70ste verjaardag van de Transporter - Photoshooting

70ste verjaardag van de Transporter - Photoshooting

Vrijdag 22 december 2017 —  

Eveneens naar aanleiding van deze verjaardag werd een exclusieve fotoshoot georganiseerd met de bestelwagenversies en de versies voor personenvervoer (foto’s: Frederik Herregods).

Op z'n 65e blijft de Transporter van Volkswagen gewoon doorgaan… de productie van dit legendarische busje begon op 8 maart 1950. In de eerste jaren werd de Bulli in Wolfsburg gebouwd, sinds 1956 in Hannover. Het was meteen ook de start van een unieke lovestory. Vandaag heeft de volledige modelreeks immers een echte cultstatus. Hippie of vakman, iedereen is wild van de T-modelreeks.

Alles begint in 1947 met een potloodschets: Ben Pon, de invoerder van Volkswagen in Nederland, ziet in de Volkswagen-fabriek een eenvoudige wagen met een platte laadbak* en schetst op basis daarvan even later in zijn notitieboekje de contouren van een transportbusje met de genen van de Kever.

* de zogenaamde 'Plattenwagen' werd in de fabriek van Wolfsburg gebruikt voor het vervoer van goederen

Twee jaar later presenteert de toenmalige directeur van de Volkswagen-fabriek, Heinrich Nordhoff, vier prototypes: twee bestelwagens, een combi en een kleine bus. Eén exemplaar gaat naar de parfumproducent 4711 in Keulen. Net als de Kever zal ook de Transporter compromisloos en robuust zijn, aldus Nordhoff: "Deze wagens worden niet met zachtheid behandeld, ze moeten tegen een stootje kunnen."

De constructeurs gebruiken de motor en de assen van de Kever. In plaats van het centrale buizenframe krijgt de bus echter een zelfdragend koetswerk op een ladderchassis. De motor heeft een cilinderinhoud van 1.131 cm3 en levert 18 kW bij 3.300 t/min. Het busje kan tot acht personen vervoeren. In enkele bewegingen kunnen de beide achterste zetelrijen verwijderd worden om zo een nuttig laadvermogen van ongeveer 750 kg mogelijk te maken.

De serieproductie start op 8 maart in Halle 1 van de Volkswagen-fabriek van Wolfsburg, aan een tempo van tien voertuigen per dag. Eind 1950 zijn er al 8.001 exemplaren van de Transporter gebouwd. De vraag naar het model is enorm, temeer omdat hij met een prijs vanaf 5.850 Duitse Mark zeer betaalbaar is voor ambachtslieden en handelaars. Al snel groeit dit unieke voertuig uit tot een echte bestseller. De VW-busjes vervoeren echt alles: schroot, puin, mortel en stenen, brood, boenwas, sigaren en kranten… kortom, al wat het 'Wirtschaftswunder' Duitsland nodig heeft.

Al in 1951 staat op het autosalon van Berlijn een Volkswagen-busje met 'camping box'. De combi met zijn achterin geplaatste motor belooft plots een andere manier van reizen. Eerst tot over de Alpen… en terug. Later zelfs tot in India, wanneer ook de hippies de Bulli ontdekken.

Vier jaar na de start van de productie rolt in Wolfsburg de 100.000e Volkswagen Transporter van de band. Intussen zijn er 30 verschillende modelversies. De productie in Wolfsburg ligt op 80 voertuigen per dag. Meer is niet mogelijk, de fabriek heeft wegens de productie van de Kever immers al zijn maximale capaciteit bereikt. Het wordt steeds duidelijker: de Transporter heeft een eigen fabriek nodig.

Daarom wordt begin maart 1955 in Hannover-Stöcken begonnen met de bouw ervan, in amper één jaar tijd wordt de nieuwe fabriek uit de grond gestampt. In maart 1956 rollen de eerste exemplaren van de Transporter 'made in Stöcken' van de band. Het betekent ook de start van een van de toekomstige symbolen van de 'Wirtschaftswunder'-jaren.

Ook in de fabriek van Vorst…

Vanaf 1950 wordt de Transporter ook in ons land ingevoerd, zoals blijkt uit een toenmalige advertentie van de 'Anciens Etablissements D’Ieteren Frères'. Meer zelfs, hij wordt hier ook geproduceerd. Vanaf februari 1954 rolt de Transporter van de band in de fabriek van Vorst, naast twee andere legendarische modellen, de Kever en de Karmann-Ghia. In totaal worden er in de Brusselse fabriek 16.560 exemplaren van de Transporter gebouwd tussen 1954 en 1962.

Jaar           Kever        Transporter   Karmann-Ghia

1954           4.996          412                  -

1955           12.587        1.806               -

1956           12.929        2.211               -

1957           10.939        2.633               187

1958           18.129        1.506               411

1959           19.281        2.104               38

1960           23.113        3.176               -

1961           30.759        2.680               -

1962           61.145        32                    -