Arteon – een avant-gardistische GT (update)
De Arteon in tien punten
- De Arteon is een vijfdeurs GT van Volkswagen, die boven de wereldwijd succesvolle Passat gepositioneerd wordt
- Vijfzits Arteon verenigt designelementen van een sportwagen met de elegantie en het plaatsaanbod van een fastback
- Standaard ledkoplampen versmelten met radiatorrooster en motorkap tot een compleet nieuw ontworpen voorzijde
- Zeer lange wielbasis van de Arteon zorgt in verhouding met de totale voertuiglengte voor uitstekende proporties aan boord
- Grote kofferklep biedt toegang tot een variabel koffervolume van 563 tot 1.557 liter
- Zes turbomotoren (TSI en TDI) voor de Arteon bieden een vermogen van 110 kW/150 pk tot 206 kW/280 pk
- TSI- en TDI-topmotorversies standaard met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving (4MOTION)
- Digitale instrumenten (Active Info Display) en 9,2”-infotainmentsysteem met gebarenbediening (Discover Pro) als opties
- Nieuwe bijstandssystemen blikken vooruit en reageren op snelheidsbeperkingen, bochten en rotondes
- Uitrustingsniveaus Elegance en R-Line bieden verregaande individualiseringsmogelijkheden
Arteon breidt Volkswagen-gamma naar boven toe uit
Wereldpremière in Genève. Volkswagen breidt zijn modellengamma uit met een avant-gardistische GT: de nieuwe Arteon. De boven de Passat gepositioneerde Arteon wordt voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld op het autosalon van Genève, dat van 9 tot 19 maart plaatsvindt. Volkswagen-designdirecteur Klaus Bischoff: “De Arteon verenigt de designelementen van een klassieke sportwagen met de elegantie en het plaatsaanbod van een fastback. Het is een avant-gardistische businessclass-GT die hart noch verstand onberoerd laat.”
Gran Turismo. Tobias Sühlmann, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Arteon, legt uit: “Onder de atletische lijnen van de Arteon schuilt een uiterst functioneel totaalconcept, waarin vorm en functie progressief samenvloeien. Dankzij de lange wielbasis, de langgerekte daklijn, het coupéachtige fastbackdesign en de grote kofferklep biedt deze GT meer ruimte en flexibiliteit dan een klassieke berline en vormt de vijfzits Arteon een avant-gardistisch alternatief – een auto voor al wie op zoek is naar een even sportieve als praktische vijfdeurs fastback met volmaakte vormen en vooruitstrevende technologie.”
Perfecte verhoudingen. De nieuwe Arteon ontstond op basis van het modulaire MQB-platform voor dwars ingebouwde motoren. Die inbouwpositie creëert veel ruimte. Tussen beide assen van de Arteon strekt zich een lange wielbasis van 2.841 mm uit. Tegelijk heeft het 4.862 mm lange fastbackmodel korte en gespierde overhangen. De Arteon is 1.871 mm breed en 1.427 mm hoog. Door het samenspel van deze afmetingen realiseerden de designers van Volkswagen dynamische verhoudingen.
Tussen charisma en dynamiek. Tot de belangrijkste designelementen van de charismatische Arteon behoort de volledig nieuw ontwikkelde voorzijde, gekenmerkt door een ver naar voren en tot op de vleugels doorlopende motorkap en een radiatorrooster dat de hele voorzijde inneemt. De standaard ledkoplampen en -dagrijlichten versmelten daarbij naadloos met de verchroomde dwarslijsten van het radiatorrooster en de motorkap. Het resultaat is een design dat zelfs rasechte sportwagens eer zou aandoen.
De Arteon positioneert zich binnen het Volkswagen-gamma boven de wereldwijd in verschillende versies aangeboden Passat. Net boven de Arteon volgt de speciaal voor China ontwikkelde Phideon. De nieuwe GT wordt gebouwd in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Emden, een locatie die met zijn aangrenzende zeehaven perfect op maat gesneden is van een wagen zoals de Arteon, die in nagenoeg alle voor deze klasse relevante landen wereldwijd op de markt zal komen. Het startschot wordt midden juni gegeven in Duitsland, de voorverkoop in de eerste Europese landen begint meteen na de wereldpremière van de Arteon in Genève.
Innovatief, economisch en praktisch voor iedere dag. Met zijn combinatie van avant-gardistisch design, sportief charisma, hoge variabiliteit en riante ruimte geeft de Arteon een compleet nieuwe invulling aan het begrip ‘Gran Turismo’. Grote troeven zijn onder andere de uitstekende beenruimte achterin en het koffervolume van 563 tot 1.557 liter. Op technisch vlak schittert de nieuwe Volkswagen met zes beschikbare uiterst efficiënte motoren (van 110 kW/150 pk tot 206 kW/280 pk), voor- en vierwielaandrijving en digitale weergave- en bedieningselementen. Tot die laatste behoren een Active Info Display (volledig digitale en programmeerbare instrumenten), een head-up display en het nieuwe infotainmentsysteem Discover Pro met een glazen 9,2”-touchscreen en gebarenbediening.
Interactieve bijstandssystemen blikken vooruit. In het vooruitstrevende totaalconcept van de Arteon passen ook zijn innovatieve bijstands- en comfortsystemen. Dat maken drie van de nieuwe technologieën meteen duidelijk: De adaptieve snelheidsregelaar ACC van de volgende generatie houdt onder meer rekening met snelheidsbeperkingen en trajectgegevens en past de snelheid automatisch aan. De nieuwe dynamische bochtenverlichting met vooruitziende regeling herkent op basis van de gps- en trajectgegevens van het navigatiesysteem wanneer er een bocht aankomt en past de verlichting al aan nog voor de bestuurder het stuur draait. Ook de tweede generatie van de Emergency Assist zorgt voor extra veiligheid: Indien de bestuurder plots onwel wordt, remt de assistent de auto niet alleen binnen de limieten van het systeem af, maar stuurt hem ook naar de meest rechtse rijstrook, in zoverre het achteropkomende verkeer dat toelaat.
Drie uitrustingsniveaus maken hoge mate van individualisering mogelijk. De Arteon is ondanks zijn vooruitstrevende ontwerp een aantrekkelijk geprijsde auto. Behalve in de hoogwaardige basisversie zal de GT in de twee exclusieve uitrustingsniveaus Elegance en R-Line verkrijgbaar zijn. Nomen est omen: in de standaardconfiguratie van de Arteon Elegance ligt de klemtoon duidelijk op elegantie. De Arteon R-Line legt de focus dan weer in het bijzonder op een sportief karakter – typisch voor alle Volkswagen R-Line-modellen. Dankzij deze drie uitrustingsniveaus kan het nieuwe fastbackmodel verregaand geïndividualiseerd worden. Tot de waaier optionele uitrustingsdetails behoren elementen zoals een panoramisch kantel-/schuifdak, klimaatregeling met drie zones (Air Care Climatronic incl. luchtkwaliteitssensor en anti-allergeenfilter), massagezetels voorin, stuurverwarming en tweekleurige bekleding in nappaleder.
De nieuwe Arteon verschijnt aan de start met keuze uit zes rechtstreeks ingespoten turbomotoren, die tussen 150 pk en 280 pk leveren. Alle motoren zijn viercilinders. Zowel de benzine- (TSI) als de dieselmotoren (TDI) ontwikkelen in de eerste twee versies een vermogen van 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk. De krachtigste TSI levert 206 kW/280 pk, de sterkste TDI 176 kW/240 pk. Een compleet nieuwe constructie is de basisbenzinemotor: de 1.5 TSI Evo werkt onder meer dankzij de variabele cilinderuitschakeling (ACT) bijzonder efficiënt.
Versnellingsbak met dubbele koppeling voor alle versies. Alle motoren kunnen met een automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling gecombineerd worden. Voor de TSI-motoren is de DSG standaard vanaf 140 kW. Bij de TDI is hij bij de versie met 176 kW standaard aan boord. De krachtigste TSI en TDI beschikken daarenboven beide over de vierwielaandrijving 4MOTION; voor de TDI met 140 kW is de vierwielaandrijving optioneel beschikbaar. Alle andere modellen zijn voorwielaangedreven.
Exterieurdesign – een en al passie
Hoogwaardig Volkswagen-design. “De Arteon verenigt de designelementen van een klassieke sportwagen met de elegantie en het plaatsaanbod van een fastback. “Het is een avant-gardistische businessclass-GT die hart noch verstand onberoerd laat”, zo vertelt Volkswagen-designdirecteur Klaus Bischoff:. Tobias Sühlmann, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Arteon, legt uit: “Onder de atletische lijnen van de Arteon schuilt een uiterst functioneel totaalconcept, waarin vorm en functie progressief samenvloeien. Dankzij de lange wielbasis, de langgerekte daklijn, het coupéachtige fastbackdesign en de grote kofferklep biedt deze GT meer ruimte en flexibiliteit dan een klassieke berline.”
In 24 maanden van concept naar seriemodel
Terugblik. Genève 2015. Volkswagen presenteert de Sport Coupé Concept GTE. Het studiemodel van een vijfdeurs fastback wordt een van de sterren op het autosalon aan Lac Léman, het meer van Genève. Klaus Bischoff twee jaar geleden in maart: “De Sport Coupé Concept GTE is een nieuwe mijlpaal op het vlak van expressief design. Meteen herkenbaar, en toch van de eerste tot de laatste lijn volledig nieuw bedacht. Een stijlkompas. Met dit studiemodel presenteert Volkswagen niet alleen het nieuwe design van een nieuw model, maar de eerste vooruitblik op een nieuw designtijdperk.”
Terug naar de toekomst. Nauwelijks 24 maanden na de voorstelling van het studiemodel presenteert Volkswagen met de Arteon in maart 2017 de serieversie. Opnieuw Klaus Bischoff: “Dat de Arteon met slechts minimale designveranderingen tegenover de conceptauto in serieproductie gaat, toont hoezeer Volkswagen wil innoveren.”
Het interieur – vooruitstrevend en helder
Active Info Display en infotainment met gebarenbediening. Tot de interactieve en gedigitaliseerde interfaces behoren optionele hightechelementen zoals het Active Info Display (volledig digitale instrumenten) en een head-up display. De infotainmentsystemen (6,5 tot 9,2”) ontwikkelde Volkswagen helemaal nieuw. Het nieuwe topsysteem Discover Pro heeft een glazen oppervlak zoals van een tablet en is volledig vrij van analoge toetsen. Het 9,2”-display werkt bovendien met intuïtieve gebarenbediening.
Ventilatiestrook als designstatement. De als één visuele eenheid opgebouwde lijn van het instrumentenbord en de deurpanelen omhult de inzittenden als zaten ze in een cocon – een originele oplossing. Het horizontaal georiënteerde instrumentenbord loopt aan de zijkanten homogeen in de bekleding van de voordeuren over. Het instrumentenbord zelf werd door het team van Volkswagen-interieurdesignchef Tomasz Bachorski rechtlijnig, helder en tot in de essentie herleid opgebouwd. Het centrale designelement is een innovatieve ventilatieopening, die zich functioneel en tegelijk decoratief als een strook over de volledige breedte van het interieur uitstrekt. Fijne chroomlijsten aan de lamellen zorgen voor een perfecte uitstraling en slaan een brug naar de dwarslijsten in het nieuw ontwikkelde radiatorrooster van de Arteon.
Elegante sfeerverlichting. Onder de ventilatiestrook en een decoratieve lijst volgt een extreem dun uitgevoerde sfeerverlichtingsstrip, die in de deuren doorloopt. Dit rondom lopende lichteffect creëert een gevoel van ruimte en schept een aangename sfeer. De middenconsole past helemaal bij het avant-gardistische en sportieve karakter van de Arteon. Ze loopt net als bij een sportwagen duidelijk omhoog naar het instrumentenbord, waar ze aansluit op de bediening van de klimaatregeling en de infotainmentsystemen van de nieuwste generatie.
Grootste beenruimte in zijn klasse. Voorin profiteren de bestuurder en passagier maximaal van de voordelen die het modulaire MQB-platform biedt; de dwars voorin ingebouwde motor en de ver naar voren geplaatste voortrein creëren veel ruimte. Daardoor kon de lange wielbasis van 2.841 mm vooral benut worden om achterin riante verhoudingen te garanderen. Voor de beenruimte bijvoorbeeld, die met een waarde van 1.016 mm de beste in het segment is. Het lange dak zorgt bovendien ook voor een uitzonderlijke hoofdruimte achterin. De achterbank biedt plaats voor drie personen. De beide zijdelingse plaatsen hebben optisch en ergonomisch het karakter van individuele zetels.
Color & Trim. Sportiviteit en elegantie zijn de dominante karaktertrekken van de Arteon. De Color&Trim-designafdeling stemde daarop ook de keuze van materialen en kleuren in het interieur van de GT af. Drie kleurthema’s voor het interieur (zwart, donkergrijs en een combinatie van donker- en lichtgrijs) sluiten naadloos aan bij het gamma aan koetswerkkleuren. Afhankelijk van de gekozen materiaal- (stof, alcantara of leder) en kleurkeuze neigt de sfeer in het interieur sterker naar elegantie of sportiviteit. In de Arteon Elegance en Arteon R-Line zijn de zetels steeds bekleed met een edele combinatie van alcantara (centrale strook) en leder (wangen). Alle bekledingen in nappaleder worden gekenmerkt door contrasterende naden. Elegante stijlelementen gaan steeds hand in hand met de sportieve kant van de Arteon. Een perfect voorbeeld daarvan zijn de diagonaal georiënteerde nerven van de optionele fineerafwerking ‘Linea Birch’ in de Arteon Elegance en het decoratieve aluminium ‘Silver Rise’ in de Arteon R-Line. Beide afwerkingen worden ter hoogte van de middenconsole gecombineerd met elegante lijsten in ‘Piano Black’.
De bijstandssystemen – vooruitziende veiligheid
Bijstandssystemen – interactieve technologieën blikken vooruit. In het vooruitstrevende totaalconcept van de Arteon passen ook zijn innovatieve bijstands- en comfortsystemen. Talrijke technologieën maken als nieuwigheid in de GT hun debuut bij Volkswagen.
Tot de nieuwe en verder ontwikkelde systemen behoren de volgende:
- Adaptieve snelheidsregelaar ACC van de nieuwste generatie, die bij de regeling voortaan ook rekening houdt met snelheidsbeperkingen (cameraherkenning) en navigatiegegevens.
- Emergency Assist van de tweede generatie – voortaan stuurt de auto indien de situatie het toelaat ook automatisch naar de uiterst rechtse rijstrook (terwijl het voertuig automatisch afgeremd wordt).
- Lane Assist – het koerscorrectiesysteem reageert nu ook op andere voertuigen, bv. uitwijkende vrachtwagens.
- Predictieve bochtenverlichting met anticipatieve regeling – dankzij informatie afkomstig van de camera en de navigatiegegevens (gps- en trajectgegevens) wordt de bocht al optimaal verlicht nog voor de bestuurder het stuur draait.
- Proactieve bescherming van de inzittenden (PreCrash) inclusief sensoren achteraan – registreert nu ook gevaar naast en achter de wagen.
- Side Assist – de rijstrookwisselhulp in de Arteon is al vanaf 10 km/u in plaats van 30 km/u actief.
- Sign Assist – de verkeersbordenherkenning waarschuwt nu o.a. ook bij het overschrijden van een gedetecteerde snelheidsbeperking.
Zes efficiënte TSI- en TDI-motoren
Overzicht van de benzinemotoren in de Arteon:
- 1.5 TSI Evo, 110 kW / 150 pk – manueel 6v / optioneel DSG-7-versnellingsbak
- 2.0 TSI, 140 kW / 190 pk – DSG-7-versnellingsbak
- 2.0 TSI, 206 kW / 280 pk – DSG-7-versnellingsbak en 4MOTION
Overzicht van de dieselmotoren in de Arteon:
- 2.0 TDI, 110 kW / 150 pk – manueel 6v / optioneel DSG-7-versnellingsbak
- 2.0 TDI, 140 kW / 190 pk – manueel 6v / optioneel DSG-7-versnellingsbak / optioneel 4MOTION
- 2.0 TDI, 176 kW / 240 pk – DSG-6-versnellingsbak en 4MOTION
* Arteon 1.5 TSI Evo, 110 kW / Arteon 2.0 TSI, 140 kW / Arteon 2.0 TDI, 110 kW / Arteon 2.0 TDI, 140 kW: Deze voertuigen worden nog niet te koop aangeboden en zijn bijgevolg niet onderworpen aan de richtlijn 1999/94 EG
** Arteon 2.0 TSI DSG, 206 kW: Brandstofverbruik, l/100 km: binnen stad 9,2 / buiten stad 6,1 / gecombineerd 7,3; CO2-uitstoot, gecombineerd, g/km: 164
Arteon 2.0 TDI DSG, 176 kW: Brandstofverbruik, l/100 km: binnen stad 7,1 / buiten stad 5,1 / gecombineerd 5,9; CO2-uitstoot, gecombineerd, g/km: 152
Budgetvriendelijke GT
De Arteon maakt ook indruk met zijn geringe gebruikskosten. Een voorbeeld voor de Arteon 1.5 TSI en 2.0 TDI met 110 kW: een eerste inspectie met uitgebreid onderhoud is pas na maximaal drie jaar of 60.000 km vereist. De olie wisselen (melding via de instrumenten) dient na maximaal twee jaar of 30.000 km te gebeuren. Heel wat stoffen zoals de versnellingsbakolie blijven zelfs de volledige levensduur van het voertuig aan boord.