15 jaar versnellingsbak met dubbele koppeling bij Volkswagen: dankzij DSG nam de automaat in Europa een hoge vlucht

15 jaar versnellingsbak met dubbele koppeling bij Volkswagen: dankzij DSG nam de automaat in Europa een hoge vlucht

  • In 2003 stelde Volkswagen op de Golf R32 de eerste automatisch schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) in massaproductie voor
  • De DSG van Volkswagen leidde tot een doorbraak van de automaat in de segment met compacte auto’s
  • Wereldwijd werden tot vandaag meer dan 26 miljoen voertuigen van het concern met efficiënte DSG-6- en 7-versnellingsbak geproduceerd

‘Aandrijvingsrevolutionair’ viert zijn verjaardag. Precies 15 jaar geleden presenteerde Volkswagen de eerste DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling in massaproductie. De automaat van de nieuwe tijd. Zuiniger en sportiever dan elke eerdere aandrijving veranderde de DGS in het bijzonder in het compacte segment de manier van schakelen, en dus ook van het rijden an sich. Waar tot 2003 uitsluitend manueel geschakeld werd, won de DSG die sneller schakelde dan wie ook, terrein. Tot vandaag hebben meer dan 26 miljoen kopers gekozen voor een Volkswagen of een model van de andere merken van het concern met versnellingsbak met dubbele koppeling.

De VS en Europa: tot voor enkele jaren twee aparte aandrijvingswerelden. In Noord-Amerika was de automaat al van oudsher de favoriete aandrijving. Bij de eeuwwisseling koos 88% van alle bestuurders er voor een automaat. Een heel andere beeld toonde het jaar 2000 van West-Europa dat gekenmerkt werd door compacte voertuigen. Slechts 14 procent van de auto’s, overwegend modellen uit de hogere segmenten, reden automatisch. En dat lag niet alleen aan de hogere prijs van de automaat. De versnellingsbak was doorgaans zuiniger en sportiever. En zo rolde bijvoorbeeld de Golf, de succesvolste aller Volkswagens, destijds met meer dan 90 procent manuele overbrenging van de band. De triomftocht van de automatische schakeling werd in 2003 aangevoerd door de 177 kW/241 pk sterke Golf R32. Hij was de eerste Volkswagen die optioneel met een DSG-6-versnellingsbak werd aangeboden. Deze nieuwe automatische aandrijving schakelde extreem sportief en was tot 20 procent zuiniger dan de automatische aandrijving met hydraulische koppelomvormer. En dat veranderde alles.

In 2018 ligt het DSG-cijfer bij de Golf in Duitsland op meer dan 40 procent. Zelfs de kleine Polo haalt 30 procent. En bij de Golf Sportsvan is dat 50 procent. Op een vergelijkbaar hoog niveau staan de DSG-cijfers voor de T-Roc en Tiguan. Bij de grote Tiguan Allspace haalt de DSG zelfs een aandeel van rond de 90 procent. Bij de Passat schommelt het aantal DSG’s gemiddeld tussen 60 (berline) en 70 procent (Variant). De Arteon zit voortdurend boven de grens van de 80 procent.

In feite biedt Volkswagen vandaag, afhankelijk van model, motor en aandrijving, verschillende 6- en 7-versnellingsbakken aan. Ze worden vandaag gebouwd voor een koppel tot 250 Nm (Type DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 en DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) en ook 550 Nm (DQ500-7). Bovendien bestaat er een DSG-6-versnellingsbak (DQ400E-6, tot 400 Nm koppel) als module met geïntegreerde elektromotor voor plug-inhybride-modellen zoals de Golf GTE en Passat GTE. En de aandrijvingen blijven zich verder ontwikkelen. Wat steeds meer tot de standaard behoort is een vrijloopfunctie waarbij de DSG de motor afkoppelt van de aandrijflijn om de kinetische energie van het voertuig te gebruiken en het verbruik zo verder te doen dalen.

Alle versnellingsbakken met dubbele koppeling bieden een uitzonderlijk hoogstaand schakelgedrag zonder onderbreking van de trekkracht. Het schakelen gebeurt binnen enkele honderdsten seconden. Bij het cruisen schakelt de DSG evenwel vroeg op wat brandstof spaart. Bovendien is het een feit dat de versnellingsbak met dubbele koppeling ideaal harmonieert in combinatie met de hybridesystemen van morgen. Daarom zal de DSG ook in de toekomst zijn rol blijven spelen.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf