70 jaar Volkswagen import in België
Het Huis D’Ieteren viert vandaag de zeventigste verjaardag van de importovereenkomst voor de Belgische markt met het merk Volkswagen. Het gaat om een historisch akkoord dat de onderneming – die inmiddels ruim 100 jaar bestaat – op een progressieve manier tot de nummer 1 van de Belgische invoerders zal laten uitgroeien.
Op 17 maart 1948 wordt het contract voor de Belgische invoeractiviteiten ondertekend tussen de “Anciens Etablissements D’Ieteren Frères” en Volkswagen, toen nog onder Brits gezag. Pierre D’Ieteren staat aan het hoofd van het familiebedrijf en hij ziet dan al een groeiende vraag naar een betaalbare, zuinige en vooral betrouwbare auto. Hij gelooft dat deze compacte Volkswagen de ideale manier is om automobiliteit te democratiseren. Dit wordt het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Huis D’Ieteren dat op dat ogenblik al de invoeractiviteiten van het Amerikaanse merk Studebaker verzorgt.
De eerste Kevers komen nog in hetzelfde jaar via wegtransport naar ons land. De basisversie van de auto kost vijftigduizend frank. Hij is erg avant-gardistisch qua concept en productiemethode en de Kever wordt niet alleen bij ons, maar ook op tal van andere markten een succesverhaal. Het eerste model wordt ontwikkeld door Ferdinand Porsche en is voorzien van een 1.131 cc grote luchtgekoelde viercilindermotor die 25 pk levert.
De Kever weegt minder dan 700 kg, haalt een topsnelheid van 100 km/u en verbruikt slechts 7 tot 8 liter benzine per 100 km.
Tussen 1954 en 1975 zal de Kever ook in de Brusselse fabriek (Vorst) worden gebouwd. In totaal lopen er 1.143.664 exemplaren van de Belgische montageband.
Na een sympathieke comeback met twee generaties New Beetle – de waardige opvolger van de legendarische Kever – zal de Belgische invoerder de verkoop van deze Beetle in de loop van 2018 stopzetten.
De Golf is inmiddels – en dat al vele jaren – de opvolger geworden voor de Kever en hij is ook op de Belgische markt een bestseller en de locomotief van het merk.
Vandaag wordt vooral uitgekeken naar 2020 en de komst van de I.D.. Dat wordt een nieuwe elektrisch aangedreven auto die betaalbaar, betrouwbaar en zuinig zal zijn. Hij is eveneens avant-gardistisch qua concept en productie en hij zal voor het Huis D’Ieteren een nieuw hoofdstuk aansnijden op vlak van mobiliteit.