25 Uren VW Fun Cup 2014 (12 – 13 juli 2014)

25 Uren VW Fun Cup 2014 (12 – 13 juli 2014)

Veel Fun, veel Cup

Dinsdag 17 juni 2014 — Toen de VW Fun Cup 17 jaar geleden (in 1997) het daglicht zag, geboren uit de rijke verbeelding van enkele gepassioneerden, kon niemand vermoeden dat deze formule zo’n succes zou hebben. Nochtans volstaat een tochtje langs het circuit van Spa-Francorchamps tijdens een '25 Uren'-weekend om te beseffen dat deze wedstrijd niet alleen een onmiskenbaar succes is op het puur sportieve vlak, maar dat het hier ook en vooral gaat om een waar automobielfeest. Bij de voorbije edities lokte dit evenement niet minder dan 30.000 toeschouwers! Dat enorme succes laat zich vooral verklaren door het 'toegankelijke karakter' van de competitie. Gepassioneerde motorsportliefhebbers, gewone nieuwsgierigen, gezinnen, kinderen, jong en oud... Iedereen kan vrij rondlopen door het 'dorp', de piloten en de wagens van dichtbij aanschouwen en genieten van alle animaties die dit weekend tot een waar automobielfeest maken. Van de gratis concerten tot het vuurwerk, flanerend langs ontelbare stands (souvenirs, gadgets, eten en drinken)... de 25 Uren VW Fun Cup leeft op het ritme van de gezelligheid en het goede humeur. Op de Volkswagen-stand in het hart van dit mierennest krijgen gezinnen de gelegenheid om nog meer mooie momenten te beleven. Springkastelen, clowns en een grimestand: amusement voor de kinderen en ontspanning voor de ouders.

 

Spektakel op het circuit

 

Ook op het circuit geen gebrek aan spektakel. Onder het uiterlijk van de Kever schuilt in de VW Fun Cup immers een rasechte racewagen: buizenonderstel, centrale positie van de piloot (behalve in de tweezitters, waarin de piloot tijdens de race nog een passagier kan meenemen), 170 paarden voor iets minder dan 800 kg... de prestaties blijven niet uit en er wordt heftig gestreden. Met meer dan 100 wagens op het circuit gunt de langste uithoudingsrace voor auto’s ter wereld (25 uren) de toeschouwer geen moment van verveling. Het is dan ook een gevarieerd schouwspel. Professionele racepiloten delen het circuit met ervaren en minder ervaren amateurs. Elk jaar weer voltrekt zich hetzelfde mirakel: ondanks de niveauverschillen en de drukte op het circuit verloopt alles uitstekend. Natuurlijk raakt er wel eens iemand van de baan en komen de piloten wel eens zacht of onzacht met elkaar in aanraking, maar iedereen weet wat te doen (en vooral wat niet te doen) op het circuit, zodat echte incidenten uiterst zeldzaam zijn.

 

De VW Fun Cup-wagens zijn gemakkelijk te besturen, bieden een sterk gevoel van veiligheid en leveren dus flink wat sensatie met een minimum aan risico’s. Of u nu een ervaren rot bent of een beginneling, artiest of onbekende student, het plezier is alomtegenwoordig. Vooral ’s nachts overigens. Want zodra de zon ondergaat en de monteurs de beugels met schijnwerpers op de neus van de wagens monteren, krijgen de 25 Uren een andere dimensie. In die omstandigheden volgas langs de Raidillon scheuren is een ervaring die met niks te vergelijken is. Helemaal mooi wordt het bij het krieken van de dag, wanneer het eerste schijnsel van de ochtendzon zijn licht werpt op de overlevenden van de nacht, getekend door hun nachtelijke shift.

 

Het uiteindelijke resultaat? Wel, deelnemen is belangrijker dan winnen bij dit uitzonderlijke evenement. Het mooiste resultaat is het succes van de VW Fun Cup op zich. Het is het werk van iedere piloot. Een succes dat in de autosport zijn gelijke niet kent.

 

Ondanks het competitieve karakter blijft de 25 Uren VW Fun Cup een gemoedelijke en gezellige wedstrijd waarin het respect voor de andere als absolute regel geldt. Het is in die geest dat door het WRT-team een bijzondere versie van de VW Fun Cup werd ontwikkeld, die personen met een handicap de kans biedt om hun droom als piloot waar te maken en zo een tot dan toe onbereikbare wereld te betreden.

 

Speciaal uitgerust

 

De bijzondere VW Fun Cup is speciaal uitgerust voor piloten met een handicap en beschikt over een gashendel aan het stuur en een handbediende rem. Schakelen gebeurt via een gerobotiseerde transmissie met geïntegreerde schakelpeddels aan het stuur. Dankzij die aanpassingen veegt de VW Fun Cup alle verschillen van de baan en wordt hij nog toegankelijker voor iedereen.

 

Animatie in de paddocks

 

De bezoekers hebben toegang tot alle zones van het circuit en kunnen zelfs een kijkje nemen in de verschillende stands, waar de teams in actie treden bij iedere rijderswissel. Een unieke gelegenheid om de race van nabij te volgen, piloten en hun teams te ontmoeten.

 

Er zijn ook heel wat speciale animaties voorzien, met onder andere:

- VW Oldtimer Parade: tot 350 oldtimers en youngtimers op het circuit, als startsein voor de 25 Uren

- Gratis kinderanimatie tijdens het hele weekend: springkastelen, grime, clowns, ballonplooiers… voor de oudsten is er eveneens een Michelin-simulator aanwezig

- Coverbands brengen met hun versie van muzikale klassiekers sfeer in de grote VW-tent

- DJ Experience Night: gelegenheidsduo's van piloten & radio/tv-presentatoren nemen plaats achter de draaitafels om sfeer te brengen in de paddocks

- Op zondagochtend wordt een MTB-tocht georganiseerd, met verschillende routes en een gezinsroute

 

 

Technische fiche VW Fun Cup 'EVO-3'

 

Buizenchassis

Koetswerk in polyester

2.0 16V-benzinemotor van Volkswagen Motorsport

Sequentiële SADEV-vijfversnellingsbak

Vermogen: 170 pk

Maximumsnelheid: 190 km/u

Constructeur: WRT

 

Toegangstickets zijn te downloaden op www.vw.be

 

 

Meer informatie:

www.vwfuncup.eu

www.belgianvwclub.be

 

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.