Beroemde modellen, vergeten modellen - Volkswagen 181

Beroemde modellen, vergeten modellen - Volkswagen 181

De 181 werd ontworpen voor een aanbesteding van het West-Duitse leger. Het gaat om een eenvoudig en robuust alle-terrein voertuig dat in de loop der jaren overal ter wereld op stranden werd ingezet.  

Medio jaren zestig wilde het West-Duitse leger zijn wagenpark van lichte voertuigen vernieuwen en daarom startte men een aanbesteding met nauwkeurig beschreven specificaties bij de Duitse autoindustrie. Het nieuwe model moest robuust, betrouwbaar en zuinig zijn. Volkswagen had al ervaring met het ontwerp van de Fridolin - voor een aanbesteding van de Duitse posterijen - en wierp zich in de strijd met Project 181. Men maakte uitgebreid gebruik van onderdelen die reeds in massaproductie werden gebruikt op de andere modellen en reeds veelvuldig waren getest. VW gebruikte de 1.5 l motor met 44 pk in combinatie met de voorwielophanging van de Kever, de bodemplaat van de Karmann-Ghia en de achterwielophanging van de Combi. Het recept van Volkswagen sloeg aan en het Duitse leger bestelde een groot aantal voertuigen en de eerste exemplaren werden al vanaf 1969 geproduceerd. Een jaar later volgde eveneens een civiele versie. In 1972 werd de 181 ook in de Verenigde Staten gelanceerd waar hij werd omgedoopt tot "The Thing". In Groot-Brittannië werd hij vanaf 1975 als "Trekker" verkocht en in Mexico werd hij "Safari" genoemd. Aanvankelijk was de 181 uitgerust met een reductiebak achteraan om zware lasten te kunnen torsen, maar in 1973 schakelde men over op cardanassen, die beter geschikt bleken voor civiel gebruik. De 181 oogt sober, maar het is een uniek voertuig omwille van het vierdeurs cabriokoetswerk en de voorruit die men kan neerklappen. Tegen de verwachtingen in kon het model rekenen op een bijzonder heterogeen cliënteel dat deze wagen inzet als een praktisch en veelzijdig vrijetijdsvoertuig. Vandaag kom je hem nog tegen in de buurt van stranden over de hele wereld! Hij werd zowel in Duitsland als in Mexico en zelfs Indonesië geassembleerd. In totaal werden er 90.883 exemplaren gebouwd en in 1983 verdween de 181 discreet uit de catalogi.

Vandaag gezien

De 181 demonstreert andermaal de onwaarschijnlijke capaciteiten van Volkswagen om voertuigen te bouwen die geschikt zijn voor een breed scala toepassingen. Hoewel hij slechts over twee aangedreven wielen beschikt, biedt hij desondanks verdienstelijke terreineigenschappen. Tal van Volkswagen-modellen, zoals bepaalde SUV-modellen, de Caddy of de Transporter hebben hun robuustheid, hun efficiënte of zuinigheid van de 181 geërfd. Vandaag wordt daar uiteraard - hoe kan het ook anders - een extra dosis hightech aan toegevoegd.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy