15 jaar versnellingsbak met dubbele koppeling bij Volkswagen: dankzij DSG nam de automaat in Europa een hoge vlucht

15 jaar versnellingsbak met dubbele koppeling bij Volkswagen: dankzij DSG nam de automaat in Europa een hoge vlucht

  • In 2003 stelde Volkswagen op de Golf R32 de eerste automatisch schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) in massaproductie voor
  • De DSG van Volkswagen leidde tot een doorbraak van de automaat in de segment met compacte auto’s
  • Wereldwijd werden tot vandaag meer dan 26 miljoen voertuigen van het concern met efficiënte DSG-6- en 7-versnellingsbak geproduceerd

‘Aandrijvingsrevolutionair’ viert zijn verjaardag. Precies 15 jaar geleden presenteerde Volkswagen de eerste DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling in massaproductie. De automaat van de nieuwe tijd. Zuiniger en sportiever dan elke eerdere aandrijving veranderde de DGS in het bijzonder in het compacte segment de manier van schakelen, en dus ook van het rijden an sich. Waar tot 2003 uitsluitend manueel geschakeld werd, won de DSG die sneller schakelde dan wie ook, terrein. Tot vandaag hebben meer dan 26 miljoen kopers gekozen voor een Volkswagen of een model van de andere merken van het concern met versnellingsbak met dubbele koppeling.

De VS en Europa: tot voor enkele jaren twee aparte aandrijvingswerelden. In Noord-Amerika was de automaat al van oudsher de favoriete aandrijving. Bij de eeuwwisseling koos 88% van alle bestuurders er voor een automaat. Een heel andere beeld toonde het jaar 2000 van West-Europa dat gekenmerkt werd door compacte voertuigen. Slechts 14 procent van de auto’s, overwegend modellen uit de hogere segmenten, reden automatisch. En dat lag niet alleen aan de hogere prijs van de automaat. De versnellingsbak was doorgaans zuiniger en sportiever. En zo rolde bijvoorbeeld de Golf, de succesvolste aller Volkswagens, destijds met meer dan 90 procent manuele overbrenging van de band. De triomftocht van de automatische schakeling werd in 2003 aangevoerd door de 177 kW/241 pk sterke Golf R32. Hij was de eerste Volkswagen die optioneel met een DSG-6-versnellingsbak werd aangeboden. Deze nieuwe automatische aandrijving schakelde extreem sportief en was tot 20 procent zuiniger dan de automatische aandrijving met hydraulische koppelomvormer. En dat veranderde alles.

In 2018 ligt het DSG-cijfer bij de Golf in Duitsland op meer dan 40 procent. Zelfs de kleine Polo haalt 30 procent. En bij de Golf Sportsvan is dat 50 procent. Op een vergelijkbaar hoog niveau staan de DSG-cijfers voor de T-Roc en Tiguan. Bij de grote Tiguan Allspace haalt de DSG zelfs een aandeel van rond de 90 procent. Bij de Passat schommelt het aantal DSG’s gemiddeld tussen 60 (berline) en 70 procent (Variant). De Arteon zit voortdurend boven de grens van de 80 procent.

In feite biedt Volkswagen vandaag, afhankelijk van model, motor en aandrijving, verschillende 6- en 7-versnellingsbakken aan. Ze worden vandaag gebouwd voor een koppel tot 250 Nm (Type DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 en DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) en ook 550 Nm (DQ500-7). Bovendien bestaat er een DSG-6-versnellingsbak (DQ400E-6, tot 400 Nm koppel) als module met geïntegreerde elektromotor voor plug-inhybride-modellen zoals de Golf GTE en Passat GTE. En de aandrijvingen blijven zich verder ontwikkelen. Wat steeds meer tot de standaard behoort is een vrijloopfunctie waarbij de DSG de motor afkoppelt van de aandrijflijn om de kinetische energie van het voertuig te gebruiken en het verbruik zo verder te doen dalen.

Alle versnellingsbakken met dubbele koppeling bieden een uitzonderlijk hoogstaand schakelgedrag zonder onderbreking van de trekkracht. Het schakelen gebeurt binnen enkele honderdsten seconden. Bij het cruisen schakelt de DSG evenwel vroeg op wat brandstof spaart. Bovendien is het een feit dat de versnellingsbak met dubbele koppeling ideaal harmonieert in combinatie met de hybridesystemen van morgen. Daarom zal de DSG ook in de toekomst zijn rol blijven spelen.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy