Cross Coupé GTE in wereldpremière op North American

Cross Coupé GTE in wereldpremière op North American

Vijfzits Cross Coupé heeft plug-in hybride vierwielaandrijving en een

Dinsdag 13 januari 2015 — Bij de start van het nieuwe jaar tekent de autosector traditioneel present op de

North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Voor Volkswagen

staat die dit jaar helemaal in het teken van de opmerkelijke Cross Coupé GTE.

Met de wereldpremière van dit vijfzits SUV-studiemodel biedt de constructeur

uit Wolfsburg een vooruitblik op de nieuwste SUV-modelreeks, die voor het

eerst wordt uitgerust met een sportieve en toch zuinige V6 plug-in hybride

aandrijving.

Persbericht

12 januari 2015

V15-02N

 

 

 

Cross Coupé GTE in wereldpremière op North American International Auto Show in Detroit

 

- Volkswagen presenteert opmerkelijk SUV-studiemodel met nieuwe designtaal voor de Amerikaanse markt

- Vijfzits Cross Coupé heeft plug-in hybride vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 265 kW (360 pk)

 

Bij de start van het nieuwe jaar tekent de autosector traditioneel present op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Voor Volkswagen staat die dit jaar helemaal in het teken van de opmerkelijke Cross Coupé GTE. Met de wereldpremière van dit vijfzits SUV-studiemodel biedt de constructeur uit Wolfsburg een vooruitblik op de nieuwste SUV-modelreeks, die voor het eerst wordt uitgerust met een sportieve en toch zuinige V6 plug-in hybride aandrijving.

 

De in 'Grand pacific glacier'-blauw gelakte Cross Coupé GTE combineert hoge energetische efficiëntie met een krachtig design. Dat komt vooral tot uiting in de vormgeving van het exterieur, die gekenmerkt wordt door precieze randen over de motorkap en een zeer hoge voorzijde. In zijaanzicht zorgen de ver naar achteren geplaatste A-stijl en bijzonder schuin aflopende C-stijl voor een resoluut sportief-exclusieve look die tegelijk de robuustheid van de grote SUV onderstreept. Lichtmetalen velgen van 22 duim met tien hoogglanzend gepolijste spaken ronden de verschijning van het studiemodel perfect af.

 

De nieuwe designtaal weerspiegelt zich ook in het interieur van de Cross Coupé GTE. Zo creëert de horizontale opdeling van het instrumentenbord een overzichtelijke, ruime en tegelijk innovatieve sfeer. Displays en chroomelementen zijn naadloos geïntegreerd, de interactieve bediening via gebaren levert een nieuwe dimensie op het vlak van informatie- en bedieningskwaliteit.

 

De zetels zijn in elegant tweekleurig nappaleder uitgevoerd. De centrale strook van de comfortabele sportzetels is afgewerkt in geperforeerd leder. Aan de hoofdsteunen van de voorzetels is op de achterzijde bovendien een tablethouder geïntegreerd. Via de Volkswagen-app 'Media Control' krijgen de tablets via WLAN toegang tot diverse functies van het infotainmentsysteem in de wagen.

 

Het SUV-studiemodel wordt aangedreven door een V6-benzinemotor van 3,6 liter en twee elektromotoren. De rechtstreeks ingespoten zescilinder (FSI) levert een vermogen van 206 kW (280 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm. De twee elektromotoren ontwikkelen respectievelijk 40 kW en 220 Nm en 85 kW en 270 Nm. Zo loopt het totale systeemvermogen op tot 265 kW (360 pk). Indien het totale vermogen benut wordt, accelereert de tot 209 km/u snelle Cross Coupé GTE in 6,0 s van 0 tot 60 mph (97 km/u). Dankzij de in de middentunnel geïntegreerde lithium-ionaccu met een capaciteit van 14,1 kWh kan de Cross Coupé GTE tot 32 km puur elektrisch rijden.

 

Via de GTE-toets kan de bestuurder de GTE-modus inschakelen en zo de meest dynamische kant van het studiemodel activeren, waarbij de karakteristiek van het gaspedaal, de versnellingsbak en de stuurinrichting nog sportiever worden afgesteld. In de GTE-modus werken de FSI-motor en de elektromotoren bovendien samen tijdens het boosten, om het volledige systeemvermogen en het maximale systeemkoppel vrij te geven.

 

Het studiemodel Cross Coupé GTE biedt – net zoals het eerder in Detroit voorgestelde concept Cross Blue – een vooruitblik op de nieuwe middelgrote SUV-modelreeks op basis van het modulaire MQB-platform. Het van de Cross Blue afgeleide seriemodel zal komend jaar worden voorgesteld en in de Volkswagen-fabriek in Chattanooga gebouwd worden.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.