

Directe benzine-injectie

 

Met 21.517.415 exemplaren wordt de Golf het meest geproduceerde Volkswagen-model, voor de Kever (die zelf in 1994 het record van de Ford T verbroken had).

 

 

Introductie van de Golf R32 van 177 kW (240 pk), toen de krachtigste versie aller tijden.

R32

 

 

 

2003

De Golf wordt aangeboden in 7 versies (Golf, Trendline, Comfortline, Highline, GTI, V6 en R32) en met 14 motorisaties.

 

 

Introductie van de DSG-zesversnellingsbak op de Golf R32.

Geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling

 

Testprogramma van vijf maanden met 25 Golfs TDI van 74 kW (100 pk) met de synthetische brandstof Shell GTL (‘Gas To Liquids’).

Aandrijving met synthetisch gas op basis van aardgas

 

Einde van de Golf IV-productie, na meer dan 4,97 miljoen exemplaren.

 

 

 

 

De vijfde generatie (2003-2008)

Meerarmige achterophanging, laserlassen, DSG met 7 versnellingen

2003

Persvoorstelling van de vijfde generatie van de Golf op het Autosalon van Frankfurt (IAA).

 

 

Commercialisering in oktober.

 

 

De eerste Golf die gebruikmaakt van ultramoderne materialen (waaronder ‘tailored blanks’, staalplaten van verschillende dikte die aan elkaar gelast worden) en van overeenkomstige productietechnieken. Het complexe procedé van laserlassen staat synoniem met maximale stevigheid, en verhoogt de torsiestijfheid van het koetswerk met 35%.

 

 

De eerste Golf die optioneel (enkel 4-deurs) verkrijgbaar is met zijairbags achteraan, bovenop de zes standaardairbags (hoofd- en zijairbags vooraan en gordijnairbags).

 

 

FSI-motor van 66 kW (90 pk) en 85 kW (115 pk).

 

 

Nieuwe achteras met vier armen per wiel, geautomatiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, bi-xenonkoplampen, ruitenwissers met regensensor en panoramisch schuifdak.

 

 

 

 

2004

Nieuwe Golf 4MOTION.

 

 

Nieuwe Golf GTI met 2.0 TFSI-turbomotor met rechtstreekse inspuiting van 147 kW (200 pk), als optie gekoppeld aan een geautomatiseerde DSG-versnellingsbak.

 

 

Golf Variant BiFuel op benzine of op autogas (lpg).

Bivalente motor op benzine/lpg

 

FSI-motoren van 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk).

 

 

Productie van de 23.000.000e Golf (augustus).

 

 

Op de Bibendum Challenge in Shanghai brengt Volkswagen een conceptcar Golf ECO.Power (hybride diesel/elektriciteit) aan de start, aangedreven door zowel een 3-cilinderdieselmotor van 76 kW (104 pk) als een elektrische motor van 15 kW.

 

 

 

 

2005

Lancering van de Golf Plus.

 

 

Voorstelling in Frankfurt van de nieuwe Golf R32 van 184 kW (250 pk).

 

 

Productie van de 24.000.000e Golf (december).

 

 

Speciale editie ter gelegenheid van tweehonderd jaar D’Ieteren

Golf bicentenary

 

 

 

2006

Eerste Twincharger ter wereld (TSI) met dubbele drukvoeding (turbo en mechanische compressor), beschikbaar met 103 kW (140 pk) en 125 kW (170 pk).

1e Twincharger (TSI)

 

TDI-motor van 125 kW (170 pk).

 

 

 

 

2007

Lancering van de CrossGolf.

 

 

Nieuwe Golf Variant.

 

 

Lancering Golf BlueMotion, met een recordverbruik van gemiddeld slechts 4,5 l/100 km.

BlueMotion-gamma; Gemiddelde CO2-uitstoot 119 g/km

 

Productie van de 25.000.000e Golf (maart).

 

 

 

 

2008

20 exemplaren van de Golf Twin Drive, een plug-in hybride met een maximaal gecombineerd vermogen (TDI of TSI en elektrisch) van 130 kW (177 pk), worden ingezet in de ‘Vloottest Elektromobiliteit’ (‘Flottenversuch Elektromobilität’) in Duitsland.

 

 

Einde van de productie van de Golf V, waarvan 4 miljoen exemplaren werden gebouwd.

 

 

 

 

De zesde generatie (2008-2012)

Nieuwe bijstandssystemen die de technologische perfectie van de Golf tot een ongezien niveau tillen

2008

Persvoorstelling van de zesde generatie van de Golf op het Autosalon van Parijs.

 

 

‘Light Assist’, parkeerhulp ‘Park Assist’, vertrekhulp op hellingen, adaptieve onderstelregeling DCC, radargestuurde afstandsregeling tussen wagens ACC, knieairbag voor de bestuurder, geoptimaliseerde hoofdsteunen om het risico op een whiplash te beperken, dynamische bochtenverlichting, grootlicht met antiverblindingsfunctie, ledachterlichten.

 

 

Uitbreiding van het TSI-motoraanbod (met enkele of dubbele drukvoeding).

 

 

De turbodieselmotoren (TDI) doen afstand van de technologie met pompverstuivers ten gunste van het common-railsysteem, wat resulteert in een superieure dynamiek en een lager verbruik.

Common Rail

 

 

 

2009

Nieuwe Golf R van 199 kW (270 pk). Verbruik: -21%

 

 

Nieuwe Golf GTD van 125 kW (170 pk).

De GTD is terug: 222 km/u, 5,3 l/100 km

 

Nieuwe Golf Variant.

 

 

Nieuwe Golf GTI van 155 kW (210 pk).

 

 

De Golf VI krijgt vijf sterren (de maximumscore) op de Euro NCAP-crashtests en wordt uitgeroepen tot ‘veiligste auto van het jaar’.

 

 

 

 

2010

Nieuwe Golf BlueMotion (met ‘Stop-Start’-functie en recuperatiesysteem) met een gemiddeld verbruik van amper 3,8 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km

 

 

 

2011

Nieuwe Golf Cabriolet.

 

 

Nieuwe Golf GTI EDITION.

 

 

Golf Blue-e-Motion, met uitsluitend elektrische aandrijving. 10 exemplaren rijden rond in België in het kader van een praktijktest.

 

 

 

 

2012

Golf GTI Cabriolet van 155 kW (210 pk).

 

 

Einde van de productie van de Golf VI, waarvan 2,85 miljoen exemplaren werden gebouwd.

 

 

 

 

De zevende generatie (2012-...)

Tot 100 kg lichter, tot 23% minder verbruik, MQB-platform, cilinderuitschakeling (ACT), ledlichten en -koplampen, technologie uit hoger segment

2012

Statische persvoorstelling van de Golf VII in Berlijn op 4 september.

 

 

Noodremfunctie, anti-multicrashremfunctie, Dynamic Light Assist, Lane Assist, vermoeidheidsdetectie, Park Assist 2.0, ACC standaard in België, PreCrash, verkeersbordenherkenning, touchscreen 2.0

 

 

 

 

2013

Nieuwe Golf GTI van 162 kW (220 pk) en Golf GTD van 135 kW (184 pk)

 

 

Golf GTI Performance van 169 kW (230 pk)

Progressieve stuurinrichting, specifiek elektronisch geregeld differentieel tussen de wielen

 

Nieuwe Golf Variant

 

 

Nieuwe Golf TDI BlueMotion

Gemiddelde CO2-uitstoot van 85 g/km

 

Golf en Golf Variant TGI

Aardgasaandrijving

 

Golf R Cabriolet van 195 kW (265 pk)

 

 

Nieuwe Golf R van 221 kW (300 pk)

 

 

 

 

2014

Voorstelling van de plug-in hybride Golf met een 100% elektrisch rijbereik van 50 km

Golf GTE; Gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km

 

Voorstelling van de elektrische Golf, met een rijbereik van 190 km

e-Golf; Gemiddelde CO2-uitstoot van 0 g/km

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.