Al 45 jaar zet de Passat koers richting toekomst

Al 45 jaar zet de Passat koers richting toekomst

  • Met meer dan 29 miljoen geproduceerde exemplaren behoort de Passat tot de belangrijkste modellen uit het ‘businesssegment’
  • De Passat is samen met de Kever (21,5 miljoen) en de Golf (35 miljoen) een van de grootste successen van Volkswagen
  • Eind januari 2019 begint Volkswagen af te tellen naar de volgende stap in de evolutie van de Passat

Hij werd in 1973 voorgesteld en wordt vandaag op alle continenten verkocht. Over de acht generaties liepen er bij Volkswagen 29 miljoen Passats van de band. 2019 is de start van een nieuwe fase in de evolutie van de wereldwijd succesvolste middenklassenwagen. Bovendien zal de Passat als eerste auto in zijn segment de kaap van de 30 miljoen exemplaren ronden.

1973: 10 jaar grandioze muziek bereikt een climax. De broers Angus en Malcolm Young richten AC/DC op. Pink Floyd zingt zich met zijn album The Dark Side of the Moon naar de eeuwigheid. De songs van het album galmen uit de radio van een nieuwe Volkswagen, de eerste Passat. Een ‘hatchbacklimousine’ met twee of vier deuren en grote kofferklep.

Flexibeler dan elke eerdere Volkswagen 4.190 mm lang en daarmee iets korter dan de T-Roc vandaag. Maar de eerste Passat biedt binnenin heel wat plaats. En dat gaat helemaal op wanneer Volkswagen in 1974 de Passat Variant op de markt brengt.

Tot 2018 groeit de Passat in lengte om uit te komen op 4.887 mm. Met achterin een plaatsaanbod uit de topklasse. Bovendien staat hij zowat synoniem voor de vooruitgang van de automobiel: alle toonaangevende technologiesprongen, van het antiblokkeersysteem tot de recente intelligent geconnecteerde rijhulpsystemen vergezellen de Passat doorheen de tijd. Als allrounder afgestemd op bestuurders die voor het gezin of professioneel veel kilometers malen, ontwikkelt hij zich tot de meest succesvolle middenklasser en bedrijfswagen ter wereld. In Europa, China en de VS ontstaan aangepaste versies en afgeleiden. Samen vormen ze een van de belangrijkste productzuilen van Volkswagen.

Ook in zijn 45e levensjaar bestaan nog beide broers: de berline en de variant. Beide koetswerkversies bestaan niet alleen met de klassieke verbrandingsmotor maar zijn ook verkrijgbaar als plug-inhybride die van de Passat vooral in de stad tijdelijk een elektrisch voertuig met zero uitstoot maakt.

Vandaag worden in de fabriek in het Noord-Duitse Emden al de productievoorbereidingen getroffen voor een nieuwe Passat. En vanaf einde januari is het aftellen naar de marktintroductie van de volgende generatie: een Passat met nieuwe aandrijvings-, licht-, rijhulp en infotainmenttechnologieën en met een nieuw level van de online diensten. Eerste te behalen mijlpaal: het doorbreken van de magische grens van 30 miljoen. Na de Golf (35 miljoen) en voor de Kever (21,5 miljoen) behoort de Passat tot de drie succesvolste modellen uit de Volkswagen-geschiedenis.

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy