Arteon: "elk kind heeft recht op een naam"
Een naam kiezen voor een nieuw model is vergelijkbaar met het zoeken van een voornaam voor een boreling. Omdat de naam voor iedereen moet kloppen, kan men hiervoor beter zijn tijd nemen...
“Een goede naam voor een model is niet voldoende om er een kassucces van te maken. Anderzijds kan een slecht gekozen naam een belangrijke rol spelen bij het mislukken van een nieuw model.” Dat zijn de woorden van Martin Polland, die verantwoordelijk is voor de benamingen van het merk Volkswagen. Daarom moet elke naam na een lange procedure zorgvuldig gevalideerd worden.
Alles start met een brainstorm op basis van de conceptwagen, het doelpubliek en de concurrentie. Eens de naam is gevonden moet die in 17 verschillende talen worden getest, met aandacht voor negatieve connotaties! Vervolgens moet de naam aan juristen worden voorgelegd die moeten nagaan dat de naam nog niet werd geregistreerd. Na al die etappes moeten de grote bazen nog hun finale goedkeuring geven. Een beetje zoals ouders een naam zoeken voor hun kind...
Als de naam niet alleen origineel is maar ook nog een verhaal vertelt, is dat meegenomen! Dit is het geval voor de Arteon. Het woord ‘Art’ herinnert aan de harmonieuze lijnen en de emotie die het fastback-koetswerk oproept. ‘Eon’ maakt duidelijk dat de Arteon een premium product is, geïnspireerd op de Volkswagen Phideon.