An Icon Reloaded: de nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo

An Icon Reloaded: de nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo

(Vertaalde versie)

  • Wereldpremière: de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo vormen Europa's eerste zuiver elektrische minibus- en bestelwagengamma
  • Iconisch ontwerp: de ID. Buzz is het nieuwe gezicht van een intelligente, toekomstgerichte en duurzame mobiliteit
  • Nieuwe inrichting: Volkswagen vervangt leder in de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo door materiaal van niet-dierlijke oorsprong
  • Geconnecteerd en comfortabel: de ID. Buzz zal onderweg nog makkelijker kunnen worden opgeladen dankzij Plug & Charge
  • Ruimte voor elke situatie in het leven: de ID. Buzz biedt een zee aan ruimte voor uw gezin en bagage en in de Cargo-versie passen twee europallettenMarktintroductie: nog dit jaar gelanceerd in Europa. Noord-Amerikaans debuut met lange wielbasis volgt in 2023, verkoop vanaf 2024

 

Met de nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo presenteren Volkswagen Commercial Vehicles en Volkswagen Pkw een van de meest geavanceerde en duurzame voertuigconcepten van dit moment. De twee emissievrije voertuigen vertalen het ontwerp van een van de grootste auto-iconen – de T1 – naar het tijdperk van de elektrische mobiliteit. De ID. Buzz is het eerste minibus- en bestelwagengamma dat met een CO2-neutrale balans wordt geproduceerd en geleverd. Het hoge aandeel gerecycleerde materialen en het interieur zonder dierlijk leder vervolledigen de duurzaamheidsstrategie die Volkswagen Commercial Vehicles en Volkswagen Pkw met de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo realiseren.

 

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen dit najaar in de eerste Europese landen worden gelanceerd. De voorverkoop gaat reeds in mei van start. De Europese versies zullen bij hun marktintroductie over een batterij van 77 kWh beschikken (bruto-energie-inhoud: 82 kWh). Die voorziet een 150 kW sterke elektromotor, die de achteras aandrijft, van stroom. Het oplaadvermogen bedraagt 11 kW bij gebruik van wisselstroom (AC). Met een CCS-stekker aan een snellader op gelijkstroom (DC) stijgt het oplaadvermogen tot 170 kW. Zo wordt de batterij in ongeveer 30 minuten van 5 tot 80 procent opgeladen. Zoals alle modellen uit de ID.-familie van Volkswagen zijn ook de nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo technisch gebaseerd op het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen (MEB) van de Groep.

 

Eerbetoon aan de T1 – hoogtechnologische trendsetter met een rijke geschiedenis

In de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo smelten de belangrijkste autotrends van onze tijd samen tot een even vooruitstrevend als veelzijdig gamma minibusjes en bestelwagens: elektrische mobiliteit, intelligente connectiviteit van rijhulp- en informatiesystemen, Over-the-Air-software-updates en compatibiliteit met nagelnieuwe mobiliteitsconcepten. Al die parameters worden visueel verenigd in het iconische exterieurdesign. “De ID. Buzz brengt heel wat charme en affiniteit voor mensen terug naar de weg”, schetst Jozef Kabaň, Hoofd van Volkswagen Design. En het zijn de verhoudingen die de ID. Buzz zo uniek maken. De designer slaat een brug naar de klassieker: “Bij de T1 zit ik praktisch op de vooras – hij heeft geen overhang vooraan. Hoewel hij over alle belangrijke veiligheids- en technologiesystemen beschikt, blinkt ook de ID. Buzz uit door zijn superkorte overhangen.” Dat blijkt ook uit de cijfers: in verhouding tot de compacte totale lengte van 4.712 mm is de wielbasis erg lang (2.988 mm). Reeds bij de T1, de eerste Bulli, was het ontwerp ondergeschikt aan de functionaliteit. Vorm volgt functie: dat centrale principe van autodesign werd ook toegepast bij het design van de ID. Buzz. De iconische, heldere vormen gaan hier hand in hand met een uitmuntende stroomlijn: de ID. Buzz heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,285; bij de ID. Buzz Cargo is dat 0,29. Dat komt het energieverbruik en het rijbereik ten goede.

Story image

 

Voor een leven in beweging – Open ruimte met veel plaats

De bestuurder en passagiers van de ID. Buzz ervaren het nieuwe Bulli-gevoel in een interieur dat als een open ruimte werd ontworpen. Jozef Kabaň: “We hebben een lay-out met een erg logisch en intuïtief interieurconcept en met een veelzijdige en variabele ruimtebenutting uitgewerkt.” Hoewel ze weinig plaats innemen in het verkeer, zoals we hierboven al aanhaalden, bieden beide ID. Buzz-versies dus heel wat ruimte. Vijf personen hebben alle plaats om te reizen in de loungeachtige, sympathieke sfeer van de minibusversie en een zee aan ruimte voor bagage (tot 1.121 liter in volume). Wanneer de tweede stoelenrij wordt neergeklapt, stijgt het laadvolume tot 2.205 liter. Op middellange termijn zullen ook een zes- en zevenzitsconfiguratie en een verlengde wielbasis volgen. Drie zitplaatsen voorin (desgewenst twee) en een vaste scheidingswand voor de 3,9 m3 grote laadruimte kenmerken de configuratie van de ID. Buzz Cargo. De emissievrije bestelwagen biedt achterin plaats aan twee europalletten.

 

Eeuwig jonge Bulli – wirtschaftswunder, Woodstock en elektrische mobiliteit

Beide ID. Buzz-modellen zijn niet alleen tot in het kleinste detail doordacht, maar ook met veel aandacht voor detail uitgevoerd. Een klein voorbeeld hiervan zijn de gestileerde silhouetten van de ID. Buzz die in reliëf in de zij- en stoelbekleding van de vijfzitter zijn aangebracht. Dat element doet evenveel denken aan de T1 als aan de Microbus-studie, Volkswagens legendarische showcar die in 2000 in Detroit werd voorgesteld. Zo weerspiegelt het iconische koetswerk- en interieurdesign van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo de geschiedenis van een van de meest succesvolle bestelwagengamma’s, van het Duitse wirtschaftswunder over het Amerikaanse Woodstock-festival tot op de dag van vandaag. Tegelijkertijd steunen de eerste Europese minibus en bestelwagen in deze klasse op een puur elektrisch platform en een uniek DNA, dat hen tot het nieuwe gezicht van een intelligente, toekomstgerichte en duurzame mobiliteit maakt.

Story image

 

Elektrische transformatie van de Groep – MEB als sleuteltechnologie

Met de ID. Buzz versnelt de Volkswagen-groep haar transformatie tot een van de toonaangevende leveranciers van zuiver elektrische voertuigen. Een belangrijke technologie hierbij is het MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten). ‘s Werelds eerste schaalbare serieplatform voor zuiver elektrische voertuigen vormt de basis voor een brede waaier aan modellen en segmenten voor alle merken. Momenteel staat al 30 procent van alle elektrische voertuigen van de Groep op het MEB-platform; tegen 2025 zal dat cijfer naar verwachting stijgen tot meer dan 80 procent. Voor Volkswagen Commercial Vehicles is de zuiver elektrische ID. Buzz een belangrijke bouwsteen voor de voortdurende verlaging van de CO2-voetafdruk van het volledige productgamma.

 

Made in Germany – hoge kwaliteit en werkzekerheid

De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo worden door Volkswagen Commercial Vehicles geproduceerd in de hoofdfabriek in Hannover. Sinds 2022 behoort die fabriek tot de groep van hoogtechnologische locaties voor de productie van zuiver elektrische voertuigen. Bepaalde delen van de ID. Buzz-productie bereiken een automatiseringsgraad tot 90 procent. Parallel met de transformatie van de fabriek zet het personeel een grote stap in de toekomst, aangezien veel functieprofielen veranderen: dankzij bijscholingsinitiatieven verwerven de medewerkers de nodige knowhow om te werken met de nieuwe hard- en software van de ID. Buzz, alsook van de Multivan met plug-inhybrideaandrijving, die eveneens in Hannover van de band rolt.

 

Ook de elektrische aandrijfmodules voor de ID. Buzz worden grotendeels in Duitsland vervaardigd volgens de hoogste kwaliteitsnormen, in dit geval door de onafhankelijke Components-afdeling van de Volkswagen-groep. Ze worden geproduceerd in de onderdelenfabrieken van Kassel, Braunschweig, Salzgitter en Hannover. Dat geldt voor de elektromotor, het batterijsysteem en de assen. De ID. Buzz is dus het eerste model in de ID.-familie waarvoor Volkswagen Group Components ook de assen fabriceert. Dat gebeurt in een nieuw gebouwde assemblagehal in Hannover-Barsinghausen, waar op zich al 200 werknemers werken. In de toekomst zal Hannover ook het batterijsysteem van de ID. Buzz produceren, dat momenteel in Braunschweig wordt gebouwd. De bijdrage van Volkswagen Group Components bedraagt nu al ongeveer 40 procent van de totale toegevoegde waarde van de ID. Buzz, ongeveer 10 procent meer dan bij conventionele modellen.

 

De eerste vonk – de eerste voorloper van de ID. Buzz debuteerde vijftig jaar geleden

De ID. Buzz is overigens niet de eerste Bulli met een elektrische aandrijving. Vijftig jaar geleden presenteerde Volkswagen op de Hannover Messe al een T2 met een elektromotor achterin. Met een maximaal rijbereik van 85 kilometer toonde dit kortlopende project echter aan dat de batterijtechnologie van toen allesbehalve praktisch was. Toch bewijst die versie uit 1972 dat de droom van een zuiver elektrische Bulli al langer bestaat. En nu wordt hij werkelijkheid.

Story image

 

HET GAMMA IN EEN OOGOPSLAG – DE BULLI VOOR EEN NIEUW TIJDPERK

 

Maximale ruimtebenutting – lange wielbasis, compact koetswerk

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo blinken uit door hun lange wielbasis van 2.988 mm, die ongeveer overeenkomt met die van de huidige T6.1. Beide ID. Buzz-versies zijn 4.712 mm lang. Ter vergelijking: de T6.1 is 192 mm langer bij eenzelfde wielbasis. Inclusief dakantenne zijn beide versies van de ID. Buzz tussen 1.937 mm en 1.938 mm hoog, naargelang de uitrusting (T6.1: 1.985 mm). De twee ID. Buzz-versies zijn 1.985 mm breed (zonder buitenspiegels), wat de nieuwe modellen 81 mm breder maakt dan een T6.1. Op middellange termijn zal er ook een busversie met verlengde wielbasis worden afgeleid van de ID. Buzz. De Noord-Amerikaanse versie van de ID. Buzz zal op de grotere wielbasis staan wanneer hij in 2024 vanuit de hoofdfabriek van Volkswagen Commercial Vehicles in Hannover wordt verscheept naar klanten aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Er zijn geen plannen om de ID. Buzz Cargo in Noord-Amerika te verkopen.

 

ID. Buzz als minibus – de vijfzitter

Als minibus is de uiterst veelzijdige ID. Buzz even perfect afgestemd op vrijetijdsbesteding als op zakelijk gebruik. Standaard zal de ID. Buzz worden gelanceerd in de normale lengte met vijf zitplaatsen (twee voorin, drie achterin). De bestuurder en voorpassagier zitten op afzonderlijke stoelen, die standaard zijn uitgerust met verstelbare armsteunen in het midden. Achterin vindt men een driezitsbank die in twee delen (60/40) kan worden neergeklapt. Bovendien is de achterbank in de lengte verschuifbaar. De minibus is standaard uitgerust met twee zijdelingse schuifdeuren. Achter de klassieke, bovenaan scharnierende achterklep schuilt een bagageruimte van 1.121 liter, gemeten tot aan de bovenrand van de rugleuningen van de tweede zitrij in de configuratie met vijf plaatsen. Wanneer de tweede stoelenrij wordt neergeklapt, stijgt het laadvolume tot 2.205 liter.

 

ID. Buzz Cargo – de bestelwagen

Met de ID. Buzz Cargo brengt Volkswagen een uiterst geavanceerde, emissievrije bestelwagen op de markt. Hij wordt standaard gelanceerd met drie zitplaatsen in het interieur: bestuurdersstoel en tweezitsbank. Als optie kan de ID. Buzz Cargo ook worden besteld met een enkele passagiersplaats voorin. Achter de stoelen staat een vaste wand om de cabine van de laadruimte te scheiden. Optioneel kan die scheidingswand worden voorzien van een raam en/of doorlaadopening. De laadruimte is 3,9 m3 groot en biedt plaats voor twee europalletten. Het toegestane totaalgewicht van de ID. Buzz Cargo bedraagt 3.000 kg, het maximale laadvermogen 650 kg. De lading kan worden vastgezet via sjorogen in de vloer en sjorrails in de zijwanden. De nieuwe ID. Buzz Cargo is uitgerust met een breed opengaande achterklep en een schuifdeur aan de passagierszijde; als optie kan de bestelwagen worden uitgerust met een tweede schuifdeur.

Story image

 

De ID. Buzz als gamma – de derde Bulli in de reeks

De Bulli stond altijd al op een specifiek platform. Het aanbreken van een nieuw mobiliteitstijdperk maakte een paradigmaverschuiving echter noodzakelijk: ‘Eén Bulli voor iedereen’ is nu ‘Voor iedereen de juiste Bulli’ geworden. Dat is ook de reden waarom Volkswagen Commercial Vehicles in 2021 voor het eerst een model op basis van het MQB-platform (Modularer Querbaukasten) uitbracht – de nieuwe Multivan (intern: T7) – als aanvulling op de T6.1, die verkrijgbaar is als Transporter, Caravelle, California en Multivan 4MOTION. De Multivan wordt als eerste vrijetijdsvoertuig uit de Bulli-familie aangeboden met een optionele plug-inhybrideaandrijving. En nu worden die twee Bulli-pijlers dus verrijkt met een derde, de nieuwe ID. Buzz. Zoals alle modellen van de ID.-familie staat de ID. Buzz op het MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten). Voor het eerst bestaan er dus drie Bulli-gamma’s naast elkaar, om voor elk mobiliteitsscenario een oplossing op maat te kunnen bieden. Elk van die pijlers is van fundamenteel belang. De T6.1 blijft de toon aangeven als specialist in commercieel gebruik (Transporter en Caravelle) en als kampeerwagenicoon (California). De nieuwe Multivan werpt zich dan weer op als een uiterst getalenteerde allrounder. En met de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen twee zuiver elektrische Bulli-modellen vanaf dit jaar nieuwe segmenten veroveren. De drie gamma’s – de T6.1, de nieuwe Multivan en de nieuwe ID. Buzz – worden door Volkswagen Commercial Vehicles naast elkaar gebouwd in de hoogtechnologische fabriek van Hannover.

 

DUURZAAMHEID – IN HARMONIE MET HET MILIEU

 

Baanbrekend – CO2-neutrale balans, materialen van niet-dierlijke oorsprong

De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen met een CO2-neutrale balans worden geleverd. Volkswagen compenseert namelijk de emissies die ontstaan bij de bouw in de fabriek van Hannover (Duitsland), bij de productie van alle modules in de fabrieken van Volkswagen Group Components, en bij het transport tot aan de levering aan klanten in heel Europa. In Europa heeft Volkswagen Commercial Vehicles zich als doel gesteld de CO2-voetafdruk van al zijn voertuigen over hun gehele levenscyclus tegen 2030 met in het totaal 40 procent te verlagen ten opzichte van het niveau van 2018. De nieuwe ID. Buzz speelt een doorslaggevende rol in dat traject. De elektrische aandrijving van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo werkt inherent emissievrij tijdens het rijden. De CO2-voetafdruk is bijzonder klein als de batterij wordt opgeladen met hernieuwbare en dus milieuvriendelijke energie, zoals de groene stroom ('Volkswagen Naturstrom') van Elli1, de eigen elektriciteitsleverancier van de Volkswagen-groep. Bovendien gebruikt Volkswagen een reeks bijzonder innovatieve technologieën en processen om beide versies van de ID. Buzz tot 's werelds duurzaamste modelgamma’s te maken. In het kader van die maatregelen hebben we beslist geen leder of andere materialen van dierlijke oorsprong te verwerken in de ID. Buzz. Twee voorbeelden:

 

  • Het stuurwiel is gemaakt van een synthetisch materiaal dat er even hoogwaardig uitziet en even aangenaam aanvoelt als leder.
  • Voor bepaalde stoel- en vloerbekledingen, alsook voor de hemelbekleding van de ID. Buzz, doen we een beroep op materialen gemaakt van gerecycleerde producten. Zo komt er een bekleding in zogeheten SEAQUAL®-garen, waarvan de vezels voor ongeveer 10 procent uit ingezamelde kunststoffen uit de oceaan bestaan en voor ongeveer 90 procent uit PES (gerecycleerde PET-flessen). Zelfs het ArtVelours ECO, dat als groepsnieuwigheid in de ID. Buzz wordt aangeboden, bestaat voor 71 procent uit gerecycleerd materiaal.
Story image

 

Bovendien worden de milieukenmerken van de twee nieuwe ID. Buzz-modellen aangevuld met organische koetswerklakken en hernieuwbare grondstoffen. Het duurzaamheidsengagement van Volkswagen omvat ook de belofte van de constructeur om de hoogspanningsbatterijen aan het einde van hun levenscyclus in de auto terug te nemen en te reviseren voor secundair gebruik, bv. als elektriciteitsopslag voor fotovoltaïsche systemen in huizen. Algemeen gesproken biedt Volkswagen Commercial Vehicles ook acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij van de ID. Buzz.

 

Slim opladen thuis en onderweg – gemakkelijker dan ooit tevoren

Volkswagen biedt een eigen gamma Wallboxen aan om thuis op te laden. Steeds meer eigenaars van elektrische voertuigen maken gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Daarbij is een energiebeheersysteem (EMS) de ideale voorwaarde om de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo op intelligente en duurzame wijze op te laden, zowel thuis als op het werk. Het kent alle behoeften van de verbruikers, zodat het de stroomvoorziening intelligent kan spreiden en beheren. Dat maakt het opladen met zelf opgewekte zonne-energie uit het eigen fotovoltaïsche systeem nog eenvoudiger. Bovendien bieden de slimme elektriciteitstarieven en algoritmen vandaag reeds de mogelijkheid om de auto precies op te laden wanneer er een grote hoeveelheid hernieuwbare energie beschikbaar is. Zo hoeven windturbines niet te worden stilgelegd omdat er geen verbruikers zijn. In 2019 alleen al bleef er in Duitsland 6.500 gigawattuur aan hernieuwbare energie ongebruikt. Dat is genoeg om 2,7 miljoen elektrische auto's een jaar lang te laten rijden.

 

Het potentieel wordt echter nog groter in combinatie met bidirectionele laders, een baanbrekende technologie die Volkswagen binnenkort lanceert. Daarmee kunnen elektrische voertuigen overtollige elektriciteit afgeven aan het elektriciteitsnet thuis (vehicle-to-home) en kunnen ze elektriciteit leveren om het openbare elektriciteitsnet in de toekomst te stabiliseren. De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen onmiddellijk met die technologie worden gelanceerd. Ook de andere ID.-modellen met 77kWh-batterij zullen in de toekomst bidirectioneel kunnen opladen. Voor voertuigen die al geleverd zijn, zal die technologie geleidelijk aan beschikbaar worden via Over-the-Air-updates. De stroomoverdracht en communicatie verlopen (indien beschikbaar) via een speciale BiDi-wallbox op gelijkstroom.

 

Een andere slimme oplossing vereenvoudigt het opladen onderweg: het gamma zal in de toekomst zijn uitgerust met de nieuwste ID.-software, die ook de Plug & Charge-functie zal aanbieden. De ID. Buzz authenticeert zichzelf dan via de laadstekker bij Plug & Charge- snelladers (DC/gelijkstroom) en wisselt alle nodige gegevens uit met het oplaadpunt, een aanzienlijke troef voor het gebruiksgemak. In detail werkt het als volgt: zodra de oplaadkabel wordt aangesloten, wordt er een versleutelde en beveiligde communicatie tussen de ID. Buzz en de oplaadpaal tot stand gebracht volgens de zogenaamde ISO-15118-norm. De authenticatie duurt slechts enkele seconden, waarna het oplaadproces begint. Een oplaadkaart voor de betaling is niet meer nodig. De facturatie steunt op een We Charge-contract met Volkswagen. Plug & Charge zal worden gebruikt in de netwerken van Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola en Eviny. Bovendien worden er ook met andere grote leveranciers gesprekken gevoerd.

 

EXTERIEUR – HET T1-CONCEPT VERTALEN NAAR DE TOEKOMST

 

Koetswerk – het begon allemaal met een studie in Detroit

“De T1, een icoon uit de jaren vijftig, schonk mensen mobiliteit en vrijheid. Met de ID. Buzz vertalen we het DNA van de T1 naar het heden en dus naar het tijdperk van elektrische mobiliteit en duurzaamheid,” schetst Jozef Kabaň, hoofd van Volkswagen Design. Het visuele concept van de ID. Buzz-studie die in 2017 als wereldpremière in Detroit werd getoond, werd consequent doorgetrokken naar de productieversie. Jozef Kabaň: “De ID. Buzz is tijdloos, duurzaam en uiterst functioneel tegelijk. Dat maakt hem uniek. Tegelijkertijd bewijst hij dat het perfect mogelijk is om de genen en stijlelementen van het icoon met succes over te brengen naar het digitale tijdperk.” Voorbeelden daarvan zijn de extreem korte koetswerkoverhangen, de optimale ruimtebenutting binnen minimale buitenafmetingen, de opsplitsing van het koetswerk in een onder- en bovendeel en de iconische voorkant met de V-vormige motorkap tussen de charismatische koplampen.

Story image

 

Uitstekende stroomlijn – een minibusje met de luchtweerstandscoëfficiënt van een auto

Reeds bij de T1, de eerste Bulli, was het ontwerp ondergeschikt aan de functionaliteit. Vorm volgt functie: dat centrale principe van autodesign werd ook toegepast bij het design van de ID. Buzz. De iconische, heldere vormen gaan hier hand in hand met een uitmuntende stroomlijn: de ID. Buzz heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,285; bij de ID. Buzz Cargo is dat 0,29. Nooit eerder was de Bulli zo aerodynamisch. Dat komt het energieverbruik en het rijbereik ten goede.

 

Ledtechnologie – intelligent licht is meer dan het nieuwe chroom

Net als de nieuwe Multivan gebruikt de ID. Buzz enkel ledverlichting. Aan de voorkant zijn dat charismatisch gestileerde ledkoplampen die de nacht in dag veranderen, zeker in de topversie met ledmatrixkoplampen, IQ.Light gedoopt. De smalle sierlijst tussen de koplampen is ook ontworpen als een ledstrip. Centraal in die sierlijst zit het Volkswagen-logo, dat groter is dan op alle andere huidige VW-modellen, als een eerbetoon aan de T1. Achteraan onderscheidt de ID. Buzz zich van de T6.1 door zijn ledachterlichten, die horizontaal in plaats van verticaal zijn gerangschikt, en in dat opzicht duidelijk verwant zijn met die van de nieuwe Multivan. Anderzijds wijken ze af van die laatste doordat de ledachterlichten van de ID. Buzz voor het eerst in een model van Volkswagen Commercial Vehicles via een doorlopende lichtstrip met elkaar zijn verbonden.

 

De welkomst- en afscheidsanimatie van de optionele matrixkoplampen (Coming & Leaving Home) is interactief: wanneer iemand met de autosleutel de ID. Buzz nadert, lichten de ledmatrixkoplampen van het IQ.Light-systeem en de ledachterlichten kort op ter begroeting en wijst een lichtprojectie de weg naar het voertuig. Zodra er een deur wordt geopend, lijkt de ID. Buzz ‘hallo’ te zeggen met een discreet geluid en het oplichtende interactieve ID. Light voor de voorruit. Wanneer iemand de Volkswagen verlaat, gebeurt hetzelfde bij wijze van afscheidsgroet. Bovendien verlicht een lichtprojectie in dat geval de omgeving. De lichtanimaties kunnen individueel worden in- en uitgeschakeld in de basisinstellingen van de voertuigfuncties.

 

De IQ.Light ledmatrixkoplampen en het ID. Light geven op symbolische wijze aan dat de ID. Buzz, die in alle opzichten avant-gardistisch is, visueel de weg naar de toekomst wijst, ondanks alle verwijzingen naar de rijke geschiedenis van het gamma. Dat resulteert in een auto die geen rechtstreekse concurrenten heeft. De ID. Buzz is namelijk niet gebaseerd op het compromis van een multiaandrijfplatform, maar is in alle opzichten een rasechte elektrische Bulli: zo zijn korte koetswerkoverhangen enkel mogelijk doordat de elektrische aandrijving van de emissievrije wagen heel wat ruimte bespaart. En dat heeft niet alleen visuele, maar ook praktische voordelen: denk maar aan de maximale benutting van de interieurruimte ten opzichte van buitenafmetingen die compacter zijn dan die van een vergelijkbaar model met conventionele aandrijving – alsook aan de draaicirkel van slechts 11,1 meter, wat ongewoon klein is voor deze voertuigklasse.

 

Beken kleur – de ID. Buzz krijgt klassieke tweekleurige afwerkingen

Volkswagen Commercial Vehicles zal de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo naar goede Bulli-gewoonte ook aanbieden met diverse tweekleurige koetswerken als alternatief voor de basiskleuren. In totaal telt het gamma elf verschillende kleurvarianten: een effen lakkleur (Candy White), vijf metaalkleuren (Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange en Bay Leaf Green), een parelmoerkleur (Deep Black) en vier tweekleurige lakafwerkingen. Als de emissievrije Bulli in een van de tweekleurige afwerkingen wordt besteld, is het bovenste gedeelte, inclusief het dak en de V-vormige motorkap, altijd uitgevoerd in Candy White. In dat geval worden de oppervlakken onder de omringende karakterlijn naar keuze afgewerkt in een van de vier metaaltinten Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange of Bay Leaf Green.

 

INTERIEUR – RUIMTE VOOR HET LEVEN ONDERWEG

 

Interieurbekledingen – de tweekleurige afwerking weerspiegelt het exterieur

Zodra men de deuren van de ID. Buzz opent, ontvouwt zich niet alleen een erg ruim en typisch Bulli-interieur met hoge zitposities, comfortabele armsteunen, veel ruimte en talloze opbergvakken, maar ook een hoogtechnologische cockpit en een meeslepende mix van kleuren en materialen. In combinatie met de optionele Style-pakketten voor het interieur sluiten de kleuren consequent aan bij de lakkleuren van het koetswerk. Vier van de designs weerspiegelen bewust de respectieve exterieurkleur op de stoelen, het centrale gedeelte van het instrumentenpaneel en de inzetstukken op de deuren. De interieurkleur X-Blue gaat bijzonder goed samen met de exterieurkleur Starlight Blue en hetzelfde geldt voor Saffron Orange en Energetic Orange, Jade Green en Bay Leaf Green en Lime Yellow en de gelijknamige koetswerkkleur. De overeenkomst met de koetswerkkleuren wordt nog versterkt door het feit dat de contrasterende lakkleur – Candy White – eveneens in het interieur terugkomt. De bijbehorende interieurkleur heet Electric White en wordt onder meer gebruikt voor het stuurwiel, het instrumentenpaneel, de portierbekleding rond de inzetstukken en de buiten- en achterzijde van de stoelen.

Story image

 

Gedigitaliseerd en online – nieuw ontworpen maar nog steeds een rasechte Bulli

Net als de verhoogde zitpositie van de bestuurder en voorpassagier zit het instrumentenpaneel van de ID. Buzz erg hoog, een typisch kenmerk van de Bulli. Alle schermen zijn digitaal en bevinden zich op een ergonomisch geoptimaliseerde visuele as. De digitale cockpit voor de bestuurder bestaat uit een groot scherm (5,3 duim diagonaal). Centraal in het midden van het dashboard bevindt zich het infotainmentsysteem, dat is uitgerust met een groot aanraakscherm. Het standaard Ready 2 Discover-systeem heeft een aanraakscherm van 10 duim, terwijl het optionele Discover Pro-navigatiesysteem over een 12-duimsscherm beschikt. Reeds vanaf de basisversie van het infotainmentsysteem beschikt de vijfpersoonsbus over de onlinediensten van We Connect en We Connect Plus evenals App-Connect (inclusief App-Connect Wireless) voor smartphone-integratie en DAB+ (digitale radio-ontvangst). App Connect en DAB+ zullen als opties worden aangeboden op de ID. Buzz Cargo. Zowel de digitale cockpit als het infotainmentsysteem is alleen onderaan met het dashboard verbonden. Het infotainmentscherm geeft daardoor de indruk van een vrij zwevende tablet in landschapsformaat.

 

Onder het infotainmentsysteem zit een ergonomisch en goed bereikbaar bedieningspaneel met digitale knoppen en aanraakgevoelige schuifregelaars. Die laatste regelen de interieurtemperatuur en het infotainmentvolume. Met de toetsen kunnen de menu's voor de instellingen van de airconditioning, de rijhulpsystemen, de rijprofielen en de in- en uitparkeerfuncties rechtstreeks worden in- en uitgeschakeld. De automatische versnellingsbak wordt bediend met een hendel op de stuurkolom: vanuit de neutrale stand ‘N’ draait men de hendel naar ‘D’ om vooruit te rijden of naar ‘R’ om achteruit te rijden. Links van het multifunctionele stuurwiel en de bijbehorende aanraakbediening bevindt zich een digitaal bedieningspaneel om de verlichtingsfuncties, de verwarming van de voor- en achterruit en de maximale voorruitverluchting te activeren. De minibusversie is uitgerust met maximaal acht USB-C-aansluitingen: rechts van het stuurwiel zitten twee USB-C-poorten en een opbergvak met inductieve smartphonelader. Andere USB-C-aansluitingen bevinden zich in de passagiersdeur en, naargelang de uitrusting, in de steun van de achteruitkijkspiegel. Achterin in de ID. Buzz bevinden zich USB-C-poorten in beide schuifdeuren en links en rechts in de bagageruimte. De ID. Buzz Cargo heeft tot vijf USB-C-aansluitingen: een links in het dashboard, twee boven het smartphonevak, een in het passagiersportier en een in combinatie met de regensensor in de steun van de achteruitkijkspiegel. In de zone onder het infotainmentsysteem hebben beide voertuigvarianten ook een uitklapbaar compartiment met twee bekerhouders. In de ID. Buzz Cargo zijn er nog twee bekerhouders voor de A-stijlen, net als in de T6.1 Transporter en de grote Crafter.

 

Interactief ID. Light – intuïtieve waarneming komt de veiligheid ten goede

Zoals alle modellen in de ID.-familie beschikt ook de nieuwe ID. Buzz over het interactieve ID. Light. De smalle lichtband strekt zich uit over het dashboard onderaan de voorruit, pal in het gezichtsveld van de bestuurder. ID. Light bezorgt de bestuurder intuïtief waarneembare informatie. Die intuïtieve herkenning en interpretatie van informatie wordt vereenvoudigd door de positie en kleur van het signaal. Twee voorbeelden: naargelang de kleur geeft een signaal in het rechtergedeelte van de lichtstrip obstakels in dit gebied aan of komt het overeen met de navigatie-instructie om van rijstrook te veranderen. Een volledig rood oplichtend ID. Light is dan weer bedoeld als waarschuwing: opgelet! Remmen!

Story image

 

Sfeerverlichting – tien kleuren standaard, dertig optioneel

De minibusversie van de ID. Buzz beschikt standaard over een sfeerverlichting met tien kleuren. Als optie zal Volkswagen Commercial Vehicles echter ook een sfeerverlichting met dertig kleuren aanbieden. Bij de versie met dertig kleuren verlicht de individueel gekozen tint een lichtstrip in het instrumentenpaneel, de sierlijsten in de vier deuren en de opbergvakken in de deuren. De voetruimte baadt in wit licht. Ook de digitale cockpit en het infotainmentsysteem nemen de gekozen basiskleur over. Behalve de individuele kleuren – voor elk van de verschillende zones kunnen er twee worden gecombineerd – kan men in het infotainmentsysteem met een druk op de knop vooraf geconfigureerde verlichtingsprofielen activeren via het ‘sfeermenu’.

 

Zitsysteem – comfortabel, veilig en praktisch

De chauffeur en voorpassagier van het busje zitten op comfortabele individuele stoelen. Al van bij het instappen wordt duidelijk dat de stoelen verhoogd zijn, wat meteen een typisch Bulli-gevoel creëert. Zelfs de basisversie van de voorstoelen is uitgerust met een armsteun in het midden van het voertuig. In de hogere uitvoeringen hebben de voorstoelen ook een armsteun aan de buitenkant. De rugleuningen van de voorstoelen bevatten een geïntegreerde zijairbag (borstkasairbag), die zich dus automatisch aan de desbetreffende zitpositie aanpast. Ook zit er een centrale airbag in de bestuurdersstoel, die voorkomt dat de bestuurder en voorpassagier tegen elkaar botsen bij een ongeval. De topversies van de stoelen zullen volledig elektrisch verstelbaar zijn en een geheugen- en massagefunctie hebben. De voorstoelen kunnen over maximaal 245 mm in de lengte en 61,5 mm in de hoogte worden versteld. De tweede rij bestaat uit een comfortabele driezitsbank in twee delen (1/3 - 2/3). Die kan in de lengterichting over 150 mm worden verschoven. De aandacht voor details komt tot uiting in het gestileerde autosilhouet dat in reliëf op de zijkant van de onderste stoelbekleding is aangebracht. Erg praktisch is dan weer het feit dat de twee rugleuningen van de achterbank afzonderlijk in hellingshoek kunnen worden versteld en volledig kunnen worden neergeklapt. Dankzij de optionele in de hoogte verstelbare koffervloer ontstaat er dan een vlakke laadruimte.

 

Buzz Box – het veelzijdige multifunctionele gereedschap

Speciaal voor het nieuwe modelgamma ontwikkelde Volkswagen Commercial Vehicles de uitneembare Buzz Box. Die omvat een groot opbergvak in het bovenste gedeelte, waarin een ijskrabber en een flesopener binnen handbereik liggen. Aan de voorzijde bevindt zich een opklapbaar vak van 1,4 liter (bv. voor een waterfles) en achterin zit een lade van 5,0 liter voor allerhande spullen. Nog een voorbeeld van de aandacht voor details in de nieuwe ID. Buzz: als de lade wordt uitgetrokken, komt een wereldkaart in reliëf op de zijkanten tevoorschijn. De Buzz Box van de bestelwagen (Cargo) werd dan weer speciaal afgestemd op professioneel gebruik. Hij biedt een groot vak voor een laptop of een klembord in het bovenste gedeelte, evenals een bekerhouder. Aan een kant is er ook een opklapbaar compartiment van 1,4 liter. In de Cargo met twee plaatsen en het busje met vijf plaatsen wordt de box bevestigd tussen de bestuurders- en passagiersstoel. Dankzij het handvat kan hij snel worden geïnstalleerd of verwijderd.

 

ELEKTRISCHE AANDRIJVING – LOKAAL EMISSIEVRIJ REIZEN

 

Onder stroom – 150 kW elektrisch vermogen op de achteras

Het nieuwe modelgamma is technisch gebaseerd op het MEB-platform (Modularer E-Antriebsbaukasten) van de Volkswagen-groep. Beide ID. Buzz-versies komen in 2022 op de markt met een hoogspanningsbatterij van het lithium-iontype, met een netto-energie-inhoud van 77 kWh (bruto 82 kWh). Met zijn twaalf modules voedt het batterijsysteem een elektromotor van 150 kW, die in de achteras is geïntegreerd en die ook aandrijft.

 

In de huidige configuratie van beide ID. Buzz-modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 145 km/u. Toch toont de nieuwe ID. Buzz zich bijzonder wendbaar. Dat komt in de eerste plaats omdat de elektromotor vanuit stilstand meteen zijn maximumkoppel van 310 Nm levert. Bovendien wordt dat dynamische aspect aangevuld door een koetswerk met een erg laag zwaartepunt, aangezien de batterij laag in de sandwichbodem is geplaatst. Bij snelladers op gelijkstroom worden beide versies van de ID. Buzz opgeladen met een vermogen tot 170 kW; wat maakt dat de batterij in ongeveer 30 minuten kan worden opgeladen van 5 tot 80 procent.

 

RIJHULPSYSTEMEN – OP WEG NAAR AUTONOOM RIJDEN

 

Travel Assist met zwermgegevens, Park Assist Plus met geheugenfunctie

Het gamma rijhulpsystemen in de ID. Buzz omvat innovatief geconnecteerde technologieën zoals de geheugenfunctie voor automatisch parkeren op een eerder opgeslagen locatie, Car2X (waarschuwingen en gevaarmeldingen in de onmiddellijke omgeving) en de nieuwste versie van Travel Assist, die gebruik maakt van zwermgegevens. Binnen de grenzen van het systeem maakt Travel Assist met zwermgegevens over het hele snelheidsbereik een semiautomatische laterale en overlangse ondersteuning mogelijk en begeleidt het systeem ook rijstrookwissels op autosnelwegen (vanaf 90 km/u). Als er zwermgegevens voorhanden zijn, heeft Travel Assist met zwermgegevens genoeg aan een gedetecteerde rijstrookgrens om de auto op zijn rijstrook te houden. Dat komt bijvoorbeeld van pas op wegen zonder middenstrookmarkeringen buiten de bebouwde kom. In zijn topuitvoering zal de ID. Buzz meer dan dertig rijhulpsystemen aan boord hebben. In de toekomst kunnen tot 35 besturingseenheden in de ID. Buzz via Over-the-Air-updates worden bijgewerkt met de nieuwste software.

Story image

 

 

Marktlancering in Europa – de uitrusting voor 2022

Volkswagen Commercial Vehicles zal de ID. Buzz met vijf plaatsen op de Europese markt brengen in het uitrustingsniveau Pro. De uitgebreide standaarduitrusting kan gemakkelijk worden uitgebreid via diverse pakketten. Later volgt ook de basisversie Pure met een instapbatterij. Ook de ID. Buzz Cargo maakt zijn debuut in 2022. En ook bij hem kan de al rijkelijke standaarduitrusting verder worden gepersonaliseerd via een brede waaier aan opties en pakketten op maat van het desbetreffende doel.

 

Gegevensfiche – de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo

 

Modellen

  • ID. Buzz (vijfzitter)
  • ID. Buzz Cargo (bestelwagen, twee- of driezitter)

 

Belangrijke data

  • Start productie ID. Buzz Cargo: eerste helft 2022
  • Start productie ID. Buzz: eerste helft 2022
  • Marktintroductie Europa (eerste landen): najaar 2022
  • Start voorverkoop in Europa (eerste landen): mei 2022

 

Technisch platform

  • MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten)

 

Buitenafmetingen

  • Breedte zonder buitenspiegels: 1.985 mm
  • Hoogte: 1.937 mm (Cargo: 1.938 mm)
  • Lengte: 4.712 mm
  • Wielbasis: 2.988 mm
  • Tildrempel: 632 mm

 

Laadvolume en laadvermogen

  • Volume bagageruimte ID. Buzz met vijf personen aan boord: tot 1.121 liter
  • Volume bagageruimte ID. Buzz met neergeklapte tweede zitrij: tot 2.205 liter
  • Laadvolume ID. Buzz Cargo: 3,9 m3 (volgens SAE V6), opslagruimte voor twee europalletten
  • Toegelaten totaalgewicht ID. Buzz Cargo: 3.000 kg
  • Maximaal laadvermogen ID. Buzz Cargo: 650 kg

 

Aandrijving

  • Type: volledig elektrische achterwielaandrijving
  • Max. vermogen: 150 kW
  • Max. koppel: 310 Nm
  • Batterijcapaciteit: 82 kWh bruto, 77 kWh netto
  • Laadvermogen wisselstroom (AC): 11 kW
  • Laadvermogen gelijkstroom (DC) bij snelladers: tot 170 kW

 

Rijprestaties en draaicirkel

  • Topsnelheid: 145 km/u, elektronisch begrensd
  • Rijbereik: volgt later
  • Draaicirkel: 11,1 meter

 

Duurzaamheid

  • CO2-neutrale balans voor productie en levering in Europa
  • Lokaal emissievrije elektrische aandrijving
  • Vervanging van dierlijk leder door synthetisch materiaal
  • Gebruik van recyclaten (materialen uit gerecycleerde producten)

 

Productievestiging

  • Hoofdvestiging van Volkswagen Commercial Vehicles in Hannover, Duitsland

 

Kleuren

  • Effen kleur: Candy White
  • Metaalkleuren: Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange en Bay Leaf Green
  • Parelmoerkleur: Deep Black
  • Tweekleurige afwerkingen: Candy White in combinatie met Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange of Bay Leaf Green

 

 

  1. www.elli.eco.

 

V22-05F - ID Buzz Weltpremiere (17p).pdf 362 KB V22-05N - ID Buzz Weltpremiere (17p).pdf 324 KB

 

 


 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf