Beslissing over Noord-Amerikaanse productielocatie: Volkswagen zal nieuwe generatie elektrische voertuigen in Chattanooga bouwen

Beslissing over Noord-Amerikaanse productielocatie: Volkswagen zal nieuwe generatie elektrische voertuigen in Chattanooga bouwen

  • Amerikaanse fabriek zal worden klaargestoomd voor modulair elektrisch platform, een investering van in totaal 700 miljoen euro
  • Productiestart in 2022 met de elektrische SUV ID. Crozz
  • CEO Herbert Diess: “Een sleutelelement in onze Noord-Amerikaanse groeistrategie”
  • Volkswagen is wereldwijd een productienetwerk aan het uitbouwen voor elektrische voertuigen: acht MEB-fabrieken op drie continenten tegen 2022

Het merk Volkswagen blijft consequent inzetten op zijn elektrische campagne en kondigde binnen dit kader zopas de eerste productielocatie voor Noord-Amerika aan. In de toekomst zal de Chattanooga-fabriek in Tennessee voertuigen produceren die gebaseerd zijn op het modulaire elektrische platform (MEB), een nieuwe generatie elektrische voertuigen. Daarom investeert Volkswagen ongeveer 700 miljoen euro in de fabriek. De uitbreiding van de productiesite zal tot 1.000 nieuwe jobs creëren en bijkomende jobs bij toeleveranciers. De eerste elektrische auto zal in 2022 in Chattanooga van de band rollen. Over de komende jaren zullen in Europa, Noord-Amerika en China acht MEB-fabrieken worden uitgebouwd. Volkswagen voert zijn productiecapaciteit op om tegen 2025 jaarlijks meer dan 1 miljoen voertuigen te verkopen.

“De Verenigde Staten is voor ons een van de belangrijkste locaties, en elektrische auto’s bouwen in Chattanooga is een sleutelelement in onze groeistrategie voor Noord-Amerika”, zei Dr. Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG. “Het managementteam onder leiding van Scott Keogh stelt alles in het werk om ons marktaandeel over de komende jaren te vergroten. Samen met de lopende investeringen en deze stijging van de lokale productie versterken we de basis voor duurzame groei voor het merk Volkswagen in de VS.”

De eerste elektrische auto die in Chattanooga van de band zal rollen wordt het SUV-model ID. Crozz. In Noord-Amerika zal Volkswagen ook de ID. Buzz te koop aanbieden, de moderne interpretatie van de legendarische Volkswagen-bus. Beide modellen maken deel van de nieuwe ID.-familie bij Volkswagen die optimaal gebruik zal maken van de mogelijkheden die e-mobiliteit biedt. De modellen zullen uitpakken met een hele rits features, een groot rijbereik, een ruim interieur, een dynamisch rijgedrag en een ongezien peil van digitale connectiviteit.

“Het is onze volstrekte eer om hier in de VS de toekomst van de mobiliteit te bouwen”, zegt Scott Keogh, CEO en voorzitter van de Volkswagen Group of America. “We staan met recht en reden bekend als de ‘auto voor het volk’ en onze EV’s zullen op die traditie verderbouwen.” Bovendien zal de Chattanooga-fabriek de modellen Atlas en Passat blijven bouwen.

Volkswagen wil de elektrische auto populair maken en heeft daarvoor de grootste elektrische campagne in de automotive industrie opgestart. Over de komende jaren zal het merk meer dan 20 volledig elektrische modellen op de markt brengen. De eerste in die rij wordt de compact ID., waarvan de productie vanaf eind 2019 wordt opgestart in de Zwickau-fabriek in Duitsland. Tegen 2025 wil het merk Volkswagen wereldwijd minstens 1 miljoen elektrische voertuigen per jaar verkopen. Er worden MEB-fabrieken uitgebouwd in Emden, Hannover, Dresden en Mlada Boleslav in Tsjechië. De productie voor de Chinese markt zal plaatsvinden in de fabrieken in Anting en Foshan. In totaal investeert het merk Volkswagen tegen 2023 11 miljard euro in toekomstgerichte technologieën, 9 miljard daarvan gaat naar e-mobiliteit.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy