CES 2015 Las Vegas

CES 2015 Las Vegas

Innovaties van Volkswagen

Volkswagen op de CES 2015 in Las Vegas

 

- Bediening met gebaren is sleutel tot de toekomst

- CarPlay (Apple) en Android Auto (Google) doen hun intrede aan boord

- Geautomatiseerd parkeren

- Inductief opladen van elektrische auto's

Persbericht

8 januari 2015

V15-01N

 

 

 

Volkswagen op de CES 2015 in Las Vegas

 

- Bediening met gebaren is sleutel tot de toekomst

- CarPlay (Apple) en Android Auto (Google) doen hun intrede aan boord

- Geautomatiseerd parkeren

- Inductief opladen van elektrische auto's

 

De auto van de toekomst is consequent geconnecteerd en intuïtief bedienbaar. Zo toont Volkswagen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas (6 tot 9 januari) met de Golf R Touch de eerste compacte wagen ter wereld waarvan de bediening via gebaren verloopt. Terwijl de Golf R Touch vooruitblikt op de iets verdere toekomst, biedt de zogenaamde Connected Golf fascinerende oplossingen voor vandaag. Uiteenlopende smartphone-interfaces zoals MirrorLink™, Android Auto (Google), CarPlay (Apple) worden in dit model gegroepeerd onder de noemer 'App Connect'. De integratie ervan in de recentste infotainmentsystemen is in Europa en de VS nog dit jaar gepland.

 

Met het conceptmodel Golf R Touch presenteert Volkswagen in Las Vegas een wagen die handgebaren perfect kan verstaan en in bevelen kan omzetten. Zo wordt het mogelijk om met een beweging van de hand instrumenten en functies te bedienen zonder een touchscreen aan te raken. Een veegbeweging richting voorruit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het schuifdak gesloten wordt, een beweging in de tegenovergestelde richting opent het dak. De zetelbediening is al even intelligent. Het resultaat is een voertuig waarin mens en machine tot een interactieve eenheid versmelten.

 

De Connected Golf staat voor de ultieme geconnecteerde auto van vandaag. Daarin integreert het vooruitstrevende interfacemanagement een enorme waaier aan apps, smartphones, tablets en smartwatches in het infotainmentsysteem van de jongste generatie (MIB II) waarmee de wagen is uitgerust. Daarenboven is de Connected Golf voorzien van talrijke andere innovaties. Zo herkent het navigatiesysteem automatisch vaak gereden routes, zoals de dagelijkse weg van en naar het werk, waarschuwt het voor mogelijke verkeershinder en stelt het alternatieve vlotte routes voor – zonder dat de bestuurder ook maar iets moet doen.

 

Op de CES stelt Volkswagen ook een verdere evolutie van de 'Park Assist' voor, 'Trained Parking' genaamd. Daarbij scant de wagen het traject naar de plaats waar de wagen vaak geparkeerd wordt, slaat dat op en legt het vervolgens gedeeltelijk automatisch af. In een volgende fase kan het manoeuvre zelfs vanop afstand bediend worden. Dan kan de bestuurder op weg naar de aangeleerde parkeerplaats uitstappen, de auto semiautomatisch laten doorrijden en via de afstandsbediening of smartphone een oogje in het zeil houden. Dat maakt het meteen ook mogelijk om gedeeltelijk automatisch uit de aangeleerde parkeerplaats weg te rijden.

 

Een vierde highlight van Volkswagen in Las Vegas is de 'e-Golf Intelligent Charge', die toont hoe elektrische auto's in de toekomst via inductie opgeladen kunnen worden. De wagen wordt daarbij automatisch via een laadplaat aangesloten, zonder stekker of laadkabel.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy