Coronavirus: Volkswagen produceert onderdelen voor gezichtsbescherming in 3D (vertaling)

Coronavirus: Volkswagen produceert onderdelen voor gezichtsbescherming in 3D (vertaling)

  • Merken van het Volkswagen-concern zijn begonnen met het printen van onderdelen voor gezichtsbescherming in 3D
  • De hulp gaat naar Spanje – Airbus coördineert het transport
  • Andere merken van het concern met projecten in 3D-printing

 

Naar aanleiding van de coronacrisis is de Volkswagen-groep begonnen met de productie van houders voor gezichtsschilden met behulp van 3D-printing. Dit kadert in een transnationaal initiatief met Airbus en het 3D-printnetwerk ‘Mobility goes Additive’, dat 250 bedrijven samenbrengt. De door Airbus ontwikkelde houders zullen in Spanje worden gebruikt en worden door Airbus van Hamburg naar Madrid gevlogen. Het sectoroverschrijdende initiatief kwam er op vraag van de Spaanse autoriteiten die ook de distributie ter plaatse zullen overnemen. Het doel is om tegen die tijd zoveel mogelijk houders te produceren. Ook andere bedrijfsmerken printen medisch materiaal in 3D.

 

Op de houders die nu door Volkswagen worden geproduceerd wordt vervolgens door derden een traditionele plastic folie bevestigd. Zo bedekt een transparante bescherming het hele gezicht. Om de best mogelijke hygiëne te garanderen dragen Volkswagen-medewerkers tijdens het printen handschoenen en ademmaskers. Gerd Walker, hoofd productie bij de Volkswagen-groep: "Ons team werkt hard om de dringend benodigde onderdelen zo snel mogelijk te produceren." Het afdrukken gebeurt zowel in de grote 3D-printcentra in Wolfsburg en Ingolstadt als op andere locaties van de merken Audi, Bentley, Bugatti, MAN Truck & Bus, Porsche, Volkswagen Personenauto's evenals Volkswagen Group Components en Volkswagen Motorsport. Het bedrijf gebruikt momenteel meer dan vijftig 3D-printers op zijn locaties. Er volgen er meer.

Tegelijkertijd werken Lamborghini, SEAT, ŠKODA en Volkswagen Personenauto’s aan andere medische hulpmiddelen: Volkswagen Navarra (Spanje) begon met het produceren van schilden voor het beschermen van het gezicht en heeft al ongeveer 1.000 eenheden geleverd aan de regering van Navarra. In samenwerking met de Technische Universiteit van Praag heeft ŠKODA een 3D-printproces ontwikkeld voor de productie van herbruikbare FFP-3-mondmaskers. De maskers worden inmiddels door het Tsjechische Ministerie van Volksgezondheid uitgedeeld aan artsen, ziekenhuizen en verzorgend personeel. Lamborghini bouwt delen van zijn productiefaciliteit in Sant'Agata Bolognese om voor de productie van chirurgische maskers en beschermende schilden uit plexiglas. De maskers zijn bestemd voor een ziekenhuis in Bologna. SEAT werkt thans mee aan verschillende initiatieven: in Martorell produceert het merk onder meer mechanische beademingstoestellen en ontwerpt het verschillende modellen van gezichtsmaskers, waarvoor men op de officiële goedkeuring wacht. Ook Volkswagen Zuid-Afrika produceert maskers en gelaatsschermen waarvoor momenteel de officiële goedkeuring is aangevraagd.

Een eigen taskforce van meer dan 30 experts coördineert het 3D-printen in de Volkswagen-groep. "We coördineren zowel de vereisten, de benodigde materialen, de juiste software voor het afdrukken als de arbeidskrachten in de groep", aldus Gero Corman, hoofd Digital Innovation van de Volkswagen-groep.

Tot nu toe heeft Volkswagen in Duitsland honderdduizenden medische beschermingsmaskers aan de officiële gezondheidszorg geschonken. Het concern heeft ook beslist om aanvullend medisch materiaal te doneren, zoals beschermende maskers, beschermende kleding voor medische praktijken en ziekenhuizen voor een totale waarde van ongeveer 40 miljoen euro. Deze bijdrage beoogt de instandhouding van de gezondheidszorg in Duitsland. Als wereldwijd concern gebruikt Volkswagen zijn internationale leverings- en logistieke netwerk om te helpen met de bezorging van medische goederen en hulpmaterialen.

De zopas opgestarte steun voor Spanje maakt deel uit van een gezamenlijk initiatief met Airbus, het 3D-printnetwerk ‘Mobility goes Additive’, dat naast Volkswagen en Airbus en andere partners ongeveer 250 bedrijven samenbrengt.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy