40 jaar Volkswagen Passat

40 jaar Volkswagen Passat

Maandag 29 juli 2013 — Veertig jaar geleden debuteerde een nieuwe Volkswagen, de Passat. Met zijn moderne technologie en hedendaagse vormgeving leidde hij een nieuw tijdperk in. Hij ontpopte zich vanaf de start als een succesmodel, vandaag is hij al aan de zevende generatie toe.

40 jaar Volkswagen Passat

 

- Eerste leveringen in juli 1973

- Vanaf het begin een referentie in zijn klasse

- Meer dan 20 miljoen exemplaren geleverd tot dusver

 

Veertig jaar geleden debuteerde een nieuwe Volkswagen, de Passat. Met zijn moderne technologie en hedendaagse vormgeving leidde hij een nieuw tijdperk in. Hij ontpopte zich vanaf de start als een succesmodel, vandaag is hij al aan de zevende generatie toe.

 

In mei 1973 werd hij voorgesteld, in juli, exact veertig jaar geleden, werden de eerste exemplaren van de Passat geleverd. De door Giorgio Giugiaro getekende hatchback, spoedig gevolgd door een breakversie met de naam 'Variant', boekte spoedig succes in de middenklasse. Nauwelijks een jaar na zijn lancering stond hij al aan de top van de Duitse inschrijvingsstatistieken. De eerste Passat, afgeleid van de toenmalige Audi 80, werd tot 1980 verkocht. Van de zogenaamde 'B1' werden niet minder dan 2,5 miljoen exemplaren gebouwd.

 

De opvolger, opnieuw beschikbaar als hatchback en als break, werd tot 1987 aangeboden. Nieuwigheden voor deze generatie: vierwielaandrijving, een turbodieselmotor, een vijfcilinderbenzinemotor en de 'Formel E', de voorloper van de huidige BlueMotion Technology.

 

Daarnaast zag ook een drievolumeversie van de 'B2' het licht, Santana gedoopt. Als wereldauto van de jaren 1980 werd die niet alleen in het Duitse Emden gebouwd, maar ook in België, Spanje, Brazilië, Mexico, Zuid-Afrika en Japan. Hij legde echter vooral de basis voor het succes van Volkswagen in China. Daar werd de Santana B2 tot 2012 geproduceerd, en een lange versie, de Vista, rolt er vandaag nog steeds van de band. Met bijna 5,5 miljoen exemplaren is de tweede generatie van de Passat in al zijn varianten de meest geproduceerde reeks van de Passat-familie.

 

De Passat van de 3e (1987 tot 1993) en de 4e (1993 tot 1997) generatie werd uitsluitend als berline en als break aangeboden. Dankzij de dwarse plaatsing van de motor en de versnellingsbak boden deze modellen met een geoptimaliseerde aerodynamica meer ruimte in het interieur. Ook onder de motorkap waren er nieuwigheden: een drukgevoede benzinemotor met G-compressor, een zescilinder in smalle V en TDI-technologie. Van de 3e generatie rolden ongeveer 1,6 miljoen exemplaren van de band, van de 'B4' ca. 700.000. Die laatste, in alle opzichten verbeterde versie had een stijver koetswerk, een nog uitgebreidere veiligheidsuitrusting en nog krachtigere dieselmotoren.

 

De 5e generatie (1996 tot 2005) legde de lat nog hoger. Met zijn compleet verzinkt koetswerk, vooruitstrevende TDI-technologie, krachtige vier-, vijf-, zes- en zelfs achtcilindermotoren (W8) en een tot dusver enkel in het luxesegment gekend kwaliteitsniveau groeide de Passat definitief uit tot de referentie in zijn klasse. In China, waar ook een lange versie van dit model werd aangeboden, bleef deze generatie tot 2009 op de markt. In totaal werden wereldwijd meer dan 4 miljoen Passats van de 5e generatie geleverd.

 

Met de Passat 'B6', waarvan tussen 2006 en 2009 ongeveer 1,7 miljoen exemplaren de fabriek verlieten, maakte een nieuwe koetswerkvariant zijn opwachting: de elegante vierdeurscoupé 'CC'. Voor het eerst was de Passat verkrijgbaar met de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het aanbod werd uitgebreid met krachtige benzine- en dieselmotoren en zuinige BlueMotion-varianten.

 

De 'B6' werd opgevolgd door de huidige, nog verder verfijnde en luxueuzer uitgeruste zevende generatie (B7), die de lat bovendien nog hoger legt op het vlak van veiligheid en bijstandssystemen. Naast de voortaan echt aparte 'CC' maakte ook de Passat Alltrack zijn opwachting, met een verhoogd koetswerk en optionele vierwielaandrijving. Specifieke, in het buitenland geproduceerde modellen zoals de Chinese New Lavida en de US-Passat maken de Passat-familie compleet.

 

De Passat is synoniem geworden voor duurzaam succes in het Volkswagen-gamma. Hij staat voor de opwaardering van het merk en de democratisering van toptechnologie. Eind 2012 stond de teller van de Passat en alle afgeleiden op meer dan 20 miljoen geleverde exemplaren wereldwijd. In België werden tussen 1973 en 1997 (met een onderbreking tussen '85 en '87) 1.257.235 exemplaren van de Passat gebouwd in de fabriek van Vorst.

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.